Rädd för diabetes

hundvalpen

Trådstartare
Hej! Jag är 17 och är livrädd för diabetes, iallafall typ 1.
Något av symptomen stämmer in, exempelvis trötthet och så kallad ”diabetesfot”. Mina fötter flagnar vid tårna. Men tröttheten skulle ju kunna ha med skolan och allt de andra som händer i livet vid den här åldern o fötterna kan kanske kopplas till annat också?
Jag är jätterädd för att få diabetes. Vet inte om jag hade vågat kolla upp mig, vill inte veta om de skulle visa sig vara det.
Bör jag vara orolig eller kan ”symptomen” tyda på andra saker.
 
Hej! Jag är 17 och är livrädd för diabetes, iallafall typ 1.
Något av symptomen stämmer in, exempelvis trötthet och så kallad ”diabetesfot”. Mina fötter flagnar vid tårna. Men tröttheten skulle ju kunna ha med skolan och allt de andra som händer i livet vid den här åldern o fötterna kan kanske kopplas till annat också?
Jag är jätterädd för att få diabetes. Vet inte om jag hade vågat kolla upp mig, vill inte veta om de skulle visa sig vara det.
Bör jag vara orolig eller kan ”symptomen” tyda på andra saker.
Varför livrädd??

Tror du kan vara helt lugn. Det mest märkbara vid diabetes 1 är att man kissar stora mängder och är konstant törstig. Viktnedgång brukar också följa med.

Trötthet och flagnande tår har jag aldrig tänkt skulle vara symptom på diabetes. Jo, man blir trött omedicinerad, men just törst och kissande är det mest utmärkande. !!

/tanten diabetiker sedan 1972
 
Hej! Jag är 17 och är livrädd för diabetes, iallafall typ 1.
Något av symptomen stämmer in, exempelvis trötthet och så kallad ”diabetesfot”. Mina fötter flagnar vid tårna. Men tröttheten skulle ju kunna ha med skolan och allt de andra som händer i livet vid den här åldern o fötterna kan kanske kopplas till annat också?
Jag är jätterädd för att få diabetes. Vet inte om jag hade vågat kolla upp mig, vill inte veta om de skulle visa sig vara det.
Bör jag vara orolig eller kan ”symptomen” tyda på andra saker.
En ytterligare fråga till dig.
Hur föreställer du dig ett liv med diabetes1?
Tänker du att du kommer att vara "sjuk"? Diabetes idag är en väl beforskad sjukdom och du lever precis som vanligt. Du är verkligen inte alls låst.

Många toppidottsmän och personer i ledande ställning har det och det hindrar dem inte från något.

Rädsla går ofta hand i hand med okunskap. Eftersom det är osannolikt att du har det med de symptom du nämner så tror jag att du behöver ta kontakt med vuxna och vården för att stilla din onödiga oro.
Ta hand om dig :heart
 
Varför livrädd??

Tror du kan vara helt lugn. Det mest märkbara vid diabetes 1 är att man kissar stora mängder och är konstant törstig. Viktnedgång brukar också följa med.

Trötthet och flagnande tår har jag aldrig tänkt skulle vara symptom på diabetes. Jo, man blir trött omedicinerad, men just törst och kissande är det mest utmärkande. !!

/tanten diabetiker sedan 1972
Tack för svar!
 
En ytterligare fråga till dig.
Hur föreställer du dig ett liv med diabetes1?
Tänker du att du kommer att vara "sjuk"? Diabetes idag är en väl beforskad sjukdom och du lever precis som vanligt.

Många toppidottsmän och personer i ledande ställning har det och det hindrar dem inte från något.

Rädsla gr ofta handi hand med okunskap. Eftersom det är osannolikt att du har det med de symptom du nämner så tror jag att du behöver ta kontakt med vuxna och vården för att stilla din onödiga oro.
Ta hand om dig :heart
Det känns bättre nu när du skriver så. Vet inte varför jag känner som jag gör. ❤️
 
Precis som tanten här ovan skrivit är ett tecken på diabetes typ 1 ökad törst och du kommer kissa stora mängder samt viktnedgång. Sen kan man inte gå med obehandlad diabetes typ 1 länge utan du blir väldigt sjuk.

Jag både förstår och inte förstår din rädsla för sjukdomen. Du kan inte gå och vara konsant rädd för den, även om den förekommer är risken för att du ska bli sjuk ganska liten.
Sen är det verkligen en sjukdom man ska ha stor respekt för. Man kan leva som vanligt med den, men samtidigt inte. Man får lägga mycket tid på att hålla koll och sköta sjukdomen för att inte riskera att få andra åkommor pga för högt blodsocker.
 
En ytterligare fråga till dig.
Hur föreställer du dig ett liv med diabetes1?
Tänker du att du kommer att vara "sjuk"? Diabetes idag är en väl beforskad sjukdom och du lever precis som vanligt. Du är verkligen inte alls låst.

Många toppidottsmän och personer i ledande ställning har det och det hindrar dem inte från något.

Rädsla går ofta hand i hand med okunskap. Eftersom det är osannolikt att du har det med de symptom du nämner så tror jag att du behöver ta kontakt med vuxna och vården för att stilla din onödiga oro.
Ta hand om dig :heart
Varför livrädd??

Tror du kan vara helt lugn. Det mest märkbara vid diabetes 1 är att man kissar stora mängder och är konstant törstig. Viktnedgång brukar också följa med.

Trötthet och flagnande tår har jag aldrig tänkt skulle vara symptom på diabetes. Jo, man blir trött omedicinerad, men just törst och kissande är det mest utmärkande. !!

/tanten diabetiker sedan 1972
Grejen med drickandet är att jag inte dricker så mycket. Och jag kanske går på toa 3-4 gånger om dagen, om de inte är lingonvecka då. Men dricker jag mer och oftare blir det fler besök
En ytterligare fråga till dig.
Hur föreställer du dig ett liv med diabetes1?
Tänker du att du kommer att vara "sjuk"? Diabetes idag är en väl beforskad sjukdom och du lever precis som vanligt. Du är verkligen inte alls låst.

Många toppidottsmän och personer i ledande ställning har det och det hindrar dem inte från något.

Rädsla går ofta hand i hand med okunskap. Eftersom det är osannolikt att du har det med de symptom du nämner så tror jag att du behöver ta kontakt med vuxna och vården för att stilla din onödiga oro.
Ta hand om dig :heart
En normal dag utan lingonvecka kanske jag här på toa 3-4 gånger. Men jag dricker inte så mycket heller. Dricker jag mer så blir det naturligtvis nåt extra besök. Men om jag däremot dricker något som en MER flaska så kan de bli fler besök under kortare tid. Jag vet inte om det är ”vanligt” eller inte. Jag har också väldigt kalla fötter. Nu brainstormar jag bara för jag vill vara på den säkra sidan. Haha
 
En normal dag utan lingonvecka kanske jag här på toa 3-4 gånger. Men jag dricker inte så mycket heller. Dricker jag mer så blir det naturligtvis nåt extra besök. Men om jag däremot dricker något som en MER flaska så kan de bli fler besök under kortare tid. Jag vet inte om det är ”vanligt” eller inte. Jag har också väldigt kalla fötter. Nu brainstormar jag bara för jag vill vara på den säkra sidan. Haha
Kalla fötter har inget med diabetes att göra.

Alltså - diabetestörst är outhärdlig törst. Du kan svepa en liter vatten utan problem.
Man dricker många liter och kissar också litervis.
Många liter vätska och måååånga liter kiss.

Du har nog dina hängslen och livrem. Ingen risk för diabetes på de där mängderna.
:heart
 
Kalla fötter har inget med diabetes att göra.

Alltså - diabetestörst är outhärdlig törst. Du kan svepa en liter vatten utan problem.
Man dricker många liter och kissar också litervis.
Många liter vätska och måååånga liter kiss.

Du har nog dina hängslen och livrem. Ingen risk för diabetes på de där mängderna.
:heart
Tack så jättemycket ❤️
 
Som flera andra har varit inne på. Inget av det du skriver får mig att tro att du har diabetes. Det du beskriver om drick- och toalettvanor låter absolut inte som obehandlad diabetes. Snarare som någon som INTE har diabetes. Tröttheten och fötterna finns mängder med förklaringar som betydligt mer rimliga än diabetes.

Diabetes typ 1 är inte heller en sjukdom man går en längre tid och funderar på om man har symptom på. Relativt snabbt blir det helt uppenbart att det är oundvikligt att söka vård.

/ Mamma till barn med diabetes typ 1
 
Senast ändrad:
Troligen blandar väl folk (förståeligt) ihop typ 1 och typ 2 diabetes. :)

Absolut är det så, vilket också är anledningen till att det inte kan tydliggöras nog så många gånger.

Det ÄR fullt förståeligt att man inte har koll på vad skillnaden mellan typ 1 och typ 2 är. Bekymret kommer när folk (i allmänhet, inte i tråden) ändå sprider ”sanningar” om en sjukdom de uppenbarligen inte har närmare bekantskap med.
 
Det känns bättre nu när du skriver så. Vet inte varför jag känner som jag gör. ❤️

Hade också en period när jag var yngre att jag var orolig för att få diabetes men som tidigare sagts verkar du inte ha de symtomen och ifall hade du verkligen märkt av det! Men ja- det är ett fantastiskt fint finlir av kroppen att sköta insulinet 😊.

Försök nu att inte oroa dig mer och ta saker när de kommer istället, OM de ens kommer 🤗.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp