Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Sv: Ni som inte rakar!

Eller Island kanske är världens största importör av hästtäcken?

Det används täcken på de hästar som rids ja, man klipper också ja. Dock släpper man inte ut hästar som rids och blir svettiga, de får stå på stall.
 
Sv: Ni som inte rakar!

Ramn skrev:
Eller Island kanske är världens största importör av hästtäcken?
Varför skulle de importera hästtäcken? Det kan de väl lika väl ta fram själva.
T ex ulltäcken... ;)
 
Sv: Ni som inte rakar!

Om det är uppemot -20 eller -25 som det normalt är om vintrarna här, så får hästen stå inne och torka först (i evigheter kan tilläggas...). Sedan lägger jag på fleecetäcke och utetäcke och släpper ut honom. Valde att klippa förra året men det här ska jag nog avstå.
 
Sv: Ni som inte rakar!

Jag brukar försöka att inte rida hästen sjöblöt när det är minusgrader eller illa väder, men om det då blir så, då får hästen stå inne med täcke och en rejäl hö-giva. Jag byter täcke när det blivit ett lager av fukt ovanpå, - känns ologiskt att låta hästen stå med ett blött täcke. Innan täcke åker på så torkar jag genom hästen med handduk. Är det fint väder, men kallt så stänger jag inte in utan låter hästen käka hö med ulltäcket på ute i hagen. Är det på kvällen så är jag där tills det känns som om hästen kan vara utan täcke, öppnar boxdörren men fodrar med såpass mkt hö att det håller hästarna inne nåra timmar, så får de gå ut när de vill sen.

Vi har lösdrift, men kan enkelt stänga dörren till ligghallen o på så sätt få en stängd box. Stallet är dock ett kallstall- det är alltså lika kallt inne som ute men man slipper blåst och "nerfall".
 
Sv: Ni som inte rakar!

Lilla_jag skrev:
Hur gör ni med era hästar då? Mitt i vintern och vi säger att det är ca -5 grader???

Mitt i vintern är det snarare - 25 grader där jag bor... Här är det riktig vinter i många månader så självklart rider jag hästarna svettiga trots minusgrader! När jag INTE klippte pälsen fick hästarna stå inne betydligt mer... Det tog LÅNG tid innan pälsen var så pass torr att jag vågade släppa ut dem igen. Och eftersom jag inte bor vid stallet innebar det många gånger att de fick stå inne resten av dagen, om inte någon kompis kunde släppa ut dem. På helgen brukade jag dock försöka rida så att det var dags för lunchhö när jag skulle åka hem. Hästar håller värmen när de äter så då vågade jag släppa ut dem.

Numera klipper jag hals, bog + en sträng under magen + insidan av fram- och bakben. De står inne ca 30 minuter med fleecetäcke på och äter kraftfoder efter ridturen och sedan är de torra! Inget problem att släppa ut dem igen!
 
Sv: Ni som inte rakar!

Går dina hästar nakna ute eller får de täcke på sig?
Hur många gånger klipper du per år?
 
Sv: Ni som inte rakar!

Ramn skrev:
Är det nån skillnad på om hästen blir blöt för att den är svettig eller för att den är ute i hällregn? Eller låter folk sina islandshästar stå inne när det regnar?

Fattar inte riktigt varför man skall lägga täcke på en hästras som under tusen år är framavlad för att klara av att gå ute året runt i ett klimat som är bra mycket räligare än vårt. Eller Island kanske är världens största importör av hästtäcken?

Ok nu blir jag säkert lynchad.
MEN vi rider våra hästar svettiga och släpper sedan ut dem i hagen. Även på vintern när det är 20 grader kallt. Vi har ALDRIG och jag säger ALDRIG under 15 års tid haft en sjuk häst. Någon hälta eller så men det är ju något helt annat.

Våra hästar har tjock vinterpäls och går ute året om dygnet om.

Vi började att göra deta eftersom unghästarna leker sig plaskvåta även om det är 20 grader kallt. De tar ingen hänsyn till kylan utan glatt leker de sig svettiga. Om det hade varit skadligt för dem är jag övertygad att det inte hade gjort sig svettiga.

Jag är fullt övertygad om att hästarna klarar av att torka upp sin svett själva. Hur skulle det annars gå med vildhästarna???

Vi får inte förmänskliga dem genom att tro att deras blöta päls är samma sak som när vi har blöta kläder på oss. DÄREMOT är ett blött svettäcke inget som främjar hästen - DET är jag övertygad om.

/Åsa
 
Sv: Ni som inte rakar!

Bangsi skrev:
Ok nu blir jag säkert lynchad.

... snip ...

Vi får inte förmänskliga dem genom att tro att deras blöta päls är samma sak som när vi har blöta kläder på oss. DÄREMOT är ett blött svettäcke inget som främjar hästen - DET är jag övertygad om.
Du blir inte lynchad av mig. Jag köper ditt resonemang rakt av.
 
Sv: Ni som inte rakar!

Real_Life skrev:
Går dina hästar nakna ute eller får de täcke på sig?
Hur många gånger klipper du per år?

Mina hästar går nästan alltid utan täcke, eftersom de inte är helklippta. Om de känns varma och lite fuktiga på kroppen när jag ska släppa ut dem efter ridning (när de klippta delarna på hals, bog, ben och mage torkat) sätter jag ibland på ett vattentätt "andastäcke" - om det är nederbörd, väldigt blåsigt, eller 20 minusgrader eller mer. När pälsen är torr är den en suverän isolering - men när den är fuktig innifrån av svett vill jag skydda dem lite extra.

Jag klipper 1-2 gånger innan nyår, beroende på hur tidigt de sätter päls och hur snabbt den växer. Sedan en gång igen mot slutet av januari (försöker undvika den kallaste perioden i början och mitten av januari). Jag har även ibland klippt i samband med pälsfällningen startar på våren - då klipper jag medhårs för att det inte ska bli så kort att sommarpälsen skadas. I de fallen har jag lämnat "schabrak och ländtäcke" av oklippt päls för att skydda hästens rygg för nederbörd och ev kyla.
 
Sv: Ni som inte rakar!

Har en häst i bra kondis och som är välmusklad, han blir inte så svettig även om han får ganska mycket päls.. Både lång och tät. Rids lika hårt på vintern som andra årstider.
Han hinner oftast torka under avskrittningen men gör han inte det blir det fodrat regnandastäcke och ut i hagen igen, med hö förståss, det är nästan viktigast! OM vädret är taskigt alltså. Regn-snö-blåsväder-kallt.
Är det relativt vindstilla, sol fast ganska kallt, eller mulet men utan nederbörd får han gå ut utan täcke, men han blir som sagt inte så svettig heller!

Han torkar dessutom bra mkt fortare utan svettäcke än med..

Är han riktigt svettig efter hårdare träning får han således stå inne en stund utan svettäcke..Ofta rids dom passen på kvällen och får då alltså stå inne till morronen. Annatrs får han stå inne och torka ett tag för att sen släppas ut med fodrat regntäcke med hö även om han fortfarande är fuktig, men inte blöt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som inte rakar!

Kan tillägga till mitt inlägg att våra hästar har fri tillgång på stråfoder. Så de kan alltid hålla värmen.

De har även utestall att gå in i men de står bara där på sommaren då de vill slippa värme och elaka insekter.

/Åsa
 
Sv: Ni som inte rakar!

I naturligt tillstånd? menar du vilda hästar som ej rids av människan??
Min häst blir väldigt svettig när jag rider honom och det är jobbigt för honom att ha all päls på vintern ,det är plågsamt. Han klipps för att han ska ha det lättare när han arbetas.
 
Sv: Ni som inte rakar!

Jag har lagt mig i såna diskutioner förut om att klippa eller inte, har varit helt emot att klippa hästen, jag anser att dom klarar sig väldigt bra ändå.
Med ett fleece täcke en stund o sen ut ihagen med hö att äta, men jag måste säga att med min nya häst blev jag tvungen att klippa pga av att hon blir kanon svettig, bara av en liten skritt tur och direkt när hon kommer in i stallet så blir hon fuktig o då har jag ändå ett sk ute stall.

så henne har jag faktiskt klippt lite fram på halsen och bogen just för att nån skrev att dom kan få fukt exem och för att underlätta för henne att torka lite snabbare.

Men förövrigt så har det fungerat hur bra som helst att ha dom oklippta, dom får ett fleece täcke och hö i hagen, jag låter dom inte stå inne utan jag anser att det är bättre att dom är ute o kan röra på sig istället för att stå inne o stelna till i ett stall.
 
Fördelar/Nackdelar med rakad häst

Förlåt att jag tar upp ännu en sån här tråd men måste erkänna att jag inte orkar leta upp alla tusen som finns o få svar på just det jag undrar :o

Funderar på att låta raka min häst nu i vinter för att:
o Skall träna en hel del och det är sååå jobbigt när hästen blir svettig och man måste vänta antingen tills hästen har torkat eller låta hästen stå inne en hel dag (detta gäller helger när man rider tidigt). Finns ju inget skydd i hagen heller så känns taskigt att släppa ut henne blöt... Hon står inne på nätterna.

Därför ska jag inte raka henne:
o Finns ju inget mysigare än lurviga islandshästar :angel:
o Nästan alltid när jag ridit så är det ändå tid för henne att komma in för kvällen/natten.
o Är inte säker på att hon som släpper ut hästarna har lust att sätta på ett täcke... :smirk:

Sen är det ju även såhär att om hästen är svettig räcker det att slänga på ett flistäcke tills det blir blött. Då är ju hästen torr närmast huden!
När man sen släpper ut hästen ställer sig ju hästen på det blåsigaste stället för att torka och man kan ju även ge den hö för att hålla uppe temperaturen.

Haha, jag låter helt galen ju! Men jag vet ärligt talat inte vad jag tycker och vad som anses enklast och/eller mest rätt för hästen?!

Kan ju tillägga att detta är den sjätte vintern jag har min ögonsten och att hon alla vintar innan har gått orakad och dessutom ute dygnet runt.

Jag är ytterst tacksam för svar!
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med rakad häst

Kolla den här hemsidan! Står bra om du skall klippa är väl spårklippning ett alernativ, gå in på klippning av häst Hemmestorps Gård

Jag får en rikgit björn på vintern så jag brukar klippa underhalsen och ner mellan benen för att få en liten luft lucka, även en sån liten klippning tycker jag hjälper Dålig bild men du ser luckan
 
Senast ändrad:
Sv: Fördelar/Nackdelar med rakad häst

Mósi's rakning är den jag föredrar och den som kommer användas på Yrpa i år, hon går på lösdrift och släpps ut med täcke om hon är svettig efter ridtur.

En fördel med att raka är ju att det inte blir lika varmt för hästen, vi tar ju av oss en tröja eller så om vi svettas.

Men å andrasidan så tar vi på oss en extra tröja om vi fryser.
Men skall hästen gå hårt och tränas ordentligt så hade jag nog rakat hästen så mycket som den behöver och övervägt att ha ett täcke på om det är mycket päls som ryker.
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med rakad häst

Det är snarast djurplågeri att ställa en svettig oklippt islänning inne för att torka, de gör aldrig det! Kolla mellan frambenen...

Ska du rida vintertid så är det mycket schysstare att klippa. Jag klipper allltid mina ridhästar och de går alltid ute. De fryser MINDRE om de har en chans att torka upp snabbt.

Jag spår- eller halvklipper så de alltid har all päls ovanpå. Men undertill ska pälsen bort så inte fukten hänger kvar där i "fanorna"!
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med rakad häst

Ni som klipper vilken maskin använder ni?
Jag ska spårklippa mina tvåoch undrar lite om maskiner.
Hööks billiga för 429kr (tror jag) går den att använda eller är den för slö för den tjocka pälsen?
Någon som använt börjes "whal för 979kr?
 
Sv: Fördelar/Nackdelar med rakad häst

Men hon är på vila nu och kommer tillbaka i december, skall jag raka henne då?
Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Han fick en kanonstart som nybliven proffstränare i fjol och har även börjat det nya året starkt. Andreas Lövdals stall fylls på med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 901
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Jeps
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 521
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp