Rädd för hästar??!

Sv: Rädd för hästar??!

Jag har varit rädd för hästar, och är ibland fortfarande rädd när jag rider :crazy:

Ridskolehästar på ridskolor där det springer mycket elever om dagarna in och ut ur boxarna, lär sig ofta hur de ska göra för att få vara i fred (hota, bita, sparka).

Min erfarenhet av vissa ridskolehästar (långt ifrån alla dock!!) är att de bara blir ännu surare och stingsligare om man ryter åt dem och blir förbannad. Precis som att de känner ännu större behov av att försvara sig då.
Speciellt de som står i spilta.
Kan tänka mig att de känner sig ganska tvugna att försvara sig, när det kommer in ett opålitligt rovdjur bakifrån, och hästen inte finner någon flyktväg.
En häst i hage hade troligtvis inte låtit sig fångas i en sådan situation när h*n känner sig trängd.

Oftast behövs det att man är bestämd på ett lugnt och stadigt sätt, konsekvent utan att tjata hål i huvudet på pållen.

Om du försöker lära känna hästen, visa att du inte är så jobbig och faktiskt kan vara ganska schysst (inte genom att ge godis, utan att bara vara på ett sätt som hästen känner sig trygg med), så kanske det är en bra början :)
Ja precis! Min mamma som smög in försiktigt som en mus blev faktiskt oftast inte ens hotad.

Jag körde på bestämd, ryta och hytta varianten en period i tonåren och tycker jag finner det kontraproduktivt. Men svårt att ge tips faktiskt på avstånd. Att inte titta intensivt på hästar när man går in till dem kan ju vara en grej.
 
Ja precis! Min mamma som smög in försiktigt som en mus blev faktiskt oftast inte ens hotad.

Jag körde på bestämd, ryta och hytta varianten en period i tonåren och tycker jag finner det kontraproduktivt. Men svårt att ge tips faktiskt på avstånd. Att inte titta intensivt på hästar när man går in till dem kan ju vara en grej.
Hehe snyggt trådlyft, 13 år senare. :angel: :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 343
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp