Räddad vanvårdad häst självdog

Redan 2020 gjordes en anmälan om hästhållningen på en gård i Uppsala län. Men trots anmälarens redogörelse för hästar som inte fick vatten, saknade skydd och stod till knäna i gödsel och lera så valde länsstyrelsen att bara kontakta djurhållaren via telefon. I dagarna självdog en häst, som hästhållaren haft hand om, till synes av svält.
 
Spinner vidare, anmäls det även om feta hästar?
Ja, feta hästar, katter och hundar är inte alls ovanligt att anmäls. För lite motion för hundar, nötkreatur utan vatten osv osv. Allt anmäls, allvarligt och inte allvarligt alls. Därav måste ärenden prioriteras. Kan länsstyrelsen ringa ett samtal på tio minuter och prata med djurägaren, eller lägga ner 6-8 timmar för två handläggare för att åka på en kontroll som råkar ligga väldigt långt från kontoret?
 
Vem :devil: åker inte ut och tittar till sin häst om de inte får några bilder eller filmer under ett års tid och vem :devil: följer inte upp anmälningarna? :rage:
Ägaren hade ju försökt att få tag på personen som hade hästarna och nekats besök pga smitta. Den som hade hästarna var enligt vad jag har förstått en erkänt duktig hästmänniska med gott rykte. Så ägaren kunde inte ana detta.
 
Ägaren hade ju försökt att få tag på personen som hade hästarna och nekats besök pga smitta. Den som hade hästarna var enligt vad jag har förstått en erkänt duktig hästmänniska med gott rykte. Så ägaren kunde inte ana detta.
Ja, fick höra av en kompis som känner denna människa att hon rekommenderat en annan kompis att skicka hästar dit. Den tjejen skickade först en, som kom tillbaka bättre utbildad (som ju var hela poängen) och i superfint skick. Skickade en till, samma sak. Skickade en tredje häst som nu hämtades i fruktansvärt skick. Svårt att förutse att det skulle hända då...
 
Ja, fick höra av en kompis som känner denna människa att hon rekommenderat en annan kompis att skicka hästar dit. Den tjejen skickade först en, som kom tillbaka bättre utbildad (som ju var hela poängen) och i superfint skick. Skickade en till, samma sak. Skickade en tredje häst som nu hämtades i fruktansvärt skick. Svårt att förutse att det skulle hända då...
Det här är intressant och viktigt, för det indikerar ju att något hänt under den här tiden. Att ekonomin gått i botten, och/eller den psykiska hälsan. Det är så himla lätt att hata någon som vanvårdar djur, men i många fall (som det här) kan man tänka sig att det inte ligger någon illvilja bakom utan tragedi och frågan är om hat alltid är en befogad känsla. Personen i artikeln har verkligen inte agerat rätt, verkligen inte, det är vedervärdigt att hon har låtit det gå så långt att två hästar har dött under hemska omständigheter och att fler hästar än så har lidit. Men det låter inte som en människa som vill illa eller skiter i vilket egentligen, utan som någon som verkligen hade behövt hjälp att reda ut sin situation och sätta stopp för inackorderingar/djurägande tills livet rett ut sig.

Edit: …och den hjälpen hade utan minsta tvekan kunnat vara ett ingripande från Länsstyrelsen och att hästarna inte fick bo kvar. Djurförbud, inte som straff utan som åtgärd. Jag menar inte alls att den här människan bara är ett oskyldigt offer, eller har agerat som ett. Vill bara tillägga det.
 
Det här är intressant och viktigt, för det indikerar ju att något hänt under den här tiden. Att ekonomin gått i botten, och/eller den psykiska hälsan. Det är så himla lätt att hata någon som vanvårdar djur, men i många fall (som det här) kan man tänka sig att det inte ligger någon illvilja bakom utan tragedi och frågan är om hat alltid är en befogad känsla. Personen i artikeln har verkligen inte agerat rätt, verkligen inte, det är vedervärdigt att hon har låtit det gå så långt att två hästar har dött under hemska omständigheter och att fler hästar än så har lidit. Men det låter inte som en människa som vill illa eller skiter i vilket egentligen, utan som någon som verkligen hade behövt hjälp att reda ut sin situation och sätta stopp för inackorderingar/djurägande tills livet rett ut sig.

Edit: …och den hjälpen hade utan minsta tvekan kunnat vara ett ingripande från Länsstyrelsen och att hästarna inte fick bo kvar. Djurförbud, inte som straff utan som åtgärd. Jag menar inte alls att den här människan bara är ett oskyldigt offer, eller har agerat som ett. Vill bara tillägga det.
Jag tror att majoriteten av såna här riktigt allvarliga fall hade kunnat undvikits om vi hade haft riktigt bra fungerande psykiatrivård i Sverige.
 
Fast var det det?
Anmälan kom in 2020, jag var på gården i fråga tidig vår 2022. Även om det kanske inte var den mest välstädade gården eller den minst röriga gården jag har varit på så fanns det inget som tydde på att djuren i sig skulle ha det dåligt. Visst hade hon fått anmärkning på att staketen hängde och sådär, absolut. Men absolut inget som hade gjort att man hade kunnat förutse detta.
Hästarna hade vatten, fri tillgång på hösilage, ligghall att gå in i osv, ingen häst var tunn.

En kontroll 2020 hade inte räddat detta.
Min ledsen reaktion på detta inlägg kommer av att jag undrar över vad som hänt som gjort att saker och ting har blivit så pass sämre så snabbt om detta stämmer, något allvarligt måste ha skett :(
 
Det här är intressant och viktigt, för det indikerar ju att något hänt under den här tiden. Att ekonomin gått i botten, och/eller den psykiska hälsan. Det är så himla lätt att hata någon som vanvårdar djur, men i många fall (som det här) kan man tänka sig att det inte ligger någon illvilja bakom utan tragedi och frågan är om hat alltid är en befogad känsla. Personen i artikeln har verkligen inte agerat rätt, verkligen inte, det är vedervärdigt att hon har låtit det gå så långt att två hästar har dött under hemska omständigheter och att fler hästar än så har lidit. Men det låter inte som en människa som vill illa eller skiter i vilket egentligen, utan som någon som verkligen hade behövt hjälp att reda ut sin situation och sätta stopp för inackorderingar/djurägande tills livet rett ut sig.

Edit: …och den hjälpen hade utan minsta tvekan kunnat vara ett ingripande från Länsstyrelsen och att hästarna inte fick bo kvar. Djurförbud, inte som straff utan som åtgärd. Jag menar inte alls att den här människan bara är ett oskyldigt offer, eller har agerat som ett. Vill bara tillägga det.
De kan dessutom ha varit så passiva eller hemmablinda för sig själva att man behöver någon annan som säger stopp, något är fel. Då behöver myndigheterna kunna kliva in, speciellt när det gäller andras hälsa.

Ibland är det så lätt när man sitter djupt nere i soppan att låta dagarna bara rulla på och man skjuter upp jobbiga saker (tex ringa hästägare och säga att de får hämta sin häst, och då dessutom betala tillbaka pengarna man fått och ev behöver).
 
Min ledsen reaktion på detta inlägg kommer av att jag undrar över vad som hänt som gjort att saker och ting har blivit så pass sämre så snabbt om detta stämmer, något allvarligt måste ha skett :(

Jag blev också förvånad när jag hörde vem det handlade om. Har ridit en träning för personen, men tyckte inte att dens pedagogik passade mig och min häst. Men därifrån till att svälta hästar känns som ett enormt stort steg. Nåt riktigt allvarligt måste ha hänt.
 
Jag blev också förvånad när jag hörde vem det handlade om. Har ridit en träning för personen, men tyckte inte att dens pedagogik passade mig och min häst. Men därifrån till att svälta hästar känns som ett enormt stort steg. Nåt riktigt allvarligt måste ha hänt.
Jag har haft min häst på träning där. Denna tränare var rekommenderad av i stort sett alla. Nu var jag inte nöjd med hens tjänster, men jag är nog den enda jag har hört talas om som inte varit det, ja tills nu då givetvis.

KL
Jag tycker den här diskussionen är på en bra nivå. Man ska vara försiktig med att kasta ur sig "jag skulle aldrig...". Man vet aldrig vad man skulle göra om man blir allvarligt psykiskt sjuk, inte har pengar och dessutom kanske har missbruksproblematik. Har man då inget riktigt skyddsnät kring sig som ser när det börjar gå fullständigt åt helvete så tror jag att många kan hamna där.

KL
Ta nu inte detta som att det absolut är psykisk sjukdom, pengabrist och missbruksproblematik i just detta fall, det finns andrahandsuppgifter om att så är fallet. Men andrahandsuppgifter är, som vi alla vet, inte speciellt tillförlitliga.
 
Nu är detta bara hörsägen men jag noterade en kommentar i en FB-grupp från någon som tydligen hade mer privat insyn i personens liv och där framgick det att h*n antingen är i detta nu, eller har nyligen varit, inlagd för psykisk ohälsa. Man ska inte underskatta vad en psykisk kollaps kan göra med en människa som annars är "reko".
 
Jag tror att majoriteten av såna här riktigt allvarliga fall hade kunnat undvikits om vi hade haft riktigt bra fungerande psykiatrivård i Sverige.

Håller med.

Har upplevt det nyligen när en vuxen människa blir inlagd och ingen närstående informeras. Det får såklart den som blir inlagd välja men jag tror de frågar på sjukhuset om man har djur.
En anhörig som försökt ta sitt liv t.ex som skickas hem där alla tabletter finns kvar i en skål 🙃
 
Psykisk ohälsa eller inte, det finns inga ursäkter att låta djuren lida på det sättet. Psykisk ohälsa gör en inte okapabel till att fatta beslut som att be någon se till djuren. Visst, det gör att beslut och handlingar är svårare än annars, men det är inte en ursäkt för att vanvårda djur till döds. Har man djur så måste man ta sitt ansvar även om man mår dåligt och allt är hopplöst, svårt absolut men ett val att se till att djuren tas om hand har man alltid.
 
Jag har ingen aning om vad som hänt men pratade med en som känner personen och hon var i chock att detta ens kan vara möjligt. Att personen gjorde allt för sina hästar. Nu var det dock några år sedan de träffades men nånting måste ju hänt under denna tiden.
 
Psykisk ohälsa eller inte, det finns inga ursäkter att låta djuren lida på det sättet. Psykisk ohälsa gör en inte okapabel till att fatta beslut som att be någon se till djuren. Visst, det gör att beslut och handlingar är svårare än annars, men det är inte en ursäkt för att vanvårda djur till döds. Har man djur så måste man ta sitt ansvar även om man mår dåligt och allt är hopplöst, svårt absolut men ett val att se till att djuren tas om hand har man alltid.
Ingen har väl pratat om ursäkter, bara om förklaringar.
Dessutom var det ju Länsstyrelsen som kritiken riktade sig emot och då har det verkligen ett förklaringsvärde om händelseutvecklingen har gått fort eller inte för i vilken mån man kan förvänta sig att de ska kunna upptäcka allt som händer hos alla djurhållare i tid.

Och rent sakligt så har du fel. Det finns både fysiska och psykiska sjukdomstillstånd som kan slå till på ett sådant sätt att man rent faktiskt blir oförmögen att ordna det för sina djur (eller sina barn för den delen...).
 
Ingen har väl pratat om ursäkter, bara om förklaringar.
Dessutom var det ju Länsstyrelsen som kritiken riktade sig emot och då har det verkligen ett förklaringsvärde om händelseutvecklingen har gått fort eller inte för i vilken mån man kan förvänta sig att de ska kunna upptäcka allt som händer hos alla djurhållare i tid.

Och rent sakligt så har du fel. Det finns både fysiska och psykiska sjukdomstillstånd som kan slå till på ett sådant sätt att man rent faktiskt blir oförmögen att ordna det för sina djur (eller sina barn för den delen...).
Visst, svåra psykotiska tillstånd, då vet man inte vad man gör. Hade det här rört sig om en svårt psykotisk person utom kontroll så hade hjälp kommit snabbare och djuren hade inte lidit så mycket som dom gjort.

Men annars så nej, psykisk ohälsa är inte någon förklaring till att inte se till att ens djur tas om hand, det är dock en förklaring till att det är svårare att ta hand om sina djur. En häst hamnar inte i det skicket på en kort tid. Det där har pågått länge.

Och ja, det är länsstyrelsen som måste agera i tid och som absolut har ansvar att rädda hästarna från ägare som inte tar hand om dom men ibland blir det uppenbarligen fel.
 
Visst, svåra psykotiska tillstånd, då vet man inte vad man gör. Hade det här rört sig om en svårt psykotisk person utom kontroll så hade hjälp kommit snabbare och djuren hade inte lidit så mycket som dom gjort.

Men annars så nej, psykisk ohälsa är inte någon förklaring till att inte se till att ens djur tas om hand, det är dock en förklaring till att det är svårare att ta hand om sina djur. En häst hamnar inte i det skicket på en kort tid. Det där har pågått länge.

Och ja, det är länsstyrelsen som måste agera i tid och som absolut har ansvar att rädda hästarna från ägare som inte tar hand om dom men ibland blir det uppenbarligen fel.

Vill ändå slänga in här att mina hästar, som gick ned kraftigt i vikt pga för lite foder (men fortfarande fick de en del foder) rasade från helt okej till väldigt magra på en månad. Så det kan gå fort, om fodertillgången är låg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp