Bukefalos 28 år!

Psykisk ohälsa

Jag tänker om det finns någon möjlighet till någon annan typ av behandling för att få mer stabilitet i ditt liv? Jag ska få gå på gruppterapi i höst vilket jag hoppas ska göra mig mer bekväm i andras sällskap och kunna stå upp för vad jag vill och därmed leva lite mindre berg-och dalbana än hittills. Jag skulle vilja ha en annan medicinering, men har hittills fått så mycket biverkningar av allt annat så jag vågar inte riktigt testa ngt annat (och läkaren vill inte heller för nuvarande ger "tillräckligt" även om både de och jag hade önskat på mer) men det kanske kan vara ett alternativ för dig att se över?

Sen är ju mat, motion och tid för återhämtning väldigt viktigt för mig för att må bättre och mer stabilt. Och att sätta gränser och inte göra saker jag inte vill eller orkar. Så jag skulle se över hur det är med dessa bitar, gärna skriva ner hur det ser ut och hur du skulle vilja att det var och se om du kan närmare dig det. Ibland krävs det bara små förändringar för att ge stora resultat.

Gruppterapi är nog inget för mig. Jag är bekväm oftast under mina "bra" perioder. Jag har inga problem att stå in för 100 personer eller fler och hålla ett föredrag om det är en bra period. Det enda jag är dålig på är väl att säga nej emellanåt.
 
Du är inte intresserad av att jobba som elevassistent istället? Tillfälligt tänker jag, du är ju absolut kvalificerad och siktar du in dig på äldre barn kan det vara hur givande som helst. Jag jobbar själv på gymnasiet och trivs som fisken i vattnet.

Tanken har slagit mig, men då får det nog vara i gymnasiet eller dylikt. Detta intensiva som sker i skolan nu är inte bra.
 
Gruppterapi är nog inget för mig. Jag är bekväm oftast under mina "bra" perioder. Jag har inga problem att stå in för 100 personer eller fler och hålla ett föredrag om det är en bra period. Det enda jag är dålig på är väl att säga nej emellanåt.
Det finns säkert gruppterapi som inriktar sig på annan problematik än just min(och jag är också bekväm i sociala sammanhang i mina bra perioder, jag har lätt för att träffa nya människor och att tala inför folk - det jag hoppas på att få hjälp med är att i samtal med andra stå upp för mig själv utan att börja förklara mig eller gå med på saker jag inte vill för andras skull, var nog lite otydlig i mitt första inlägg) och även andra behandlingsmetoder. Det var mer att kolla upp andra behandlingsmetoder än din nuvarande kontakt som inte verkar ge tillräckligt, som jag menade.
 
Jag har deltagit i något som kallas vardagsrevidering. Där pratade vi om avbrott i aktiviteter. De är en riktig energitjuv.
 
Tanken har slagit mig, men då får det nog vara i gymnasiet eller dylikt. Detta intensiva som sker i skolan nu är inte bra.
Jag känner ju inte dig, men om du kan vara lite tuff och samtidigt hjärtlig och berömmande tror jag du hade passat utmärkt i gymnasiet. De elever jag hjälper behöver mycket stöd, men är så otroligt tacksamma att arbeta med. Lite dålig attityd emellanåt så att vi får fostra och ta nya tag, men det släpper med tiden när de litar på en.
 
Oj, jag hoppas inte den här gruppen är sån. Mindfulness har jag redan gått på och det hjälpte mig inte alls! Jag återkommer när jag har gått några gånger.
Har för mig att du inte bor i en norrort i sthlms län? Så säkert inte samma. Verkar vara ett loklat projekt på den mottagningen.
 
Alltså jag har tänkt tanken att citalopramet kanske typ tappat effekt. Jag går till en kbt-sköterska som är mycket insatt. Anledningen att jag hamnade där är stressreaktion det var verkligen kaos på jobbet då. Men jag har ätit medicin sen ht 2014. Ska till henne om två veckor.
Men vem sköter din medicinering?
Jag var (tyvärr) väldigt lite hjälpt av KBT-terapeuterna :/
För när jag kom till den öppenpsykiatriska mottagningen (du kanske kan gissa hur läskigt det kändes att behöva gå till en sådan?) vände det.
Men det var ju mestadels beroende på medicinen det vände.
 
Men vem sköter din medicinering?
Jag var (tyvärr) väldigt lite hjälpt av KBT-terapeuterna :/
För när jag kom till den öppenpsykiatriska mottagningen (du kanske kan gissa hur läskigt det kändes att behöva gå till en sådan?) vände det.
Men det var ju mestadels beroende på medicinen det vände.

KBT-terapeut i samråd med läkare. Men det är ju en vårdcentral. Ska dock dit om två veckor så jag tänkte ta upp mina tankar. Familjen blir ju mest lidande här hemma. Jobbmässigt visar jag inget.
 
KBT-terapeut i samråd med läkare. Men det är ju en vårdcentral. Ska dock dit om två veckor så jag tänkte ta upp mina tankar. Familjen blir ju mest lidande här hemma. Jobbmässigt visar jag inget.
Det är säkert olika på olika ställen, men jag var inte tillräckligt hjälpt av vare sig vc eller företagshälsovård för att bli bra nog att jobba heltid igen...
 
Det är säkert olika på olika ställen, men jag var inte tillräckligt hjälpt av vare sig vc eller företagshälsovård för att bli bra nog att jobba heltid igen...

Heltid kan jag nog aldrig arbeta. Har ett schema idag som innebär ledig varje onsdag = guld värt och det är väl en av orsakerna att jag är kvar.
 
Heltid kan jag nog aldrig arbeta. Har ett schema idag som innebär ledig varje onsdag = guld värt och det är väl en av orsakerna att jag är kvar.
Alla är inte skapade för heltid ;)
Jag menade bara i mitt fall att det ändå blivit så bra. När jag var som sämst var jag heltidssjukskriven och ett antal upptrappningar misslyckades efter olika lång tid och procent.
 
Har för mig att du inte bor i en norrort i sthlms län? Så säkert inte samma. Verkar vara ett loklat projekt på den mottagningen.
Jo jag bor ju tyvärr just där, så håller tummarna att jag är på en annan mottagning alternativt att de ändrat. Jaja, får väl gå dit och ger det inget så får jag testa något annat.
 
En del stämmer med mig. Jag levde som bipolär i 20 år utan diagnos och läkemedel. Svängigt liv och dess glädjeämnen och sorger är därmed en del av mitt liv. Det mesta jag har gjort eller äger hade inte funnits som frisk. Avsaknad av studielån tex för åtta år på universitet. Massor med lån i stundens hetta för något galet jag bara behövt just i den sekunden. När jag lekte nån roll som krävde bilar resor och annat lullull. Kluvenheten i att bli stabiliserad eftersom så mycket blir sämre när annat blir bättre osv etc. Jag kan inte skriva här för det blir en bok oavsett var jag än börjar. Skriv ett PM så berättar jag hur jag stabiliserar mig när jag känner att det är dags för landning. Jag är rätt bra på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 802
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 709
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp