Rävskabb?!

S

skrocken

Har just varit hos vet för att min hund börjat klia sig alltmer. Då dom inte direkt kunde säga vad det var så ska vi börja att behandla mot rävskabb, då det setts ett flertal i skogarna häromkring. Men det verkade som om dom egentligen inte trodde på det, då klådan inte var "typisk".
Vad är era erfarenheter om rävskabb? Hur yttrade det sig på era hundar? Klåda på speciella ställen? Svår klåda?
 
Sv: Rävskabb?!

Kraftig, extrem klåda som börjar vid svansrot/kors /svans. Hunden blir nästintill hysterisk i sitt kliande.
Små sårskorpor vid öronlappskanten.
Gulaktigt mjäll.
Pälsavfall.

Men det klassiska hysteriska kliandet är nog det mest välkända symptomet!

/Swat
 
Sv: Rävskabb?!

Min terrier har också haft "otypisk" skabb vid 2 tillfällen, dock vet jag att hon hade haft närkontakt med skabbräv innan utbrotten. Hon fick Ivomec och det tog skabben på kort tid, tog nog bara 2 dagar så slutade hon klia.
 
Sv: Rävskabb?!

min hund har haft skabb flera gånger och inte en enda gång har han haft klåda på det viset som swat beskriver. hans klåda sitter alltid på halsen, bringan och ljumskarna. för min hund tar det längre tid att bli klådfri, upp till en månad har det tagit.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 602
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 056
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 751
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp