Ränteeländet

Jo, absolut att det verkar vara lite gambling. Jo, det har jag sett, att det är olika räntor för olika bindningstider.


Ja, ränteförhandla ska vi (försöka) göra. Men på Länsförsäkringar stod någonting om att de inte hade "individuella räntor" eller vad det stod. Betyder de att de inte är öppna för förhandlingar?
Att inte ha individuella räntor innebär antagligen att rabatt ges utifrån tabell. Kan t.ex vara att lånegraden ska vara max 70% och att man ska ha en viss summa sparkapital så får man en viss rabatt, den går då att inte förhandla om individuellt.

Listräntor är den ränta som bankerna utgår ifrån. Snitträntor är vad kunderna faktiskt betalar i genomsnitt. Skillnaden mellan listränta och snittränta är alltså en genomsnittlig rabatt. Jämför med snittränta för få en uppfattning om det är en konkurrenskraftig ränta du erbjuds.
 
Det låter ju jättebra! Grattis eller vad man ska säga :P Hur får man så låg ränta?
Jag smyger runt lite i hustråden nu och de räntor jag sett nu när jag/vi börjat kolla ligger strax under 5%...

1,44 var inte extremt lågt om man band 2022. Min kompis band på 1,19.
Det går inte riktigt jämföra dagens läge med räntorna på tidigt 90-tal då bostadsmarknaden är en annan idag.
Personligen gissar jag på räntor runt 6% under våren. Jag hade ridit ut stormen. Det är inte läge att binda på den nivån.
 
Att inte ha individuella räntor innebär antagligen att rabatt ges utifrån tabell. Kan t.ex vara att lånegraden ska vara max 70% och att man ska ha en viss summa sparkapital så får man en viss rabatt, den går då att inte förhandla om individuellt.

Listräntor är den ränta som bankerna utgår ifrån. Snitträntor är vad kunderna faktiskt betalar i genomsnitt. Skillnaden mellan listränta och snittränta är alltså en genomsnittlig rabatt. Jämför med snittränta för få en uppfattning om det är en konkurrenskraftig ränta du erbjuds.
Precis så uppfattar jag det med att rabatten beror på vissa förutsättningar, jag har mina bolån i Länsförsäkringar. För att få lite högre rabatt var jag tvungen att spara en tusenlapp mer hos dem, och när jag köpte fritidshus fick jag samma rabatt på både lägenhets- och fritidshuslånet som var bättre än den jag hade på lägenheten.
 
Jag har två delar av lånet rörliga och en del som är bunden till januari, sen låter jag även den vara rörlig i hopp om att efter toppen som väntas så kan det gå ner igen.
Kan känna mig lite bitter att jag inte band räntan på de två rörliga delarna tidigare i år, men att vara efterklok tjänst inte mycket till.
 
Vi hade halva lånet rörligt tidigare men banken rekommenderade att binda och jag är glad att vi gjorde det. Har 1,17% för hela lånet, halva går ut om ett år ungefär. Får se hur läget är då..

Min bank ger räntetabatt via ett fackligt erbjudande. Bra att kolla upp!
 
Måste binda om del av bolånet per den 1 december. Hur fasen ska man tänka?? Rörlig eller binda på ett år..?
Vi binder inte. Är ev sugna på en flytt inom något år och känns dumt med bundet då. Däremot har vi börjat amortera så totalsumman motsvarar en ränta på 6%, skulle det sticka iväg upp dit slutar vi amortera och har vant oss vid högre kostnader + då lägre lån. Förstår att inte alla har lyxen att göra så.
 
Vi binder inte. Är ev sugna på en flytt inom något år och känns dumt med bundet då. Däremot har vi börjat amortera så totalsumman motsvarar en ränta på 6%, skulle det sticka iväg upp dit slutar vi amortera och har vant oss vid högre kostnader + då lägre lån. Förstår att inte alla har lyxen att göra så.
Vilket är ytterligare en anledning att inte binda flerårigt, för då kan man inte joxa med amorteringsnivån lika lätt. (Även om det räcker att ha en del rörligt där man anpassar amorteringen.)
 
Vilket är ytterligare en anledning att inte binda flerårigt, för då kan man inte joxa med amorteringsnivån lika lätt. (Även om det räcker att ha en del rörligt där man anpassar amorteringen.)
Jag har aldrig haft problem med att ändra amortering eller som jag gjorde i förra veckan, byta lån att amortera på. Varför skulle det strula? Jag har fyra lån, varav tre bundna. Har bytt lån att amortera på två gånger i år. Först när vi band om ett lån i våras, då blev räntan högst på det lånet istället för ett annat och sen i förra veckan till den rörliga delen då räntan är högst där.
 
Vi har istället valt att binda nu under hösten, 3,8% på 3 år, men vi har förhållandevis små bolån. Vi band framförallt för trygghetens skull men jag tror att en ränta runt 3% kommer vara normal de närmaste åren, med högre toppar. Vi bor i SE4 med obundet elavtal så för oss känns det viktigt att kunna ha kontroll över en del av boendekostnaden över tid.
 
1,44 var inte extremt lågt om man band 2022. Min kompis band på 1,19.
Det går inte riktigt jämföra dagens läge med räntorna på tidigt 90-tal då bostadsmarknaden är en annan idag.
Personligen gissar jag på räntor runt 6% under våren. Jag hade ridit ut stormen. Det är inte läge att binda på den nivån.
Jag har bundet på 0,99. Bindningstiden går ut i oktober 2023, fasar lite för hur det blir då.

6% - det är rätt mycket mer än vad de analytiker som jag sett uttala sig tror. Hoppas du har fel.
 
Jag har aldrig haft problem med att ändra amortering eller som jag gjorde i förra veckan, byta lån att amortera på. Varför skulle det strula? Jag har fyra lån, varav tre bundna. Har bytt lån att amortera på två gånger i år. Först när vi band om ett lån i våras, då blev räntan högst på det lånet istället för ett annat och sen i förra veckan till den rörliga delen då räntan är högst där.
Jag kan bara höja amorteringen på bundna lån på Internetkontoret annars vill banken ha personligt möte. Rörliga lån går att justera som jag vill.
 
Du kanske har en dålig bank. Vi har bundet på 1,8 från 2018-2025 och kan amortera precis hur vi vill. Så typ 0-10000€.
Men du kan ju inte jämföra en bank i euro-området med en svensk bank.
Banker ansluta till euron (samt annan lagstiftning) har andra regler än svenska banker och andra räntor.

Riksbankens styrränta är inte det samma som ECBs styrränta (även om de har en del likheter).
 
Däremot har vi börjat amortera så totalsumman motsvarar en ränta på 6%, skulle det sticka iväg upp dit slutar vi amortera och har vant oss vid högre kostnader + då lägre lån. Förstår att inte alla har lyxen att göra så.
Så är min strategi också, kör det ihop sig med annat så är det en buffert att både ha amorterat envist och sänkt ränteunderlaget, och i värsta fall har jag utrymme att sänka eller pausa amorteringen. Men jag har bundit på lite över 2 % till våren 2027 så så långt är totalkostnaden förutsägbar.
 
Men du kan ju inte jämföra en bank i euro-området med en svensk bank.
Banker ansluta till euron (samt annan lagstiftning) har andra regler än svenska banker och andra räntor.

Riksbankens styrränta är inte det samma som ECBs styrränta (även om de har en del likheter).
Sant, men det funkar ju med vissa banker i Sverige.
 
Så är min strategi också, kör det ihop sig med annat så är det en buffert att både ha amorterat envist och sänkt ränteunderlaget, och i värsta fall har jag utrymme att sänka eller pausa amorteringen. Men jag har bundit på lite över 2 % till våren 2027 så så långt är totalkostnaden förutsägbar.
Sen får man ju inte glömma att räntan varit så exeptionellt låg, jag har ägt bostad i drygt 15 år, jag har under de flesta av de åren haft en ränta på 2-3% beroende på bundet eller rörligt. Nu har jag 2,61 med 1 procent rabatt och helt rörligt lån (3 månader). Vi har ju varit så otroligt bortskämda senaste åren..
 
Jag har bundet på 0,99. Bindningstiden går ut i oktober 2023, fasar lite för hur det blir då.

6% - det är rätt mycket mer än vad de analytiker som jag sett uttala sig tror. Hoppas du har fel.

Jag tror boräntorna passerar 5% efter årsskiftet. Det lär förmodligen bli en höjning av styrräntan även under våren. Sen handlar det ju om förhandling naturligtvis.

Läste ngn prognos från augusti i år. Då spåddes boräntor runt 3%. Det tåget har ju gått.

Är nog bra att ta lite höjd och budgetera för 6-7%. På ett 2 mille lån är det 10-12 k i månaden i räntekostnad, men ränteavdraget ger ju en del cash tillbaka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag kan bara höja amorteringen på bundna lån på Internetkontoret annars vill banken ha personligt möte. Rörliga lån går att justera som jag vill.
Så har jag också, att jag bara kan ändra amorteringen uppåt i internetbanken. Men för mig räckte med att chatta via internetbanken för att ändra amorteringen härom veckan. Behövdes inget fysiskt besök. Jag ville ändra så jag amorterar mer på det lilla rörliga lånet. Inga problem, men då har jag liten lokal sparbank
 
Senast ändrad:
Vi har 3-månaders och kommer att fortsätta ha det. Ränterabatten ska omförhandlas nu och om inte vår nuvarande bank kan matcha Landshypotek blir det flytt dit. De har 2,72 % just nu.

Vi skaffade vårt lån innan amorteringskravet men har amorterat frivilligt utifrån det ändå. Kommer att fortsätta med det och i första hand minska amorteringen om det skulle behövas. Men vi har ganska bra marginaler, och betydligt bättre inkomster nu än när vi skaffade lånet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Förr vintern så var det inte mycket jag fundera på då vi hade bundet avtal. Fast det avtalet har gått ut nu och jag vet inte hur man ska...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 331
Senast: Magnum
·
Samhälle En generell tråd om svensk skog och skogsbruk. Det går förstås diskutera allt möjligt men vi har en pågående biodiversitetskris i...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 360
Senast: Mkb
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 746
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 306
Senast: AI62
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp