Rakriktning-känsla/verklighet

b_ridutbildning

Trådstartare
Red ett riktigt bra träningspass igår för en ny tränare som ska komma till stallet ca en gång per månad i fortsättningen. Efter att jag analyserat tävlingsresultaten och kommit fram till att jag förlorar flest poäng på ökningar och upptagningar så bad jag henne om hjälp med just detta.

Det ledde till en hel timmes ridning med enbart rakriktning som fokus. Det intressanta med lektionen var att jag insåg att min känsla av vad som är rakt inte stämde helt överens med verkligheten. Tränaren var noga med att hästen skulle vara eftergiven i innersidan för skänkeln utan att yttersidan gav sig av. Det här var svårt på min ål till häst. Han smiter så subtilt att jag inte alltid märker det. Jag fick rida nästan enbart på raka spår och målet var som sagt att stoppa in inner bog för skänkeln. Jag upplevde att hästen gick böjd rakt fram när hon var nöjd. I vänster varv kändes det som svag svag vänster sluta när allt var på plats. Skillnaden var enorm och hästen blev helt frustig och tungan åkte in.

Mitt problem analyserades och jag har haft inner skänkel för långt bak och puttar på så sätt ut rumpan hela tiden och misslyckas då också att få upp innerbogen, varpå högerställningen inte blir i nacken utan stannar i halsen och då faller ytterbogen ut och jag upplever att hästen tränger mot vänsterskänkeln.

Vi red inga direkta övningar förutom några volter från meddellinjen, annars var det verkligen nyttig grundridning. Grymt rolig träning dock! Jag fick flera aha-upplevelser. Upptäckte tex att en rak häst är mycket känsligare för skänkeln vilket var en trevlig men aningen svårmanövrerad bieffekt!

Jag har alltså känslan av vänsterböjd häst när han är rak.

Vilka "feluppfattningar" har ni?
 
Sv: Rakriktning-känsla/verklighet

Sist jag red för tränare så fick hon mig att sluta dra i vänster innertygel hela tiden, jag har haft en känsla att hästen hela tiden vill gå utåtställd i vänstervarv och jag har liksom hela tiden velat lirka tillbaka henne. :o

Men hon är inte utåtställd enligt tränaren. Och jag har mina skänklar för långt bak också vilket gör att jag får problem med bogarna. Jag måste hålla emot mer med ytterskänkeln på rätt ställe så inte bogen åker ut. Och då ger sig hästen inte plötsligt iväg från volten som jag haft en känsla av.

Jag ska rida ett par gånger till nu snart för jag behövde verkligen den här träningen! Jag är fortfarande lite osäker på om jag förstod allt rätt men hon har slutat hänga (läs jag har slutat dra) i vänster innertygel så något måste ha blivit rätt i alla fall.
 
Sv: Rakriktning-känsla/verklighet

Då verkar vi ha lite liknande feluppfattningar. Hoppas att vi båda lyckas hålla ordning på oss tills nästa träning. För mig är det dags igen 2 maj för just denna tränare. Vardagsträning redan på torsdag. Båda tränarna har egentligen samma fokus även om den nya ville ha mer tempo och mera gångarter. Men till vardags rider vi 4-5 st samtidigt så det blir inte samma intensivgnuggning.
 
Sv: Rakriktning-känsla/verklighet

Åh, din tränare låter som något jag vill ha!

Själv har jag ingen som helst uppfattning just nu. Inga speglar, ingen tränare och sned matte :mad:

Jag vet iaf att när jag väl hittar en tränare så är skänkelvikningar grymt avslöjande. Jag har ALDRIG ridit en bra skänkelvikning på min häst. Han är en hejare på att kliva åt sidan åt båda hållen men allt känns snett och vint på alla håll och kanter inkl min sits såklart. Eller så har jag fel uppfattning men det tror jag inte med tnake på hur det ser ut på kort :p

Sjukt irriterande att man börjar känna sin kropp på marken men sedan inte kan använda det på hästen.
 
Sv: Rakriktning-känsla/verklighet

Ja, jag var väldigt nöjd efter mitt premiärpass. Det var verkligen grundridning som gällde och det var precis vad jag behövde. Vi kan våra rörelse men vill nu göra dem med ännu bättre kvalitet.

Skänkelvikningar är svårt, speciellt med en rejält oliksidig häst. Fast din kanske inte är det?

Skritt är bra! När det fungerar i skritt så hinner du med. Som Kyra brukar säga: först långsam skritt, vanlig skritt, långsam trav osv.
 
När min medryttarhäst var nyköpt av ägaren hade vi bara en hoppsadel att rida i. När jag red lektion för tränaren sa hon hela tiden till mig att jag skulle räta på mig och att jag inte satt rakt utan lutade mig fram. Under en träning sa hon hela tiden till mig att luta mig mer bakåt, mer bakåt, meeer bakåt :p tills det kändes som att min rygg var typ 2 dm från hästens rumpa. Då utbrister tränaren: BRA, NU sitter du rakt! Jag trodde hon skämtade haha :D Sen fick hästen som tur var en dressyrsadel :up:
 
Ja jag är tvärtom mot dej, men jag känner igen det väl annars.

Min häst blir väldigt lätt spänd och då gör hon allt för att krypa ur ramen, känns som en tvål att komma åt.
När hon är spänd blir det som att jag rider i vänster varv hela tiden dvs även i höger varv så sitter jag mer som i vänster varv, hon placerar mej och jag har inte kroppskontrollen eller kollen öht att märka det uppenbarligen, förrän tränaren påpekade det.. Det gör ju stor skillnad om jag kan inverka genom att åtminstone klara att sitta i rätt varv ;) Så när jag kan korrigera det så brukar hästen bli mer balanserad och slappnar av, mer och då släpper spänningarna och hon mjuknar i sidorna också.
 
Ja jag är tvärtom mot dej, men jag känner igen det väl annars.

Min häst blir väldigt lätt spänd och då gör hon allt för att krypa ur ramen, känns som en tvål att komma åt.
När hon är spänd blir det som att jag rider i vänster varv hela tiden dvs även i höger varv så sitter jag mer som i vänster varv, hon placerar mej och jag har inte kroppskontrollen eller kollen öht att märka det uppenbarligen, förrän tränaren påpekade det.. Det gör ju stor skillnad om jag kan inverka genom att åtminstone klara att sitta i rätt varv ;) Så när jag kan korrigera det så brukar hästen bli mer balanserad och slappnar av, mer och då släpper spänningarna och hon mjuknar i sidorna också.
Ja, visst är det fantastiskt vilken skillnad det blir. Man kan ju bara försöka föreställa sig hur hästen känner det när vi sitter och hänger åt samma håll hela tiden. Inte så lätt att vara välbalanserad och luftig i sina gångarter då.
 
Nej eller hur? De har nog att försöka hålla balansen och inte konstigt att de måste stoppa ut lite "stödben" här och var för att stötta upp och då blir det ingen lösgjordhet heller, det kan man förstå. Det värsta är att inse att man inte känner det här automatiskt, utan försöker påverka på andra sätt, det blir en hel del motstridiga signaler till häststackaren.
 
Sv: Rakriktning-känsla/verklighet

Ja, jag var väldigt nöjd efter mitt premiärpass. Det var verkligen grundridning som gällde och det var precis vad jag behövde. Vi kan våra rörelse men vill nu göra dem med ännu bättre kvalitet.

Skänkelvikningar är svårt, speciellt med en rejält oliksidig häst. Fast din kanske inte är det?

Skritt är bra! När det fungerar i skritt så hinner du med. Som Kyra brukar säga: först långsam skritt, vanlig skritt, långsam trav osv.

Min är nog snarare rätt jämn, eller jag vet inte. Han är iaf väldigt mjuk o följsam åt alla håll, på gott och ont!

Jag däremot. Fick akupunktur för första gången i går. Så jävla häftigt. Mycket i min kropp har blivit mycket bättre även om mycket fastnar snabbt igen och jag har mycket ont men nu verkar iaf pudlens kärna blivit upptäckt. Och mot det fick jag alltså akupunktur, 4 nålar i höger ljumske typ. Vilket cool känsla att ha TVÅ likadana ben! Det har konstant känts som att min högra höft vill dra ihop sig uppåt/inåt/framåt men nu slappnade musklerna äntligen av och det kändes som att benet satt helt löst :D Som det vänstra alltid känns alltså.

Märktes också tydligt att sitter jag i gränsle (fortf hos sjukgymnasten över en bänk) och bara ska föra fram höften så går höger höft direkt uppåt/inåt annars tar insidan av låret/ljumsken emot. Dessutom känns det rakt om jag sitter lite till vänster just för att då får den stela högersidan mer plats. Precis vad jag känner i sadeln men aldrig förstått VARFÖR. Coolt!
 
Det påminner mig om att det är dags att gå till massören!

Själv har jag fått hyfsad ordning på kroppen och ond rygg genom träning. Jag tränar styrketräning i grupp, cirkelfys samt vanlig gympa två gånger i veckan. Fråga mig inte hur jag hinner men om jag missar träningen i två veckor så får jag genast ont när jag rider.
 

Liknande trådar

Träning Jag är nyfiken på hur jag på ett sunt sätt kan arbeta hästens svaga sida så hästen blir mer liksidig. Hästen är svag i vänster sida...
2
Svar
31
· Visningar
2 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp