Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Mammas

Trådstartare
Jag tog förra året över en rätt misskött kolonilott. När jag tog över det var det vår så det hade redan börjat växa upp en del ogräs, jag var därför lite efter redan från början. Fräste upp den med jordfräs men det växte så otroligt fort att jag inte riktigt hann med. Det parat med lite problem i familjen under hösten gjorde att den förföll helt. Innan jag hann ner för att höststäda kom snön, och den har legat sedan dess... Nu börjar dock våren komma, med den lusten att komma igång. Snön är inte borta ännu (ligger ett par decimeter snö över hela kolonilottsområdet) så jag har inte ens sett hur illa den ser ut ännu. Men jag är nu peppad på att ta tag i det och hålla efter den från start.

Steg ett är alltså att riva upp allt gammalt nu när snön släpper. Men sedan då, vad kan jag göra för att underlätta? Jag inser ju att jag måste rensa rensa rensa för att bli av med fröna till ogräset, men kan jag göra något annat för att få det lättare? Jag har insett att jag ska köpa en liten röjsåg för att hålla efter gräset (har gräsgångar), vi har en handdriven gräsklippare som inte rår på mitt sega gräs, förra året klippte jag med häcksaxen, men jag inser att det är för mycket, när jag dessutom har ogräs som frodas och lotten är på 150 kvadrat så det är en hel del att hålla efter, minst sagt...

Så, stort som smått, vad har ni för råd? :)
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Om du har pengar: Skotta bort befintliga jordmånen där du vill odla och kör till tippen. Köp sen in matjord av bra kvalitet per kbm och börja om!
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Potatis är suveränt som första-årsgröda om du täcker marken du vill odla med tidningar, ett ganska tjockt lager, vattnar, lägger ut potatisarna och sedan täcker med ett tjockt lager halm eller hö varvat med lite gödning. Vattna ordentligt en gång och håll täckt hela odlingsperioden. Nästa år är det mesta av ogräset under dött och tidningspapperet och täckmaterialet till stor del nedbrutet och marken passar att odla annan gröda på. Likadant kan du göra med två varv "pallkragar", täck botten med tjockt med tidningspapper (lägg gärna tidningarna först och låt dem täcka marken en bit utanför med), vattna och lägg på tjockt med jord som du sår i. Den mark du inte tänkt odla på skulle jag klippa med gräsklipparen (fast det kanske inte går när du har fräst den?) ofta så att ogräsen inte kan växa så höga, då brukar iallafall en del av de högre ogräsen hålla sig på mattan eftersom de inte får utrymme att bete sig som de vill. Ogräs som du rycker upp innan de gått i frö kan du lägga på potatistäcket men se upp med rot-ogräs för då kan det rota sig på "limpan" (fast då är det ju bara att dra upp det igen). Av vide, pil eller sälg kan man fläta lite högre "korgar" där man kan lasta gammalt strå och gödsel och vattna ordentligt och sedan plantera pumpor och squash, när säsongen är slut grepar man upp och ogräsrensar omkringliggande mark, rycker upp markpinnarna till "korgarna" och så sprider man och vänder ner resterna på hela ytan så är det färdiggödslat och klart till nästa år. Börja i en ände och ta en bit i taget för varje år - man brukar rekommendera åtminstone 4 men helst 6 olika "fält" där man roterar olika växter så att de inte finns på samma ställe år efter år. Om du sedan bor tillräckligt långt söderut och har lust att gräva fler land längre fram på säsongen odlar du snabba växter som plocksallat, ruccola och rädisor eller också vintersallater, som kan stå ute ett tag. Bor du bra till så kan du så småningom så vissa grödor på höstkanten istället för att vänta till våren men så länge man inte vet att man har ogräsen i schack helt och hållet kan det vara dumt att göra det.
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Jag tycker att du ska täcka vissa ytor med svart plast för att ta död på det skenande ogräset och börja göra i ordning lite i taget. Om du ger dig på allt så känns det som om du kan ta död på odlingslusten helt. Sen borde du väl också fundera på vad du vill ha där och hur det ska se ut. Finns det fruktträd och bärbuskar? Rabarber och jordgubbar? Ska du ha blommor eller bara ätbart? Potatis? Finns det några bra komposter och ett skjul för redskap? Tunna att samla regnvatten i? Planera och ta det lugnt, är mitt råd.
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Ogräs är väl det normala...;) :o

Jag har odlat upp mark från början ett par gånger. det tar ett par år att få det hela att stabilisera sig men det går.

Jag täcker inte eller gör några specialåtgärder. Jag odlar bara. Ser till att få hjälp av stallgödsel och vedaska. Vissa grönsaker är bra marktäckare - squash t.ex. - under dem är det inte mycket annat som växer.

Annars fräser jag, krattar plant och sår. Jag gör skapligt djupa fåror och täcker fröna med fin sand. Då är det lätt att se var raderna är och man kan underhållshacka mellan dem.

Mitt nuvarande land fräste jag upp förra sommaren (första sommaren i det här huset) och har vintertäckt med gödsel och massor av löv. När jorden reder sig ska jag fräsa ner alltihop och så. Räknar med att det tar ett par säsonger innan jorden blir bra eftersom det varit gräsmatta förut.

Mitt förra land var mager mark som matjorden skalats bort ifrån. Där körde jag på årgångsdynga i tjockt lager och fräste ner. Det växte utmärkt, även om ogräset också växte bra... År tre var jorden jättefin och full av mask. När jag började hittade jag inte en enda mask fastän landet var rejält stort.

Vill man kan man täcka gångarna med svart plast, fast jag tycker det ser enbarmligt fult ut.

Av en trädgårdsguru har jag nyligen lärt mig att vedaska är utmärkt. Det innehåller massor av mineraler och spårämnen och är inte så kväverikt. Den mixen gynnar frukt och bär. Kväve gynnar tillväxt men inte fruktsättning. (tänk tomater) Max halvlitern vedaska per kvm. Härlig kunskap för mig som har i det närmaste obegränsad tillgång till aska från min vedpanna.
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Ang fulheten i svart plast så kan man täcka plasten med tex flis, man kan hyra en kompostkvarn och flisa ner en massa grenar och så använder man det som täckmaterial, passar utmärkt till gångar. Ska man fräsa upp marken så gäller det att man vet vilket ogräs man har, vissa rotogräs blir bara värre och sprids av att man fräser jorden, kirskål tex.
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Om du har pengar: Skotta bort befintliga jordmånen där du vill odla och kör till tippen. Köp sen in matjord av bra kvalitet per kbm och börja om!

Ett litet varningens finger ang detta rådet. Även om jorden har mycket ogräs håller den antagligen bra kvalitet om det är en odlingslott och jag skulle aldrig våga byta ut den mot "köpejord". Väldigt stor del av matjorden som köps behandlas illa och eftersom jord är en färskvara och något som behövesr skötas på ett väldigt speciellt sätt när den tas upp och lagras så håller den usel kvalitet trots att det ser bra ut på pappret.

TS
Jag hade prioriterat vissa områden som du känner att du hinner med, gödsla, odla och rensa ogräs så mycket du kan. Fräs max en gång! Fräsen slår i sönder jordklumparna som är oerhört viktiga och man kan alltså fräsa i sönder jorden så att det växer betydligt sämre där.
De andra områdena hade jag antingen täckt med löv eller lagt en stor pressening dubbelt över.
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Till att börja med: tack för alla bra råd! :)

Om du har pengar: Skotta bort befintliga jordmånen där du vill odla och kör till tippen. Köp sen in matjord av bra kvalitet per kbm och börja om!

Den är på 150 kvadrat, så det känns lite väl dyrt att göra så. Jag får se hur det går i år, jag kanske behöver göra det med vissa delar.

Potatis är suveränt som första-årsgröda om du täcker marken du vill odla med tidningar, ett ganska tjockt lager, vattnar, lägger ut potatisarna och sedan täcker med ett tjockt lager halm eller hö varvat med lite gödning. Vattna ordentligt en gång och håll täckt hela odlingsperioden. Nästa år är det mesta av ogräset under dött och tidningspapperet och täckmaterialet till stor del nedbrutet och marken passar att odla annan gröda på. Likadant kan du göra med två varv "pallkragar", täck botten med tjockt med tidningspapper (lägg gärna tidningarna först och låt dem täcka marken en bit utanför med), vattna och lägg på tjockt med jord som du sår i. Den mark du inte tänkt odla på skulle jag klippa med gräsklipparen (fast det kanske inte går när du har fräst den?) ofta så att ogräsen inte kan växa så höga, då brukar iallafall en del av de högre ogräsen hålla sig på mattan eftersom de inte får utrymme att bete sig som de vill. Ogräs som du rycker upp innan de gått i frö kan du lägga på potatistäcket men se upp med rot-ogräs för då kan det rota sig på "limpan" (fast då är det ju bara att dra upp det igen). Av vide, pil eller sälg kan man fläta lite högre "korgar" där man kan lasta gammalt strå och gödsel och vattna ordentligt och sedan plantera pumpor och squash, när säsongen är slut grepar man upp och ogräsrensar omkringliggande mark, rycker upp markpinnarna till "korgarna" och så sprider man och vänder ner resterna på hela ytan så är det färdiggödslat och klart till nästa år. Börja i en ände och ta en bit i taget för varje år - man brukar rekommendera åtminstone 4 men helst 6 olika "fält" där man roterar olika växter så att de inte finns på samma ställe år efter år. Om du sedan bor tillräckligt långt söderut och har lust att gräva fler land längre fram på säsongen odlar du snabba växter som plocksallat, ruccola och rädisor eller också vintersallater, som kan stå ute ett tag. Bor du bra till så kan du så småningom så vissa grödor på höstkanten istället för att vänta till våren men så länge man inte vet att man har ogräsen i schack helt och hållet kan det vara dumt att göra det.

Den ligger på en vattentäkt/vattenskyddsområde, så jag vet inte hur det är med tidningar, om det innehåller sådant som inte får gå ner i jorden?

Hmm, jag förstår inte riktigt hur korgarna ska göras?
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Jag tycker att du ska täcka vissa ytor med svart plast för att ta död på det skenande ogräset och börja göra i ordning lite i taget. Om du ger dig på allt så känns det som om du kan ta död på odlingslusten helt. Sen borde du väl också fundera på vad du vill ha där och hur det ska se ut. Finns det fruktträd och bärbuskar? Rabarber och jordgubbar? Ska du ha blommor eller bara ätbart? Potatis? Finns det några bra komposter och ett skjul för redskap? Tunna att samla regnvatten i? Planera och ta det lugnt, är mitt råd.

Jag hade vissa delar täckta av en presenning förra året, det gick hyfsat, men det var fortfarande vissa ställen det skenade på. Funderar på om jag kanske inte ska odla på det stället där det var som värst, det kom upp något slags gräs som växte som, ja, ogräs. :p Om jag täcker det stället och försöker odla på lite andra kanske det går bättre.

Åh, att fundera över det är den roliga delen, bra råd. :) Det som finns idag är en rabatt med mestadels lupiner. De är visserligen fina, men de sprider sig som attan. :crazy: Jag funderar på om jag ska gräva upp dessa, jag började förra året eftersom de tagit över hela rabatten och en bit till, men kom inte till hela. Och som sagt, de är ju fina om de bara håller sig i rabatten. Sedan finns det ett stort och fint jordgubbsland (numera utan jordgetingbo dessutom), en rad hallonbuskar som var helt nedklippta inför förra året men som förhoppningsvis har växt på sig till detta år. Jag satte även en rad hallon till av grannens rymmande skott, jag får se hur dessa tagit sig till i år. Jag har också en stor rabarberbuske och en pepparmynta.

Mitt stora problem just nu är mitt däck. Det är stort och jättefint, omkring 3x3 m. Och jag är rätt säker på att jag har ett sorkbo därunder. Jag har sorkgångar under "mittgången", och ena grannens lott som gränsar är rejält misskött och när han började gräva i somras var hela marken underminerad av sorkgångar som de härledde till under mitt däck. Andra grannen som däcket också gränsar till har inte sagt något alls om sorkgångar, och de har en välskött lott och jag har träffat dem rätt mycket, så jag tror de skulle säga till om det vore så. Är det bara att plocka ner däcket och gräva upp under? Bör jag kontakta någon i föreningen för råd kanske?

Jag har funderat på att plantera fler buskar, det är så mysigt och lättskött. Lite vinbär kanske?

Annars har vi ett stort redskapsskjul som är rätt välfyllt, en kompost där jag kan hiva av saker. Jag har funderat på att ordna med en egen kompost för att slippa hämta jord med skottkärra från den gemensamma komposten, men jag vet inte riktigt hur mycket jobb det är? Jag har vattenkranen precis vid lotten, och egen vattenslang, så vattningen är hyfsat simpel. Jag har funderat på att köpa en vattenspridare så att jag kan vattna den halvan jag inte håller på med för tillfället, men har inte kommit så långt ännu. Dessutom har de en sandlåda med en massa leksaker, perfekt. När barnet inte "lerbadar" i jorden på lotten leker han där. :)

I år hade jag mest ätbara saker, men jag har funderat på att anlägga någon rabatt till, det är rätt trevligt med blommor. :)
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Vedaska var ett bra tips, jag ska kolla upp om jag kan få tag i det. Ved är ju organiskt, så det borde gå bra att ha det på min lott, trots vattenskyddsgrejset. Sandknepet var bra, det ska jag försöka testa. Men går det att så från frön? Jag har fått för mig att det är svårt och har inte vågat mig på det? Försådde inne och satte ut förra året, allt dog. Jag köpte plantor på butik och satte ut istället, men har inget emot att så själv om jag får det att funka.
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Jag hade tänkt låta bli att fräsa, tyckte det var svårt att hålla efter efter att det var fräst, visst försvann det men det kom upp lika fort. Men täcka vissa delar låter bra, det ska jag köra på. :)
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Vedaska var ett bra tips, jag ska kolla upp om jag kan få tag i det. Ved är ju organiskt, så det borde gå bra att ha det på min lott, trots vattenskyddsgrejset. Sandknepet var bra, det ska jag försöka testa. Men går det att så från frön? Jag har fått för mig att det är svårt och har inte vågat mig på det? Försådde inne och satte ut förra året, allt dog. Jag köpte plantor på butik och satte ut istället, men har inget emot att så själv om jag får det att funka.

Vissa saker måste förodlas för att hinna med den korta svenska sommaren men det mesta i grönsaksväg sår man ju direkt?

Man förodlar inte morötter, rödbetor, sallad, persilja, dill, spenat, mangold. Rotsakerna är hopplösa att göra det med. De skadas om man flyttar dem. Bönor kan sås dirkt eller förodlas lite. Jorden måste dock vara varm för att de ska gro.

Allt annat sår du så fort jorden reder sig (du kan jobba i den)

Lupiner är ett otyg!! Det fanns rejält här på tomten och jag har grävt upp alltihop och slängt. Jag vill INTE ha dem i trädgården. De är invasiva ogräs. Rätt som det är hittar man plantor p de mest besvärliga ställen. Nä, bort bort...

Det fanns lupiner i den långa rabatten utmed huset. När jag fått bort dem började det krypa upp annat intressant som jag vårdade och förhoppningsvis tagit sig till den här sommaren.

På vissa ställen har man börjat utrota dem eftersom de kväver ALL annan växtlighet där de fått fäste.
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Hmm, det måste inte vara plus nätterna igenom innan jag kan så? :)

Åh, tack. Alla jag har pratat med har sagt att jag inte kan skicka lupinerna, de är så fina, men jag tycker inte att det är värt besväret det blir att rensa där de sprider sig. Nu lyssnar jag på dig istället och utplånar de stackarna. :)
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Gör du rätt i! Lupiner är snygga de två veckor som de blommar massivt, resten av sommaren är de ett fult ogräs. Som rallarros och maskrosor ungefär... :p
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Hmm, det måste inte vara plus nätterna igenom innan jag kan så? :)

Näe... för i så falll måste du vänta länge länge.... Det kan ju vara "järn-nätter" långt in i juni.

Sådd sker som sagt när jorden reder sig. När du kan kratta jorden och den faller isär. Du lär dig snabbt vilken tidpunkt det är. Kolla jorden lite då och då så märker du.

Kolla på fröpåsarna så ser du såtid för aktuell växt!
Vissa grönsaker kan du så väldigt tidigt och andra kan du så redan hösten innan. Andra - som bönorna - sår du senare. Vissa är känslia för frost andra inte alls.

Squashen - som jag förodlar - sätter jag ut först när risken för nattfrost är över. De stendör av kyla. Spenat, morötter, persilja sås direkt och bryr sig inte alls.
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Ah. Så antingen rycker jag dem, eller så planterar jag ner maskros och rallarros och blir rik på vadslagningen om vem som vinner? :p

Tanten, tack, det där underlättade mitt liv betydligt. Det är ju omständligt att ha halva lägenheten ful med försådd, speciellt som förra året när allt dog. Hela våren är det fullt med försådd, hela hösten med svamp som torkar, haha!
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Jag tror de jäkla lupinerna vinner faktiskt. :cool:
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Och Maj-Lis Pettersson sa nyss i P1 att man inte skulle använda aska alls på sånt man skulle äta. Inga undantag. Pga tungmetaller och att det i värsta fall gjorde att vissa näringsämnen bands hårdare i marken och inte blev tillgängliga för växten.

:down::crazy:
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Och Maj-Lis Pettersson sa nyss i P1 att man inte skulle använda aska alls på sånt man skulle äta. Inga undantag. Pga tungmetaller och att det i värsta fall gjorde att vissa näringsämnen bands hårdare i marken och inte blev tillgängliga för växten.

:down::crazy:

Ja jag vet :D

Intressant om det gick att få de där två "stora" att diskutera med varann! Man kanske skulle logga in på Trädgårdsföreningen och ställa en fråga?

För egen del undrar jag starkt vilka tungmetaller som just vedaskan kan bidra med? Veden som tex jag eldar kommer mestadels från diken, åkerkanter etc. som röjs och sågas till ved.

Det är ju mark där man odlar mat till både folk och fä. Varför skulle det komma upp tungmetaller därifrån? Och varför är ved som av tex. 10-15 år gammal sly vara farligare än vete från näraliggande mark? Det ena gödslar man med och det andra äter man.

Dessutom max 5 dl per kvadratmeter är inte mycket aska alls. Knappt synligt.
Som sagt, jag ställer mig frågande.

Någon som har mer fakta att bidra med?
 
Sv: Råd om att komma till rätta med min kolonilott

Jag tror inte tidningarna i sig blir speciellt mycket skadliga ämnen kvar av - de kommer ju att gödsla och ha dig och det brukar vara restriktioner på gödselspridning också på vattentäktsområden.

"Korgarna" gör du genom att sticka ner pinnar med jämna mellanrum i marken i en cirkel i den storlek du vill att korgen ska ha. Pinnarna ska vara lika höga eller lite högre än du vill att korgen ska bli. Sedan tar du längre sly och lägger "sick-sack" mellan markpinnarna, runt runt, tills du kommit hela vägen upp, du får då i princip en korg utan botten, som du kan använda som kompost eller förhöjd odlingsbädd. Ren jord kommer att rinna ut men gammalt hö, löv, köksavfall etc går utmärkt att fylla med. Pressa ihop ganska hårt, vattna, vänta en vecka eller två och sedan gör du ett hål (eller flera) i materialet och fyller jord i där du sätter plantan. Den har då jord att börja växa i och sedan kommer rötterna att sprida sig i resten av materialet. Det är inte världens snyggaste odling så den passar för squash eller pumpa som är lite skrymmande. Potatis går också att odla i gammalt hö men eftersom den inte får komma ljus på så är det isåfall bättre att använda pallkragar eller bygga högre lådor av träskivor och fodra med svarta platssäckar så det blir tätt. Man behöver också fylla på mer hö vartefter ("kupa potatisen") så det hinner inte kompostera på samma sätt utan är bökigare att hålla på med när det ska rivas ut sedan. Å andra sidan kan du spara hela lådan till nästa år och odla squash eller pumpa i den då...

Just runt kanterna på olika typer av upphöjda bäddar kan det bli permanenta ogräs som är svåra att komma åt, så har man som mål att jordförbättra och odla på marknivå så småningom ska man nog inte ha kvar sådana här "behållare" mer än två år. Och innan man tar bort dem bör man ha grävt gångarna mellan och ogräsrensat dem, för annars är det svårt att hitta det ogräs som finns kvar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp