Bukefalos 28 år!

Rätt sätt att avliva fiskar?

R

rattalskare

Hur gör ni???? :confused: :confused: :confused: :confused:


Citat ur svenska ciklidbladet:
Acceptabla metoder

Den hårdslående metoden går i sin enkelhet ut på att man tar upp fisken, lägger den i en plastpåse utan vatten och slår den HÅRT mot ett HÅRT underlag. Man skall slå till så att fisken dör vid det första slaget. När det gäller stora fiskar kan man också ta fisken i stjärten och slå den direkt mot ett hårt underlag. Med bägge teknikerna gäller det att döden inträffar ögonblickligen, fisken får inte registrera smärta. Slaget skall förstås utdelas direkt efter uppfångandet - och så måste du naturligtvis träffa rätt! Om man vill bevara fisken intakt för obduktion kan avlivningen ske genom att fisken släpps ned i en skål med 5% formalinlösning.

Frysmetoden går ut på att fisken släpps ned i en skål med vatten som sedan stoppas in i frysen. Eftersom fiskar är växelvarma, kommer kroppstemperaturen att falla i takt med vattnets. Döden inträffar stilla och lugnt vid ca 5 C. Fördelen med denna metod är att du har fisken intakt för obduktionen. En annan fördel med formalin- och frysmetoderna är att de inte kan gå snett.

De rena snittmetoderna är snabba när en van hand hanterar kniven. Man tar en skarp kniv och skär av huvudet med ett hårt, precist snitt. Man skall inte behöva skära två gånger. Knivens blad skall vara kraftigt och vasst. Kom ihåg att underlaget måste vara hårt.

Helt oacceptabla metoder

Följande avsnitt handlar om allt som du inte skall göra. Avlivningen är en sista barmhärtighetsåtgärd, men många har nog mot sin vilja gjort sig skyldiga till mer eller mindre grovt djurplågeri.

Ett exempel, som inte är med i den artikel där upplysningarna har hämtats, har jag själv hört från en före detta medlem. Han hade några stora ciklider, några Geophagus, som han inte kunde bli av med eftersom de led av olika väl synliga fel. Vår vän, som jag kallar honom eftersom han är en snäll och välmenande människa, ville därför avliva sina fiskar. Med den avsikten kokade han upp vatten i en panna på spisen. I det kokande vattnet släppte han ned de stackars fiskarna. "Det bankade ganska hårt i locket", berättade han. Ja, det tror jag det! Ett par MINUTER senare var de döda, men vilka minuter!!! Om fiskar kan komma till helvetet, så måste det vara i form av en kokande gryta.

Ur samma skräckkabinett nämner T.F.H. den sorgligt utbredda metoden att hälla kokande vatten över fisken. "Det dör den av", säger de naiva. Ja, visserligen, men först efter en mycket smärtsam brännskada. Återigen ett helt meningslöst lidande!

I USA, men förhoppningsvis inte här, brukar somliga helt enkelt plocka upp fisken ur vattnet, för "utan vatten dör den". Det är nog rätt, men det är också det enda man vet. Några fiskar dör nästan omgående, men andra, som t.ex. malar, klarar sig ofta flera timmar utan vatten. De sista timmarna, de som ligger utanför toleransgränsen, blir en enda lång utdragen dödskamp. Det var ju just detta som man vill bespara fisken!

Slutligen har vi W.C. metoden. Den går ut på att spola ned fisken i denna inrättning som inte hyser många levande fiskar. Fisken slutar visserligen sin bana innan den hamnar i Århusbukten, men hur var resan? Fisken kommer levande ned i det kalla vattnet. Har den tur dör den av kylan, men ofta går färden ner i kloaken så snabbt att den lever när den kommer dit. I kloaken är den en exotisk miljö med massor av gifter. Där dör den till slut långt om länge, men varför utsätta den för denna plåga?

Den ideala situationen är ju att fisken dör av hög ålder, mätta på minnen och ett livligt kärleksliv. Denna målsättningen kan man komma närmare genom att ge dem en optimal miljö och genom att hålla ett bestånd av fiskar som trivs ihop. Så enkelt och så svårt är det!
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Fiskar dör DIREKT i kokande vatten...så gjorde jag alltid när jag hade akvarium...jag fick överflöd av guppies och var tvungen att göra mig av med en del...jag kokade upp vatten...tog en håv och gick i kanske en 30-40 guppies...hällde över eller la ner håven i det kokande vattnet...det var slut på en tiondels sekund....

även kräftor dör direkt...så han skämtade nog aprillo med dig, din vän :D
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Nej då ska leta upp länken så får du se själv,,,,,,
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Det innebär ju inte att det måste vara sant!
En liten fisk dör direkt i kokande vatten, garanterat fortare än i formalin.
Det skall till en ganska stor fisk för att det skall ta mer en ett ögonblick för den att dö.
PL
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Obduktion? Varför obducera fiskar? :confused:
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

...så att man kan se vad den dog av! :rofl:

citat av Lasse Lindroth, som handlar om elektriska stolen:

"...och sen obducerar de honom, för att ta reda på dödsorsaken!? Fatta vad förvånade de skulle bli om det visade sig att han dött av något ANNAT. "Ja, det var kolesterol-halten..."

:rofl: :rofl:
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Jämföra Guppys med Geophagus...Geophagus kan ju bli 14 och upp till 20 cm...Är lite skillnad det...en Guppys kanske stendör på en gång, liten som den är...men handlar det om större fisk så tar det ju sin lilla stund.
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Ja, antagligen för att se vad den dog av. Har man uppfödning i stor skala är det viktigt att veta varför en del fisk dör så att inte hela besättningen slås ut eller att man kanske sprider smitta till andra.
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Man kan obducera avlivade fiskar för att se om de inte bär på mask eller annan smitta som inte syns utanpå. När man ändå har avlivat fisken så är det inte så dumt.

Ciklidbladet har helt rätt om avlivningarna, kokande vatten är absolut ingen bra avlivningsmetod, det tar en stund innan en större fisk dör av det.
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

mina fiskar blev hundratals ... var tvungen att ta bort några jag frågade i en djur affär och dom sa att frysen va det bästa ... men man hörde dem plaska hysteriskt i plastpåsen ( där det var vatten då ) i frysen i flera minuter .. lät inte alls lugnt och fridfullt ! då får man gå ut ur köket ... jag gjorde iaf. inte om det igen ! nästa kull blev kokande vatten ... dom är ju oxå ganska små (platys) dom dog direkt och såg inte ut att ha fått några skador ... det tror jag på iaf
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

För att avliva fiskar rekommenderas som du skriver att dunka skallen mot ett hårt underlag, men man bör betrakta detta som en bedövning och även avbloda djuret.
Att låta fisken sakta kvävas till döds är inte förenligt med den Svenska Djurskyddslagen.
Jag kan inte rekommendera någon att stoppa fisken i frysen, men vill ändå i sammanhanget påtala att en komplett obduktion inte kan genomföras på en fisk som varit frusen.
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Sjuka fiskar slår jag emot hårt underlag, dom dör direkt.
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

En liten spinoff bara ....

Alltså. Man avlivar akvariefiskar. För det är "värdefulla" husdjur där man tar hänsyn till om fisken känner smärta eller inte.
Tala om att FISKE industrin har lite att hämta igen ... :crazy:
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Ja, fiske industrin är rätt hemsk. Vad man ser på tv är iaf att de bara tar upp fiskarna på lan d och låter dem ligga, omfattas inte fiske industrin av svaenska djurskyddslagen??
 
Sv: Rätt sätt att avliva fiskar?

Det lär ju göra det, men folk tror ju inte att fiskar har några känslor typ... Kan inte tänka mig att det är så många som reagerar öht när det kommer till fisk... :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp