Ragdoll temperament

Zoya

Trådstartare
Var och tittade på en ragdoll kattunge idag och den var mysig och så men det som jag hajade till var att katterna var så osociala. Ingen av ungarna ville komma och hälsa eller så och mamman var rent av skygg. Vi fick inte ens klappa utan den rusade iväg och gömde sig under soffan. Tonårsdottern muttrade att "den ju var rädd för allting". Är detta normalt beteende hos ragdolls? Vet ju att dte inte är ovanligt att katter inte gillar främlingar men vill ju ha en rastypisk kattunge och så som jag fattat så ska ju inte ragdolls vara skygga och så, eller?
 
Nej det låter inte rastypiskt tycker jag..

Ingen av mina var såna varken som små eller som vuxna.

Jag har varit med om att mina kattungar har varit väldigt trötta just när kattungespekulanter kommit på besök...lite svårt att styra så att de är pigga på kommando
 
Nej det låter inte rastypiskt tycker jag..

Ingen av mina var såna varken som små eller som vuxna.

Jag har varit med om att mina kattungar har varit väldigt trötta just när kattungespekulanter kommit på besök...lite svårt att styra så att de är pigga på kommando

Kattungarna låg faktiskt och sov när vi kom så det var nog därför de var loja. Den otingade ungen var inte rädd eller så utan jag fick hålla och han verkade nöjd i min famn. Det är mammans beteende som jag blev lite fundersam över. Fick se en video på pappan och han verkade social i alla fall.
 
Var och tittade på en ragdoll kattunge idag och den var mysig och så men det som jag hajade till var att katterna var så osociala. Ingen av ungarna ville komma och hälsa eller så och mamman var rent av skygg. Vi fick inte ens klappa utan den rusade iväg och gömde sig under soffan. Tonårsdottern muttrade att "den ju var rädd för allting". Är detta normalt beteende hos ragdolls? Vet ju att dte inte är ovanligt att katter inte gillar främlingar men vill ju ha en rastypisk kattunge och så som jag fattat så ska ju inte ragdolls vara skygga och så, eller?
Jag säger inte att det är så i ditt fall, men det kan bero på vana/uppfostran. Min katt var som unge rätt orädd för främmande när vi besökte hos uppfödaren, noll problem även med syskonen och mamman. De rusade inte fram för att hälsa utan familjen var bäst men de var inte rädda. Men sedan missade jag den där lilla perioden i livet när hon var kattunge då hon hade behövt mera social träning. Nu är hon typ skygg för främlingar och är bara ok med familjen.
 
Det behöver inte betyda något.
Nu har jag visserligen perser men min Prada är väldigt blyg och skygg för nya människor.
Hon är framme och tittar vid dörren och är det någon hon inte känner igen gömmer hon sig. Sen kommer hon fram och hälsar efter en stund men vill iakta och ta det i sin takt.
Med mig och människor hon känner är hon supergosig och social, sover på kudden i sängen och är med överallt.
 
Nu har jag haft andra raser men speciellt min ena var riktigt skygg när vi var hos uppfödaren. Vi tvekade en hel del om vi skulle köpa henne just därför.
Men- det förändrades hos oss. Hon blev väldigt social även mot främlingar. Så det kan förändras.
 
Kattungarna låg faktiskt och sov när vi kom så det var nog därför de var loja. Den otingade ungen var inte rädd eller så utan jag fick hålla och han verkade nöjd i min famn. Det är mammans beteende som jag blev lite fundersam över. Fick se en video på pappan och han verkade social i alla fall.

Jag har ju haft två mammakatter - den ena är extremt käck och social - den andra är blyg, men inte osocial, det tar bara längre tid för henne. Det har speglat ungarna även om de fostrat dom tillsammans.
 
Tycker det är kloka svar som getts i tråden 👍 sen ang första intryck av kattunge så för att ”komplicera” det lite ytterligare så kan jag tillägga att även om kattungen man hälsat på hos uppfödaren just då var busig, social och kelen med besökare osv, så kan det även svänga åt annat håll senare att samma katt ändå väljer bort andra människor än de närmaste i familjen och beter sig skyggt/asocialt mot andra osv.
 
När det gäller katter har jag lärt mig att inte gå så mycket efter deras temperament hos uppfödaren. Katter som bor med kattkompis men sen blir själva, brukar bli väldigt annorlunda. Jag vill inte att dom fräser av rädsla, men osocial är inget jag fäster så stort värde vid. Du kan ju fråga om du får komma dit igen och kolla om du är osäker.
 
Jag som är uppfödare av just ragdoll brukar känna ganska ofta när jag har spekulanter att kattungarna inte direkt förstår det där med att sälja in sig. Förvisso brukar flera av mina vuxna katter vara väldigt sociala och tycka att personerna är där för att hälsa på bara DEM. Några av de vuxna är dock lite försiktiga för främmande människor. Ungarna däremot brukar antingen vara trötta eller fulla av bus. Busar de har de sällan tid att vara keliga och sociala. Sätter man dem i famnen på spekulanterna brukar det ju såklart inte vara några problem att få dem att sitta kvar en stund.
 
Tack för alla svar, på torsdag hämtar vi hem det lilla knytet :love:

Nyfiken även om det inte har med saken att göra (så du behöver givetvis inte svara om du inte vill) : Hur löste ni det med utevistelsefrågan? Just Ragdoll brukar ju många uppfödare inte rekommendera att de är utekatter i villaområde/tätbebyggt område med trafik osv.
 
Nyfiken även om det inte har med saken att göra (så du behöver givetvis inte svara om du inte vill) : Hur löste ni det med utevistelsefrågan? Just Ragdoll brukar ju många uppfödare inte rekommendera att de är utekatter i villaområde/tätbebyggt område med trafik osv.

Vi har redogjort för uppfödaren hur vi bor och hur vi resonerar. Uppfödaren ifråga har inga prolem med att katten går ut om den vill. Vi kommer ju liksom inte tvinga katten att gå ut men om den är sugen på det så kommer den kunna det eftersom vi inte har möjlighet att alltid se till att altandörren är stängd. Detta kommer antagligen bli tidigast nästa vår/sommar i sådana fall eftersom dörren av naturliga skäl kommer vara stängd nu när det är kyligt. Skulle det sedan inte fungera får man väl fundera ut en lösning under tidens gång. Tanken är iaf inte att installera kattlucka eller dyl.
Vi har heller ingen genomfartstrafik här eftersom vi bor på en återvändsgata och dessutom längst in på den. De bilar som åker här är således bara sådana som åker til våra närmaste grannar.
 
Vi har redogjort för uppfödaren hur vi bor och hur vi resonerar. Uppfödaren ifråga har inga prolem med att katten går ut om den vill. Vi kommer ju liksom inte tvinga katten att gå ut men om den är sugen på det så kommer den kunna det eftersom vi inte har möjlighet att alltid se till att altandörren är stängd. Detta kommer antagligen bli tidigast nästa vår/sommar i sådana fall eftersom dörren av naturliga skäl kommer vara stängd nu när det är kyligt. Skulle det sedan inte fungera får man väl fundera ut en lösning under tidens gång. Tanken är iaf inte att installera kattlucka eller dyl.
Vi har heller ingen genomfartstrafik här eftersom vi bor på en återvändsgata och dessutom längst in på den. De bilar som åker här är således bara sådana som åker til våra närmaste grannar.

Tack för svar - det låter superbra 😄
 
Vi har redogjort för uppfödaren hur vi bor och hur vi resonerar. Uppfödaren ifråga har inga prolem med att katten går ut om den vill. Vi kommer ju liksom inte tvinga katten att gå ut men om den är sugen på det så kommer den kunna det eftersom vi inte har möjlighet att alltid se till att altandörren är stängd. Detta kommer antagligen bli tidigast nästa vår/sommar i sådana fall eftersom dörren av naturliga skäl kommer vara stängd nu när det är kyligt. Skulle det sedan inte fungera får man väl fundera ut en lösning under tidens gång. Tanken är iaf inte att installera kattlucka eller dyl.
Vi har heller ingen genomfartstrafik här eftersom vi bor på en återvändsgata och dessutom längst in på den. De bilar som åker här är således bara sådana som åker til våra närmaste grannar.
Låter ju bra :up: min ragdoll brukar kunna gå ut på sommaren men hon håller sig nära familjen, jag brukar typ alltid kunna se henne så det blir lätt att hålla koll. Hoppas att det blir bra för er och det lilla tillskottet :love:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Vi har fått hem en kattfamilj med numera 6 ungar på 6 veckor och en kattmamma. Vi fick dem för två veckor sen. Kattungarna är födda i...
Svar
5
· Visningar
1 310
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag har en bekant som har två innekatter (bondkatter). En 3årig hona och en 6månaders hane. Honan har han haft sen hon var liten, och...
Svar
3
· Visningar
1 323
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp