Bukefalos 28 år!

Rabatt for dummies

hjärter_dam

Trådstartare
Jag och sambon har flyttat till ny lägenhet med tillhörande uteplats och en liten rabatt. Rabatten ligger mot söder och har sol en stor del av dagen, så där blommar redan krokus och snödroppar. Av de blad som sticker upp är det eventuellt också påskliljor och tulpan. Över alltihop ligger nervissnade stänglar av någon slags växt ifrån förra sommaren.

Frågan är ju då vad vi ska göra med våran rabatt. Varken jag eller sambon har gröna fingrar eller något jätteintresse för trädgård och växter men denna lilla plätt skulle vara kul att förvalta och göra något fint av. Sambon skulle gärna vilja ha en lite kryddträdgård med några örter, men trivs de här (växtzon 2) och kräver de mycket omsorg? Jag vill gärna ha kvar lite vårblommor men som det är nu verkar de växa upp lite varstans, är det kanske bäst att plocka upp alla gamla lökar och så om där jag vill ha dom?

Såhär ser det ut just nu:


Här på trappräcket skulle jag vilja ha en klätterväxt såsom det är nu, men jag undrar om den som hänger där nu blir levande igen? Är kaprifol ett bra alternativ? Vad finns det mer för klätterväxter?



/S.
 
Sv: Rabatt for dummies

Jag skulle vänta en sommar innan jag grejar och gräver för mycket, för att se vad som faktiskt växer i er rabatt.

Ni kanske upptäcker att det finns mycket fint som ni vill ha kvar då. :laugh:

Vad klängväxten är, tycker jag är lite svårt att se, kanske en klematis?

En kryddträdgård låter mysigt, jag gick idag och kikade på frön, lavendel, isop, rosmarin... :love:

Lycka till med trädgården och känner ni inte någon som är lite haj på blommor, som kan titta lite på vad det är som växer där och hur jorden mm ser ut?

Kram, Maya
 
Sv: Rabatt for dummies

Oj, jag hade nästan glömt bort den här tråden.

Min mor (begåvad med gröna fingrar) tyckte också att vi skulle vänta så det blir nog så, ska försöka klippa ner de gamla torkade stänglarna så ser det lite mer ordnat ut.

Det ploppar upp fler och fler krokusar för varje dag och ett helt gäng tulpanblad, så det finns nog både det ena och det andra i den rabatten. Ska bli spännande att se.
 
Sv: Rabatt for dummies

Vad spännande, hoppas det växer upp en massa roliga växter som du vill spara. :)

Kram, Maya
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp