Rädd för transportens lucka

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Rattfylla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 948
R

Rattfylla

I går var jag och hämtade min nya häst. Hon har inte åkt transport sen hon var föl och följde med mamma till betäckningen. Efter 3 kvart var hon på transporten rätt lugn och sansad men när dom tog upp bakluckan så började hon panik och sen när dom tog upp övre så blev hon helt skraj. hon försökte hoppa över frambommen för att komma ut där framme. Sen efter 2 timmar i transport var hon jätte lugn och det enda var att hon hade tråkigt. Men när vi var hemma och skulle lasta ur henne så blev hon rädd igen då luckan skulle tas ner och den började låta. Det var knappt så hon vågade backa ut men efter 1-3 minuter så gick hon snabbt ur transporten. Detta gäller ju bara träning då hon är ung och lätt lärd. Var ju trots allt första gången hon åkte transport själv. Har någon tips på hur jag ska kunna träna henne då jag ej har egen transport?

Hur gammal är hästen?
Har du tillgång till att kunna LÅNA någon kompis' transport? :)

Ett bra tips är att stoppa bomull i öronen på hästen. Det lindrar lite av gnisslandet från luckorna.

Då det är en ny häst så litar hon nog inte på dig än, ser inte dig som ledare, och det gör inte det hela så mycket bättre. :crazy:
Mycket "ledarövningar" skulle jag satsa på främst.
Lägg tryck på bringa (grimskaft + hand riktat mot bogen) så ska hästen backa undan för dig osv. Finns jättemånga härinne som nog har bättre & fler tips på den fronten :)

Åter till lastningen. :)
Be någon lugn och orädd person följa med dig när ni ska börja lasta.
Du håller i hästen, står och klappar och pillar lite lugnt på henne, medan hjälppersonen lyfter luckan. Ni står på ca 3-4 meters avstånd.
Lyft luckan upp och ner, slamra gärna lite extra, gå sedan en runda med hästen o beröm henne. ("Duuuktig häst!")

Ojoj. Tiden springer iväg. Jag ska iväg till användaren "Evergreen" o hjälpa henne med lastning nu.
Återkommer med mer tips ikväll! :)

Hon är 1 år. När hon var föl räknade uppfödaren ut att hon åkte ca 12 ggr med sin mamma.
Jo möjlighet skulle finnas men risken finns att jag måste betala för de. :crazy:
Jag har aldrig varit orolig för att hästar och transport innan. Men nu denna gången blev jag rädd att hon skulle skada sig så att min fina nya häst skulle bli tvungen att avlivas eller nått. De är en hemsk tanke. :cry:

Har en unghäst som innan tyckte det var otroligt otäckt när luckan skulle stängas.
Hon reagerade bara man böjde sig ner för att ta upp luckan, då kastade hon sig.
Men nu så har vi en sådan bra transport, så man kan så upp och få upp lämen till midjehöjde, genom att använda foten och putta upp lämen med foten.
Under tiden så stod någon och skramlade med maten där framme hos hästen, för att överösta ev ljud från lämmen, men hon tilläts titta på när lämen gick upp.
Nu ett par gågner senare kan man böja sig ner och ta upp lämen, om än sakta. Utan att hon blir allt för orolig.

Tror ni det kan hjälpa att låta henne stå och se på utanför när en lucka stängs och öppnas så hon uppfattar vad som händer? Vill verkligen inte att hon ska vara rädd

Står hästen stilla i transporten, när ni inte ska lyfta luckan?
Isåfall kan ni ju börja med att låta henne stå där, och låta någon gå lite försiktigt en bit ifrån transporten.
Vill hon backa ut, låt henne göra det, men hon SKA upp igen!
Ju säkrare och säkrare hästen blir på att det är folk bakom henne, då kan någon börja nöja sig ner, precis som om man skulle upp med luckan.
Backar hon ut igen, låt henne göra det, och upp igen!
Så fick jag göra med min lilla C-ponnydam i ca ½ månads tid, innan hon accepterade att ha folk bakom sig. :)

Tålamod och lugn är viktigt hos "ledaren" OCH folket omkring. Ingen stress, ingen tidspress. Låt det ta den tid det tar.
Lycka till!

Jo hon stod rätt stilla. Men tyvärr var vi väl lite väl snabba upp med luckan. Men hon verkade tycka att hela transporten var farlig den första milen. :crazy:

Ett bra sätt att vänja dem vid luckan (som ju stängs bakom dem) är att låta hästen stå utanför transporten med rumpan mot släpet. Be en eller två personer lyfta luckan upp och ner flera gånger. Hästen skall kunna stå still med dig.
Börja på 2-3 meters avstånd för att minska varefter hästen står still. Börja inte lasta hästen i släpet och stänga luckan där förrän den kan vara still utanför släpet när luckan låter bakom ryggen.

Tack för alla tips! Jag ska börja pröva så fort jag har möjlighet. Men kom gärna med mer tips!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Bullen22
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 032
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma... 2
Svar
23
· Visningar
4 906
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka