Bukefalos 28 år!

Rädda demolerad trädgård!

J

Jeeves

Vi har skissat på ett förslag för att återuppbygga vår trädgård, demolerat av två vovvar:crazy:

P g a ekonomin kan vi inte stenbelägga hela framsidan som vi egentligen skulle vilja utan planen är istället denna;

Befintliga hundgårdar kvar
Trädäck på 1/3 av gräsmattan, närmast hundgårdarna
Stenläggning 1/3
Singel 1/3
Som avdelare tänker vi lägga en remsa med inramad rabatt, kantsten, jord, bark och där plantera 3-4 skånepilar. ( jag vet inte vad de heter egentligen!)
I singelpartiet ska vi göra 2-3 "hål" där vi vill plantera japanska körsbärsträd ( återigen, vet ej om detta är deras riktiga namn ).
Både rabatt och "hål" ska omgärdas av ngn slags staket för att hindra hundarna från att slakta planteringarna!

Nu till frågan; är det ngn som vet om det här med skånepilträd och prydnadskörsbärsträden innebär ngt problem eller särskild saker man bör tänka på?

Vi bor nere i Skåne ska jag tillägga och dessutom i ett korsvirkeshus, därav idén med pilarna.
 
Sv: Rädda demolerad trädgård!

INGEN som har erfarenheter att dela med sig av gällande dessa träd:confused:
 
Sv: Rädda demolerad trädgård!

Vi fixade till vår framsida förra våren. Vi gjorde då ett kullerstensparti och i det planterade vi 4 träd (klotlönnar) som en liten allé längs med vägen.

Dessa träd verkar inte ha klarat sommarens, höstens och vinterns vidriga nedvräkande av regn :crazy:. Jag tror de har drunknat helt enkelt.

Vi tänkte inte alls på att göra ordentlig dränering runt träden. Tidigare har det hänt att nyplanterade grejjer har dött pga av att lerjorden blir som betong när det är riktigt torrt. Att det skulle kunna bli för mycket vatten fanns liksom inte på kartan.

Pil som ni tänker plantera borde ju tåla vatten bättre men i allafall, tänk på dräneringen, det gjorde inte vi.
 
Sv: Rädda demolerad trädgård!

Tack för tipset! Vi måste vara noga med dränering ö h t eftersom vårt hus ligger i en sänka och framsidan i dag sluttar inåt ena stallängan. Nu när vi ändå ska göra om alltihop så kommer vi att lägga in bättre dräneringar.

Har försökt googla lite på pilträd men hittar inte riktigt den info jag söker annat än ett par varningar för deras besvärliga rotsystem. Jag måste ta reda på mer ang detta, blir väl en tripp till något trädgårdsmästeri tror jag.
 
Sv: Rädda demolerad trädgård!

Tror att pilar är ganska vattentåliga. Vet bara att de ska ha ordentligt med vatten när man planterar dem.
Körsbärsträd som inte bär frukt är väl ofta lite klena? De som bär frukt lockar till sig en massa fåglar och skräpar ner.
Vill du ha något annat som blommar fint så varför inte en magnolia?

Annars hade jag nog valt ETT material till den demolerade trädgården. Jag hade valt grus enbart. Då kan du stensätta uppe på gruset när du har råd att stensätta allt. Gruset dränerar bra, har du ett underlag som är lite fastare (med t.ex. väggrus med stenmjöl i som paddas) och fint gårdsgrus uppe på så borde det inte vara så kul att gräva i för hundarna. Snyggt är det också! Dessutom kan ytan ha hunnit sätta sig lite innan du lägger på de dyra stenarna.
Jag vet ju inte hur ditt hus ser ut, men trätrall låter inte jättekul till ett korsvirkeshus??? Iallafall inte i min fantasi om hur det ser ut hos dig ;)
Uttes idé om kullerstenar borde väl hindra hundmonsterna att gräva upp växter och träd? Lägg markduk under så slipper du ogräs mellan stenarna också. Det blir nog fint med ett enhetligt material. Bara grus/sten och inte trädäck + trä- eller nätstaket.
 
Sv: Rädda demolerad trädgård!

Problemet är att vi har MONSTER till hundar men de måste få lov at vara någonstans. De är bannlysta från baksidan där vi har en fantastiskt fin trädgård ( anlagd av förra ägarna till huset ).

I dag har vi delvis kullersten eller ja, det är runda naturstenar - dessa gräver/river/sliter våra hundar upp så varannan sten är lös! Marken inunder har dessutom rört på sig så att allt är väldigt ojämnt. Tror att de som lagt stenen har missat en del underarbete. Ingen duk heller så vi har ett litet h-v-te med ogräs.

Den f d gräsmattan är delvis uppgrävd, jag har täckt bitar av den med stenmjöl som har sugit upp en del väta och hårdnat en del - hundarna gräver/sprätter ändå, samt släpar in hinkvis med grus i hela huset. Så grus/stenmjöl är ingen bra idé tyvärr, jag trodde det förut också.

Det enda som hade blivit riktigt bra det är egentligen ett rejält underarbete, duk och så stenläggning över hela men det är alldeles för mycket pengar i dagsläget.

Magnolia doftar väl alldeles underbart har jag för mig? Blir det riktiga träd av det - trodde det var mer buskar/klängväxter?
Pilarna var mer en idé i och med att det ska stå som en allé och att vi har korsvirkeshus men jag välkomnar alla idéer!
 
Sv: Rädda demolerad trädgård!

Den här boken kanske kan ge lite inspiration med tanke på hundarna :idea:

Magnolia kan förresten bli alldeles underbara träd :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda demolerad trädgård!

:DDet var ett kul tips! Måste ha:bow:
 
Sv: Rädda demolerad trädgård!

Våran trädgård är också helt demolerad, eller var i alla fall. De grävde ner en trekammarbrunn där i januari. Skåne och korsvirkes hus här med :angel:
Men våran trädgård kommer bli avancerat utformad av morsan :P hur som helst.. [hinner inte skriva så mkt mer nu]
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp