Rabies...?

mataii

Trådstartare
Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland...

För att göra en lång historia kort:
Jag har sedan två år tillbaka ridit en islänning, en liten flicka. Hon har så mycket egen vilja och humör så det ryker om det - när dessa dagarna faller in. För det mesta är hon världens mysigaste, hon skulle inte göra en fluga förnär, men ibland beter hon sig som om fan skulle flugit i henne. Ett par gånger, när hon har bestämt sig för att hon inte vill gå ut ur hagen, stelnar hon bara fast i marken och vägar röra en hov. Stå och dra, eller vad man ska säga, hålla ett konstant tryck för att ge efter så fort hon rör sig framåt fungerar inte. Snurra med grimskaftet-metoden fungerar inte heller för att driva framåt, då blir det snarare i cirklar, och då hetsar hon upp sig ännu mer och kan om det går riktigt långt börja stegra sig och kasta sig.

Hon har även blivit mer krånglig att rida ut med själv, hon vägrar gå hemifrån, och när man kommit en bit kan hon börja backa, och det i oändlighet. Stenar, elstaket och diken sätter inte stopp för denna dam.... När man väl är ute kan hon bara vips, från lugn skritt tvärvända och börja dansa omkring för att försöka hemmåt. Hon bara "segdrar", hon sticker inte! Det har alltid känts som om jag har kontroll över henne, men i lördags hände något läskigt. Jag och en kompis var ute och red (då går det för det mesta bra, när hon har sällskap). Efter en stund mötte vi en annan häst i stallet som var på väg hem. Detta kanske 500-600 meter hemifrån, varav 200 meter på asfalterad landsväg. Vi hejade, men stannade inte. Vi fortsatte ett tiotal meter, men nu hade damen bestämt sig för att sällskapet som hon varit så nöjd med innan, inte dög länge. Nu ville hon vara med hästen som var tillbaka hem. Jag försökte hålla kvar henne och vända henne åt rätt håll, men det var lönlöst. Avståndet mellan på-väg-hem-hästen ökade och sen sa det bara pang - djävulen landades på damens huvud och vips så var hon iväg i 190km/h efter hästen som var på väg åt "rätt" håll enligt henne. Jag fick inte NÅGON kontakt med henne, jag försökte allt. Ta och ge, såga, försöka böja henne men INGENTING fungerade. Hon kutade om den andra hästen, till min förvåning, och fortsatte mot stora vägen:eek:
Jag var naturligtvis livrädd och försökte för kung och fosterland få stopp på henne. Efter ett tag kunde jag med mycket möda böja halsen på henne, dock fortsatte hon springa, med sitt huvud liggandes mot sin egen mage. Vad jag förstår så skulle de allra flesta hästar vända in på en volt här, men hon forsatte framåt som i en mcyket tvärande skänkelvikning. Detta forsatte ett bra tag. jag försökte vända flera gånger för att gå tillbaka till dom andra som var långt borta, och det gick ett tiotal meter. Sedan svängde hon runt igen på en femöring och satte av i sken igen.

Vi höll på i gott 30 minuter med dessa manövrar för att sedan konstatera att det var för farligt att fortsätta, då vi hela tiden närmade oss den trafikerade vägen. Jag bestämde mig för att gå hemåt igen på landsvägen, för att sedan fortsätta kampen på en säker plats på väg upp i skogen. Till min stora förvåning gick detta ganska smärtfritt. Istället för att svänga vänster till stallet, tog jag höger upp i skogen. Visst protesterade hon lite, men inte i jämförelse med tidigare upplevelse. Vi red vidare i ca 30 minuter, så det kändes ändå som om jag fick sista ordet, men så som hon betedde sig innan är ju helt försvarslöst.

Just nu rider jag på ett tredelat bett med parerstänger (just för att kunde svänga henne lite lättare när hon försöker vända hemåt, eftersom bettet bara gled genom munnen på henne tidigare), en bomlös sadel som ligger super nu, så det är ingen ny konstig utrustning som hon inte trivs med eller är van vid.

Jag fick rådet att rida med gramantygel nästa gång, för att kunna hantera dessa situtioner bättre (om de skulle uppstå igen). Vad har ni för erfarenheter av det?

Jag antar att ni tänker att ledarskapsövningar skulle sitta bra på plats i den här situationen, men det är något jag har hållt på med i två års tid nu. Hon lyder mig ju för det mesta och gör det jag ber henne om (från marken). Jag börjar blir lite trött på det här, för det känns som om jag får börja om från början varje dag med henne. För att hon ska fungera på ett vettigt sätt måste jag sätta henne på plats om och om igen. Tanken om det att det är jag som är ledare sitter inte kvar tills nästa dag, då är det bara att börja om igen. En "normal" häst testar ju sin ryttare i början, och kanske med jämna mellanrum framöver, men INTE VARJE DAG!

Vad ska jag göra??? HJÄLP!

Hoppas ni har orkat läsa allt, det blev kanske lite långt, men jag var tvungen att skriva av mig.
 
Sv: Rabies...?

Är hon genomgången av tandläkare? Equiterapeut? Veterinär?

Har ridit ett par-tre hästar som uppfört sig som du beskriver. Den ena hade fått fruktansvärt mycket stryk, och hade helt enkelt en dålig erfarenhet av ridning.
De andra hade ont. En med spatt, en annan med allvarliga ryggproblem.

Genomgående har varit att de inte ALLTID stuckit, utan att det kunnat komma som "out of the blue" plötsligt. En hoppade rakt ut i vägen, frmaför bilar. En annan kastade sig in i skogen, över stora stenar och in i träd.

Så, jag skulle absolut kolla upp henne i kroppen först.
Sedan, om hon är helt ok, skulle jag börja om från början ett tag. Göra om inridningen, men då hela tiden vara uppmärksam och känna avo m hon blir nervös eller envis, så du kan veta om du ska sätta press på henne eller inte.

/Ia
 
Sv: Rabies...?

Hej och tack för svaret!

Oj det lät ju inte trevligt. Stryk vet jag att hon inte fått och ont i ryggen har hon nog inte. Hur uppenbarar sig spatt? Syns det inte jämt?

Vad jag vet så är hon inte genomgången av någon av de du nämnde. (Det är inte min häst, jag står för ridningen och skötseln eftersom ägaren inte har tid ), och ägaren står för kostnader av alla de slag. Hästen i fråga står hemma hos henne.
Hon blev dock ordentligen masserad av leg. massör, som bara hade gott att säga om hennes kropp och muskulatur.

Ska försöka ta mig ett snack med ägaren och höra med henne om hon skulle kunna ta ut veterinär/tandis till henne för att få henne genomkollad. Ibland är det lättare sagt än gjort tyvärr...
Hur ska jag bära mig åt om hon nekar behandling? Jag vet inte om jag har lust att stå för dessa kostnader, eftersom det inte är min häst, även fast jag alltid vill hennes bästa.

Jag tvekar dock iofs på att det har något med smärta/obehag att göra. Det är bara rena dominansgrejer. Hon är högst i rang i hagen och vill gärna vara det över människor också - om vi ställer några krav dvs. Hon bråkar exempelvis hundra ggr mer med mig än ägarens barnbarn, som kan göra vad som helst med henne (ej jobbiga saker).

Ja..jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till:confused:
 
Sv: Rabies...?

Jag tvekar dock iofs på att det har något med smärta/obehag att göra. Det är bara rena dominansgrejer. Hon är högst i rang i hagen och vill gärna vara det över människor också - om vi ställer några krav dvs.

Precis så tänkte jag när jag läste ditt inlägg, och en av mina första tankar var "Är hon hög i rang". Ja, det är helt klart ett dominansproblem, hon respekterar dig inte tillräckligt för att det ska fungera uppsuttet även om det gör det på marken.
Fortsätt jobba med ledarskapsövningar, och ta gärna hjälp av någon som är duktig på detta!

Immer
 
Sv: Rabies...?

Jag kan på ett sätt hålla med Immer att ledarskapsövningar kan vara något, men å andra sidan sa du att ni hållit på med det över tid.

Den sits du befinner dig i är knepig, jag har sett det ett antal ggr och ska jag vara helt ärlig skulle jag släppa hästen om jag var du.

Det kommer kosta åtskilligt i tid och möda innan (om) du får grepp över stoet så att du kan rida/hantera henne på ett trevligt sätt.
Eftersom du inte äger den ställer jag mig tveksam till att det är mödan värt.Man passar inte ihop med alla hästar,så är det bara.

Hur som helst,lycka till!
 
Sv: Rabies...?

jadu, visst har jag känt så vissa gånger. Varför ska jag fortsätta? Vad får jag för det? Det är inte bara en gång jag har åkt från stallet gråtandes, efter att ha åkt av eller förlorat en kamp. Inte av smärta, utan av stor besvikelse! Men så kommer dom där så ljusa stunderna, när allt går som det ska. Vi ska ställa upp i våran första distanstävling nu i april och håller på och tränar inför det. Gången innan skenturerna gick allt som smort. Vi höll en jämn och fin trav, blandat med galopp och vissa skrittbitar på en 1-milsrunda och lyssnade till minsta lilla grej och va jätteglad!

Funderar på det där med grammanen, om det vore något att testa? Vad säger ni om det?

Tidigare ägare red alltid med spö och sporrar, men de gånger jag har haft spö med mig går det bara sämre tycker jag. Tillrättavisar man henne när hon gör fel, gör hon "dubbelt fel" på en gång efteråt. Det blir en kamp som känns omöjlig att vinna. usch...

Har ni några andra tips på vad man kan göra? Ledarskapsövningar från ryggen?
 
Sv: Rabies...?

Jag tycker att du skall ta ut någon som kan titta igenom henne riktigt grundligt, så att man kan utesluta smärta/obehag. Sedan kan du börja träna med henne. Det är klart att hon protesterar om du försöker ta ledarskapet och hon är hög i rang, men det är ganska tufft så som du beskriver det... Ta hjälp av någon lämplig tränare om du inte har det redan.
Ett sätt som har funkat som "handbroms" för mig är att du låser den ena handen vid sadeln eller mankammen och den andra drar du rakt uppåt mot dig själv. Jag tycker själv det är väldigt effektivt om hästen sticker och man inte får kontakt med den. jag har inte använt det många gånger, och alltid som sista utväg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 317
Senast: SiZo
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 501
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp