Pussel-tråden

Lovisaleonora

Trådstartare
I en annan värld (månne bättre?) hade jag haft ro att ägna min sorgligt snåla fritid åt målarbok. Så är inte fallet. Jag inser min läggning. Jag är prestationsinriktad på ett sätt som gör att jag börjat snegla åt pussel.

Så, är det någon här som pysslar med pussel? Motiv, antal bitar, storlek? Tidsåtgång? Engagemang? Inköpsställen?

Berätta allt.
 
Jag och min man började pussla för ett par månader sedan efter att ha besökt hans syster med familj där vi pusslade med ena dottern och insåg att vi båda tycker att det är skitkul! (Bra att ha en gemensam hobby liksom! :p)

Vi är inne på vårt tredje pussel nu. Alla tre har varit runt 2000 bitar med djur/natur-motiv (biologer...) och är inköpta på vanliga leksaksaffärer. Vi har helt enkelt börjat köra med att ha en pusselhörna på golvet i vardagsrummet, där allt ligger snyggt (:angel:) utspritt (detta funkar inte om man är väldigt noga med städningen - det samlar damm och man vill absolut inte komma för nära med dammsugaren). Men det finns pusselmattor också, som man lägger pusslet på och dessa kan man rulla ihop och packa undan när man inte pusslar (kan också tillverkas av en själv, tror jag). Hittills har 2000 bitar kännts lagom. Inte omöjligt, men absolut en liten utmaning.

Vi pusslar sådär när andan faller på på kvällarna. Ibland blir man helt fast och sitter i flera timmar och klurar och andra dagar funkar det inte alls. Vårat första pussel var klart redan efter ett par dagar men nästa var jättesvårt med massa likfärgade/mönstrade bitar av vatten och himmel med moln. Det tog veckor... Vårat nyaste är något mitt emellan. Det är en bra sak att tänka på när man väljer motiv... Hur varierat och färgglatt det är.

Så mer pussel åt folket! Det är jättekul! :bump:
 
Har lagt ett par stycken nu, efter att pusselintresset legat vilande sedan jag flyttade hemifrån (då la vi alltid ett stort pussel i mellandagarna med familjen varje år :love:). Och så roligt det är! Det värsta är att katterna gärna har ned bitar på golvet (:banghead::banghead::banghead:), men de har ta i trä alltid återfunnits hittills. Har köpt ett när jag var på Ullared, till väldigt bra pris. Resten har jag knyckt i mina föräldrars källare :angel:
 
Jag gillar att pussla, framförallt landskap och byggnader! Jag brukar beställa via nätet, 1500-2000 bitar vilket passar utmärkt till mitt soffbord där jag har bra belysning. Vis av erfarenhet undviker jag pussel med mycket reflektioner i vattenytor och mycket himmel (tänk Mont Saint Michel). Jag vill ha pussel där passformen på bitarna är bra, dvs man ska inte kunna lägga fel för att bitar är för lika. Jag har testat mig fram och märken som jag gillar är Ravensburger, Educa och Clementoni.
 
Jag älskar pussel, speciellt Wasgij?-pussel och Jan van Haasterens motiv. Jag blir uttråkad av landskap och liknande motiv där hälften är himmel och andra hälften äng. Vill ha minst 1000 bitar, gärna 1500, och köper oftast i bokhandeln.
Jag bygger på en pusselmatta som jag rullar ihop och stoppar undan om jag vet att jag inte kommer att lägga på ett tag, får så mycket fyrbent hjälp annars.
 
Jag gillar att pussla, framförallt landskap och byggnader! Jag brukar beställa via nätet, 1500-2000 bitar vilket passar utmärkt till mitt soffbord där jag har bra belysning. Vis av erfarenhet undviker jag pussel med mycket reflektioner i vattenytor och mycket himmel (tänk Mont Saint Michel). Jag vill ha pussel där passformen på bitarna är bra, dvs man ska inte kunna lägga fel för att bitar är för lika. Jag har testat mig fram och märken som jag gillar är Ravensburger, Educa och Clementoni.
Ja, det där med passformen är viktigt! Gillar också Ravensburger. Deras bitar är verkligen individuella och man liksom känner när det är rätt. Det svåraste vi pusslat var från Heye, de hade inte så välpassande bitar, vilket var minst sagt tricksigt med allt vatten och himmel...
 
Pusslar väldigt mycket i perioder. 1000-2000 bitar oftast. Helst inte landskap och byggnader :p gärna Disney motiv som jag brukar hitta på ullared :) brukar ta 1-2 dagar för ett 1000 bitars vilket är lagom, då hinner jag inte tröttna ;) bygger även på datorn, magic jigsaw puzzle tror jag det heter.
 
Jag och barnen har nyss börjat med ett relativt stort pussel för första gången, ett på 1000 bitar. Det känns som en lagom svår utmaning för oss. Det är trevligt att sitta och pussla tillsammans. Enda nackdelen är att matsalsbordet där vi även brukar sitta och pyssla tillsammans nu är upptaget, så till nästa gång vi drar igång ett pusselprojekt kan nog en sådan där pusselmatta vara en bra investering.
 
Jag är helt uppslukad av nätpussel. Damn you, bukefalosmedlemmar :D

Kommer ihåg några bra jullov när hela familjen satt och pusslade ihop någon julklapp. Avkopplande utan att vara pressande, det går att gå ifrån när man tröttnar. Och komma tillbaka en stund då och då.

Pusselmatta kommer det att bli när jag ska börja live
 
Jag har saknat pussel i mitt liv rätt länge, tid och plats är inte mina vänner. Satt och kikade på Ravensburgs hemsida för några veckor sedan och hittade ett jättefint drakpuzzel. Köpte det inte, men blev så sugen att jag plockade hem en app till min telefon. Och det har varit underhållande de där småstunderna som blir över när man väntar på att pastan ska koka tex.
 
Ja, jag vill också ha den där fysiska känslan av att hitta rätt bit och trycka ner den sådär sömlöst. Och liksom känna med handen över ytan när man har flera kvadratdecimeter som är ihoppusslade. :) Jag hade inte pusslat på många år när jag förra sommaren investerade i ett 4000-bitars. Var helt sönderstressad efter en vidrig jobbvår, antagligen inte så långt från den berömda väggen, och tog detta som en egen meditation.

Började pussla månadsskiftet juni/juli och var klar någonstans runt november. Givetvis med längre uppehåll mellan varven men ganska många timmar totalt sett. Satt flera timmar och dagar och bara la himmel + lyssnade på P1. Underbart. Och läkande för själen.

Jag har lagt ett 4000-bitars förut, vill absolut inte ha under 1000 bitar och tycker att 4000 är lagom som lite längre projekt. Jag är petig med att det ska vara snygga motiv, helst något konstverk. Båda 4000-bitars har varit motiv av Pieter Brughel (det senaste Babels torn, det förra Barnlekar). Det gör inget om det råkar vara mycket himmel som nu senast, bara slutresultatet blir snyggt!

Det tar ju en jäkla plats och det är ett störningsmoment med katter som måste "hjälpa till" - helst genom att lägga sig precis där man håller på - men jag har gott om plats så kan avsätta ett eget rum för pusslandet och räknar med att börja något nytt i sommar. Jag beställde senast från "Pusselbutiken", vill gärna också ha Ravensburger men det senaste var Trefl. Tveksam passform och ovana former i början men man vänjer sig.

Kul också med alla som hälsat på under projektet och först förfasat sig över hur stort och hopplöst det såg ut, och sedan ska de bara testa att hitta en bit, fastnar omedelbart och kan hålla på i timmar. Pussel är underskattat som allmän social samvaro, bara att få dela glädjen när man hittar en särskilt lyckad/saknad bit är trevligt. :up:
 
Pussel är underskattat som allmän social samvaro, bara att få dela glädjen när man hittar en särskilt lyckad/saknad bit är trevligt. :up:

Jag tycker du har helt rätt. För gammal och ung, över åldersgränserna. Som avkoppling men ändå projekt. Inte nyttigt i den meningen som man utför städning och matlagning, men ändå något att ha för händerna.

Fler hade mått bra av pussel :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp