Räkna ut mineralbehov när hästen går på mer MJ än han egentligen behöver?

_86a_

Trådstartare
Min häst gick förra året på en foderstat som gav ca 70 MJ och var fin på det. I år kommer han gå på fri tillgång och jag vet inte riktigt hur mycket han kommer klämma i sig, men klart är att han kommer gå på mer än 70 MJ - Hur funkar det då med mineralerna? Hur räknar jag ut hans behov?

Säg t.ex.fosfor. Förra året var det enkelt- 0,25 g * 70 = 17,5 g.
Men hur blir det nu? Säg att han äter 100 MJ. Är det fortfarande 17, 5 g som gäller, eller måste jag "flytta med" mineralvärdena?? Dvs. 0,25g * 100 = 25 g

Vet ju att man "flyttar med" mineralvärdena när man korrigerar fodersten i övrigt, t.ex. om man ser att hästen behöver säg 10 MJ till. Men det är ju inte fallet här, jag vet att han är fin på 70 MJ, men kommer gå på mer.

Mycket tacksam för svar! Har grunnat på det här ett tag och kommer bara fram till att jag inte vet hur det fungerar..

Sv: Räkna ut mineralbehov när hästen går på mer MJ än han egentligen behöver?

Du räknar mineralerna på hästens faktiska behov. Dvs har han ett behov på 70 mj så räknar du mineralerna utefter 70 mj, oavsett om han äter mer. Det som händer då är att det blir ett överskott av mj och oftast då även på mineralerna.
Du har rätt i att man justerar mineralerna uppåt om hästens behov ökar, träningstillägg, dräktighet, digivning etc.

Fosfor räknas så här: 0,3 x MJ. I ditt fall blir det 0,3 x 100 = 30. Detta är underhållsbehov. Ökar givetvis vid träning.

Ok, tack för svaret! Det är ganska mineralfattigt hösilage, så han skulle inte ha täckt mineralbehoven om han bara gått på 70 MJ, men som det är nu kommer han tugga i sig så han får i sig tillräckligt med mineraler ändå (vilket ju inte hade varit fallet om det hade varit så att man "flyttade med" mineralerna när MJ ökades)

Vad skönt! Då behöver pållen inga mineraler den här vintern heller :)(kalcium/fosforkvot redan perfekt också). Fortsätter att bara pytsa i honom lite tokosel då. Finfina värden i hösilaget annars med, så inget kraftfoder här inte. :banana:

Vilken tur du har, själv kommer jag nog få lägga mkt pengar på kraftfoder denna vinter:crazy:

Stackare! =( Känns så surt att behöva lägga en massa pengar på kraftfoder, och det här året verkar ju priserna dessutom ha stigit rejält.

Vi har ett parti som inte är analyserat än, håller tummarna för att det har hyggliga värden det också. Fast det är inte så många balar.

Vi har inte heller fått alla analyssvar ännu, men att höt har kassa proteinvärden kan jag räkna ut med tårna, slaget alldeles för sent (jag gissar på MAX 25 smrp/kg foder, och då blir jag ändå "glad":crazy:).
Jag får be till högre makter att hösilaget är bättre värden på, vilket det borde vara. Slaget som andra skörd, inte utblommat som höt.

Har en dräktig fullblodsflicka som dessutom är svårfödd och kräver mkt proteiner även i normala fall, så är hösilaget lika kasst som höt, ja.... då vet jag vad jag ska lägga mina pengar på i vinter:crazy:

Vi får hålla tummarna åt varandra att analyssvaren håller sig på topp!;)

Oj, oj, lät jobbigt :( Ett dräktigt fullblod kan jag tänka mig kräver enormt mycket! Då är ju inte 25g smrp/ kg så mycket att hänga i julgranen inte. Ska hålla tummarna så det knakar för att det är bättre värden än du tror och att hösilaget har fina värden!

Puttar upp min gamla tråd.. Såg att du svarat annaorlunda!

Hästar har inte ett behov av ett mineral per MJ utan per sin kroppsvikt, klass och arbete. HH

Oki, hur går jag till väga för att räkna ut hans behov då? Kan jag tyda ditt svar som att jag räknar på hans faktiska behov dvs. 70 MJ?

Hästar har inte ett behov av ett mineral per MJ utan per sin kroppsvikt, klass och arbete. HH

En nyfken fråga bara (jag läser mkt av vad du skriver och tar till och lär mig), är det utom Sverige man räknar mineraler utefter kroppsvikt eller är det nytt sas i Sverige?
I C.Plancks bok och såsom jag har lärt mig så räknar man Makromineralerna (Ca,P, Mg) i gram/mj och mikromineralerna i g/100kg kroppsvikt.

Blir lite förvirrad därav min fråga:)

Båda sätten att tänka har nog förekommit i alla länder. Men alltfler av de ledande hästnutritionsmänniskorna som Andrea Ellis, Martin-Rosset och även NRC – de amerikanska hästriktlinjerna som kommit i sprillans ny upplaga, resonerar i de absoluta behoven och det är ju mer logiskt. Benstommen behöver ju inte mindre kalk för att en häst är lättfödd och inte förbrukar så många MJ och vice versa.

Bifogar en länk till just NRCs behovssiffror där man kan knappa sin häst och se
genomsnittsbehovet av lysin, mikro- och makromineraler utifrån de allra senaste koncensus.

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Däremot ska man nog inte titta på protein och energikolumnerna för de räknar på ett helt annat sätt än vad foder deklareras i Sverige. HH

Tack snälla!
Ska försöka mig på att räkna i denna tabell när jag kommer hem från jobbet och kan sitta i lugn och ro;)

Tack! :bow: Ska genast följa länken! Tänk att man lär sig nått nytt varje dag :)

Finns det förresten nån formel så man kan räkna själv med papper o penna? Säg att det är så mycket per 100 kg kroppsvikt och vid si och så mycket arbete lägger man till det här osv.?

Är jätte tacksam för länken och fungerar bra att knappa in o räkna, men gillar o veta vad värdena kommer ifrån. Är kanske lite gammalmodig också o gillar papper o penna, då kan jag ha värdena i huvudet o slipper en dator för att räkna :D

Puttar lite.. :angel:

Finns det förresten nån formel så man kan räkna själv med papper o penna? Säg att det är så mycket per 100 kg kroppsvikt och vid si och så mycket arbete lägger man till det här osv.?

Är jätte tacksam för länken och fungerar bra att knappa in o räkna, men gillar o veta vad värdena kommer ifrån. Är kanske lite gammalmodig också o gillar papper o penna, då kan jag ha värdena i huvudet o slipper en dator för att räkna :D

Men du det är 21 olika ämnens riktvärden! Jag kan inte sitta och skriva av alla referenser som ligger bakom NRCs beräkningar av genomsnittsbehov. Du kan köpa boken så kan du läsa själv, den finns på Bokus. HH

Tänkte mest på kalcium, fosfor o magnesium. Men köper gärna boken =) Vågar man vara jobbig o fråga om titel?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 566
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 634
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 080
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V