Rabiesvaccinering ej godkänd

confetti

Trådstartare
Ska ringa och rådgöra med vetten imorrn men tänkte kolla här om det var någon som har liknande erfarenheter.

Nixon har fått två rabiessprutor, sen en lång väntan och för en vecka sedan var vi och tog blodprovet.

Idag fick jag svaret:
Han blev inte godkänd.

Nixon har 0,08 IE/ml, för att bli godkänd ska man ha minst 0,5 IE/ml.

Känns ju inte direkt som att det var nära gränsen ens:confused:?

Skulle vara typisk min otur om han är oförmögen att bilda antikroppar:cry:

Någon som har några tankar o förslag på hur man ska agera?
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Vilket rabiesvaccin användes?

Jag har allra bäst erfarenhet av Rabisin, då har hundarna alltid bildat tillräckligt med antikroppar och det på en spruta bara. Men olika medel fungerar såklart olika bra på alla hundar.

Självklart finns det ju dom som inte kan bilda antikroppar, men det verkar som att det är rätt få individer trots allt.
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Han fick Nobivac båda gångerna.

Kan man själv be om att Rabisin används, eller är det bara vissa veterinärer som kör med det tro?
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Man kan be om det, för alla veterinärer kan beställa hem :)

Jag har alltid kört det som början som sagt, men sen brukar dom oftast få Nobivac varje år, så att veterinären ska slippa beställa hem igen bara för min skull. Har dom det hemma, då får mina det igen dock.
Jag ska påbörja på två hundar till nu i februari, så då blir det Rabisin igen!
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Jag har fått det på en hund. Då fick hon nobivac. När hon inte fick antikroppar, så gjorde vi om och då med rabisin. Och nästa gång blodprovet togs så var det ok :)

Jag har nu tagit en spruta på en hund, med rabisin. Nästa vecka ska jag göra blodprovet. Så då får jag veta hur det går med rabisin och endast en spruta.
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Åh, ni har gett mig hopp!

:bump:

Tacktack!:laugh:

Känns som att det är klokast att köra två sprutor den här gången också, vi missar en dubbelutställning i finland då, men det är det värt om det funkar.
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Första gången jag ravies vaccinera min så körde jag inte på Rabisin utan det andra, jag tog 2sprutor på han, och ändå misslyckades det. HAn låg på endast 0,01 IE/ml.

Och efter misslyckande rådde vetrinären mig att vänta nån månad till innan jag testade igen. Och det gjorde jag..

Denna gång vart det Rabisin 2ggr, men min misslyckades då med.
Fats då hade han 0,03IE/ml, men ändå låååång ifrån 0.5 IE/ml


Men då är det så att innom den rasen är det vanligt att inte vissa hundar bilder antiblodkroppar..


Men verkligen tråkigt när det blir så, för är ju inte gratis direkt:(
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Ja när jag gjorde om, så gjorde jag två ggr med rabisin. Hade ändå ingen utställning på gång, så tyckte det var lika bra.

Nu skulle jag egentligen ställt i Finland i december, därför jag bara gjorde en för hinna med att ta blodprovet. Nu blir det inget med den utställningen. Men tar blodprovet nu och ser hur det går.
Går det inte, så gör jag om det igen så hon blir klar till Danmark nästa sommar :D
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Som dom andra skriver, så ska du bara prova igen!!
Och be om att få Rabisin. Om man kollar statistiken för Rabisin/Nobivac ligger Rabisin bättre till i antal hundar som får >0.5 IE/ml! (kommer inte ihår hur mycket, inte super stor skillnad, men tillräckligt fär at jag skulle vilja prova den om jag var du..)
Lycka till!
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Läste nu att om hunden inte funkat på vaccinet så ska du testa att byta, kanske din funkar på nobivac?

Svårt att säga hur många gånger man ska testa, men har man en bra hund kan man väl hålla på i oöndlighet...:D
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Har varit med om det med Leia, tog först två sprutor med nobivac, fick inte godkänt resultat. Tog då en till med rabisin, inte heller då blev hon godkänd. Tog då 2 rabisin och fick igenom henne. Dock nu i somras när jag skulle fylla på med nobivac fick hon en anafylaktisk chock och höll på att dö av vaccinet. En trolig orsak är att hon fått så mycket vaccin under en relativt kort tid. När detta går ut kommer jag inte att vaccinera om, även om sannolikheten att hon ska få en chock igen är tämligen liten. Vågar inte riskera något, så viktigt är det inte med utlandsmeriter.

Har jag någon gång igen en sådan hund så kommer jag inte vaccinera lika många gånger. Kan tänka mig att ge det 2 försök men är det inte ok kommer jag att lägga ner det. Vågar inte riskera hundarnas hälsa.

Nu är lillfia här hemma vaccinerad 1 gång med rabisin, blodprov ska tas nästa vecka. Var tänkt att hon skulle åka till Finland i december därför jag bara tagit en. Säger som Grana, hinner utan problem vaccinera om till Danmark om det inte tagit nu.
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Dock nu i somras när jag skulle fylla på med nobivac fick hon en anafylaktisk chock och höll på att dö av vaccinet. En trolig orsak är att hon fått så mycket vaccin under en relativt kort tid.

Vad är det som händer då? Hur vanligt är det att det blir något fel sådär? är det bara när det gäller rabiesvaccin eller gäller det alla vaccinationer?
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Vad är det som händer då? Hur vanligt är det att det blir något fel sådär? är det bara när det gäller rabiesvaccin eller gäller det alla vaccinationer?

Jag vet några hundar som reagerat på "vanligt" vaccin.
Min mops reagerade när hon fick 1-års sprutan.

Jag hade med mig flera hundar och lyfte upp dom på bordet en efter en. När jag hade betalat så gick jag iväg och tänkte att jösses vad den ena hunden stretar emot. Då låg mopsen på sidan och kom inte upp. Hon kunde inte stå.. Blev livrädd och rusade in till veterinären igen. Han kollade igenom henne noga men hittade inget och hon kunde börja stå på benen igen.
Satt kvar i 20 minuter för vara på säkra sidan, och då piggnade hon till och vi kunde åka hem.
Så nu vet jag inte om jag kommer våga vaccinera henne nån mer gång.
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Det kom ca 20 minuter efter vaccineringen. Först började hon kräkas, sedan la hon sig ner och vägrade gå. Lyfte då upp henne och hon var så dålig att hon inte orkade hålla upp huvudet utan hängde livlös i min famn. Sprang tillbaka till veterinären och där insåg de allvaret, hon fick kortison och adrenalin har jag för mig för att häva chocken som är livshotande. Hon blev bättre ganska snart men hade fortf dålig ciruklation så hon fick ligga kvar under dagen med dropp. När jag hämtade henne på kvällen var hon som vanligt.

Googla på anafylaktisk chock så får du upp rätt mycket info.

Som Grana skrev kan de få det av alla sorters vaccin. Leia behöver inte ens få det igen även om jag rabiesvaccinerar (vilket jag dock inte kommer göra).
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

Jag har nu tagit en spruta på en hund, med rabisin. Nästa vecka ska jag göra blodprovet. Så då får jag veta hur det går med rabisin och endast en spruta.

Så gjorde jag i våras eftersom jag inte hade tillräckligt med tid för att hinna två sprutor. En spruta Rabisin och sedan ett titertest i somras, det gick alldeles utmärkt - tillräckliga titrar på en spruta. Nu under hösten gav jag nästa spruta men då Nobivac så att jag har tre år till nästa vaccination. Gav denna sprutan tidigare än nödvändigt för att ha de gjort och inte riskera att missa att vaccinera tidigt under våren.

Hade hunden med till Tyskland i somras, superbra :-)
 
Sv: Rabiesvaccinering ej godkänd

KL
Min ena hund blev inte godkänd första gången med 2 sprutor rabisin, hade 0.4titer.

Pratade då med chefsveterinär på SVA som rådde mig att prova Nobivac istället, vi har dock inte pallrat oss iväg för blodprovet än.

Vi vaccinerade 2 ggr båda ggr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp