Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Re: Ni som inte rakar!

Låter som ett bra allternativ att jaktklippa...
 
Re: Ni som inte rakar!

Är det någon som vet om det finns det en tydlig bild på en jaktklippning någonstans på internet??
 
Re: Ni som inte rakar!

Mycket enkelt! Rakad skalle=mössa=kallt, eller hur? Mycket hår på skallen= varmt=ingen mössa! Fler och fler veterinärer påstår att det är snudd på djurplågeri att raka på vintern. Se bara hur hästarna lever i naturligt tillstånd, finns inga rakapparater eller svetttäcken där inte.
 
Re: Ni som inte rakar!

Tränar de lika hårt naturligt då? Jag har mindre kläder på mig om jag går på gym för då svettas jag mer... ;)
 
Re: Ni som inte rakar!

Svettiga och blöta kläder på kroppen = kall kropp.
Torra även om de är tunnare kläder på kroppen = varm och skön kropp.

Sen har vi den hygieniska biten, hur blir huden om den är fuktig för jämnan? Jag vet för en av mina hästar fick en rejäl svampinfektion i huden, då blev vi ändå tvungna att raka honom för att komma åt angreppen och behandla.

Det finns säkert en och annan vetrinär som säger så, men frågan är väl om de inte haft en referensram av ett halvblod. Dessa pälsar är inte att jämföra med pälsen på islandshästen, som är konstruerad för utegång dygnet runt 365 dagar per år. Stallas hästen in varje dag, så ändra man förutsättningarna för hästen och då bör man nog kanske även göra något åt dess villkor också.
 
Re: Ni som inte rakar!

Skrittar av ordentligt och täckar tills de är torra. Och så ut i hagen igen. Går på lösdrift och får ordentligt med mat. Men min svettas inte så mkt och under vintern anpassar vi arbetet till underlaget och då blir det mkt skrittjobb.
 
Sv: Ni som inte rakar!

*lånar knapp*

Irpa blir svettig av en skritttur på 1 timme, och hon har inte ens satt hälften av sin päls *suck*. Hon står just nu på "öppet fält" och skall göra det i c:a 1 ½ månad till tills lösdriften är färdigbyggd.

Jag funderar på att raka henne i oktober någongång, för jag har henne hellre med täcke hela vintern än att ha det lite då och då samt att hon är svettig under täcket i minusgrader, nu kan det ju hända att jag fortfarande tänker på "storhäst" vis (Irpa är min första egna Islandshäst) vilket gör mig lite orolig, vill ju inte göra tuffa lilla Irpa till en "porslinsdocka" och samtidigt har hon knappt blivit riden på ett år, så hon kommer inte få 4 veckors vintervila utan kommer hållas igång i stort sätt hela vintern (förmodligen 2 veckor i januari). GAH!! Det är jobbigt när man inte vet hur man skall göra..
 
Sv: Ni som inte rakar!

Jag bor också i Göteborg och den senaste veckan har vi ju haft sommarvärme. Och hästarna vinterpäls så det är inte konstigt om de svettas. Det gör min också.

OA
 
Sv: Ni som inte rakar!

Jo, det är klart :)

Men samtidigt så kan man förstå att dom blir svettiga om man tränar dom osv, men en skrittrunda utan några som helst krav skall en häst inte bli så svettig av, och någon sommarvärme har inte jag märkt av :( Har redan börjat springa med halsduk :P
 
Sv: Ni som inte rakar!

har aldrig rakat min pålla och tänker inte göra det i första laget... hon blir lätt svettig på vintern men de står också inne på natten då, så när jag rider på vardagarna så får hon stå inne med svettäcke + halstäcke under natten. när jag rider på helgerna får hon antingen stå inne tills hon torkat med svettäcke eller så släpper jag ut henne med ett täcke och tar av det när hon torkat...
 
Sv: Ni som inte rakar!

Lånar knapp

Kan ni inte lägga ut fler klippningar som är lämpliga för islänningar på lösdrift.
Jag hade min klippt under halsen och magen för något år sedan men nu när han går helt på lösdrift vet jag inte om jag "vågar" man vill ju att han ska vara varm nog.
 
Sv: Ni som inte rakar!

Eftersom magen är en av hästens största värmekällor, föreslår jag att du lämna den i så stor utsträckning som möjligt. Däremot kan du klippa hals och bog utan större problem, så har jag gjort på gammelman utan några komplikationer.
 
Sv: Ni som inte rakar!

Vi rider aldrig i ridhus utan mest ute, Vi försöker att undvika att rida hästarna svettiga på vintern. Men om det händer någon enstaka gång, så får dom på sig svetttäcke tills de har torkat.
 
Sv: Re: Ni som inte rakar!

Lilla_jag skrev:
men om man rakar dem...låter dem stå inne med fleecetäcke och sen släpper ut dem...fryser de inte då om det är kallt och äckligt väder...?
Nej, inte enligt min erfarenhet. Man släpper ju inte ut dem förrän de torkat innerst mot huden.
 
Sv: Ni som inte rakar!

Är det nån skillnad på om hästen blir blöt för att den är svettig eller för att den är ute i hällregn? Eller låter folk sina islandshästar stå inne när det regnar?

Fattar inte riktigt varför man skall lägga täcke på en hästras som under tusen år är framavlad för att klara av att gå ute året runt i ett klimat som är bra mycket räligare än vårt. Eller Island kanske är världens största importör av hästtäcken?
 
Sv: Ni som inte rakar!

Tror det är just så som du beskriver. När de svettas vid träning svettas de inifrån, medans om det regnar blir de blöta utifrån och därmed inte lika kalla eftersom det ulliga håret närmast kroppemn inte blir blött.
 
Sv: Ni som inte rakar!

fia0 skrev:
När de svettas vid träning svettas de inifrån, medans om det regnar blir de blöta utifrån och därmed inte lika kalla eftersom det ulliga håret närmast kroppemn inte blir blött.
Men om man känner efter så är det ju närmast huden de torkar först, dvs. inifrån och ut och inte tvärtom. Även om de är svettiga...

Och jag som hoppades att nån skulle fortsätta diskussionen med resonemang från fysik och termodynamik :devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Han fick en kanonstart som nybliven proffstränare i fjol och har även börjat det nya året starkt. Andreas Lövdals stall fylls på med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 899
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Jeps
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 513
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp