Provsvaren har kommit – Harvy är anlagsbärare av WFFS

Fy vad tråkigt:(

Låter skrämmande att Everdale och Harvy, som jag fattade det även stot inte har någon gemensam släkting.
 
Mycket tråkigt givetvis men ingen katastrof. På arabsidan har man som sagt erfarenhet av att hantera två recessiva sjukdomar och det går utmärkt.

En av de populäraste arabhingstarna (på en global skala) är bärare av CA. Han används fortfarande men då givetvis till ston som är N/N.
 
Fy vad tråkigt:(

Låter skrämmande att Everdale och Harvy, som jag fattade det även stot inte har någon gemensam släkting.

Nu kanske det förvisso är den obotliga pessimisten inom mig som talar, men att både Everdale och Harvy är bärare av anlaget, säger mig att WFFS finns inom KWPN-rasen. Och inte enbart hos dessa två....
 
Nu kanske det förvisso är den obotliga pessimisten inom mig som talar, men att både Everdale och Harvy är bärare av anlaget, säger mig att WFFS finns inom KWPN-rasen. Och inte enbart hos dessa två....

Men snälla, varför ett så insinuant inlägg för att försöka att få det att låta värre än vad det är? Med största sannolikhet finns det hos flera hästar och med tanke på att KWPN finns i andra stamböcker är det också stor sannolikhet att det finns utanför KWPN. Jag är inte insatt i detaljerna men jag gissar på att det är en naturlig mutation som uppkommit. Vad jag vet har man heller inte hunnit göra försök till någon spårning av när den uppkom och från vem den kommer.

På arabhästsidan har man gjort försök till att spåra djur som är bärare av CA och hittat några hästar som anses starkt misstänkta men någon "anfader zero" har man inte hittat (vilket tyder på att mutationen kan ha uppkommit spontant hos flera djur). Man har dock hittat bärare/påverkade hästar så långt tillbaka som mitten på 1800-talet. Det finns också gamla beduinberättelser som väl beskriver vad som kan antas vara hästar med CA, dvs det är inget nytt.

WFFS är en allvarlig genetisk åkomma, ja, men det finns ingen som helst anledning till hysteri. Det finns ett test vilket gör att det är enormt lätt att undvika att få en påverkad avkomma. Hade jag ett sto som var outstanding men bärare skulle jag avla på henne utan betänkligheter men givetvis välja en hingst som är testad som icke bärare. Man ska inte kasta ut barnet med badvattnet.
 
Nu kanske det förvisso är den obotliga pessimisten inom mig som talar, men att både Everdale och Harvy är bärare av anlaget, säger mig att WFFS finns inom KWPN-rasen. Och inte enbart hos dessa två....
Sverige, Danmark, Tyskland, Holland mm använder ju samma linjer i sin avel, vilken stambok hästen tillhör har ju mer att göra med var den är född än stam på hästen.
 
Grunden till den är importerad hannoveranare. Spinda var dräktig med Althof. Dottern Dina fick Diana 3787 e Largo som var svenskstammad, Diana lämnade Herrscher e trakehnaren Heristal. Eftersom detta är det mest använda blodet i Sverige under nästan 100 år borde ev anlag ha upptäckts tidigare.
Vill mest påvisa att just "KWPN-rasen" är mer drabbad än andra stammböcket som avlat mot samma mål.
 
Inom westernraserna är det standard att testa alla hästar, och då går det ju fortfarande att avla ansvarsfullt. Tror att tester kommer att börja användas i större utsträckning inom andra raser med, det är varken särskilt dyrt eller krångligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Avelsurval efter rörlighet kan ha ökat andelen anlagsbärare för den dödliga sjukdomen ”Warmblood Fragile Foal Syndrome” (WFFS). Det...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Hästnyheter Inom hästavel kan urval för rörlighet ha ökat andelen anlagsbärare för den dödliga sjukdomen ”Warmblood Fragile Foal Syndrome” (WFFS)...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har även ett fullblodsföl med den ärftliga åkomman Warmblood Fragile Foal Syndrome, WFFS, fötts.
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera nya tester av den ärftliga sjukdomen Warmblood Fragile Foal Syndrome, WFFS, har redovisats, bland annat för hoppstjärnan Casall...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp