Bukefalos 28 år!

Pumi, eller tips på ras

Mysgrisen

Trådstartare
Jag håller ju på att kolla lite på olika raser, för ett ev senare köp.

Jag har tittat lite på pyreneisk vallhund, portugisisk vattenhund och briard.

Nu har jag även börjat kika lite på pumi.

Finns det någon här som har nån erfarenhet av rasen? Haft på kurser, ägt eller på något annat sätt är insatt i rasen.

Jag är ute efter en hund som:

*är pigg och glad
*är med på det mesta en familj kan hitta på
*är lättlärd
*inte fäller (inte mycket iaf)
*gillar lydnads och bruksträning (satsar högt)
*har gott föremålsintresse
*är aktiv
*gärna har vakt i sig
*är lättmotiverad i träning
*är en stabil familjehund som tål lite stoj omkring sig
*inte överdrivet viltintresserad (åtminstone inte så att det inte går att träna bort) men det ska helst gå att tex viltspåra med den

Jag kommer säkert på fler saker...

Trimras är inget problem.

Vad betyder att pumin inte är en homogen ras? Att det i hemlandet förekommer hundar med B-stamtavla, att det kan förekomma "överraskningar"? Det står vidare på sidan att det troligtvis är en blandning mellan terrier-briard-spets och puli. Är rasen inte "klar"?
 
Sv: Pumi, eller tips på ras

Min första hund var Pumi, (Nu pensionär som bor kvar hos mor och far). Jag tycker att den stämmer in på de flesta av dina "krav".

Tyvärr hade vi otur och fick en "dålig" individ och vi har haft mycket problem med aggressivitet mot främlingar, dock underbar mot alla han känner.

Han har blivit bättre med åren men fortfarande väldigt misstänksam.

Jag gillar pumi, men se till att kolla upp föräldra djuren ordentligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 991
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 853
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 818
Senast: lil-sis
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp