• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ciazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 907
C

Ciazon

Efter att ha läst om waterford-bett, med fyra brytpunkter, som skall vara skarpare än ett vanligt bett undrar jag varför vissa säger att ett rakt bett är skarpt. Borde inte det i sådana fall höra till de snällare betten man kan använda??? :confused:

Ett rakt bett ger ett tryck över tungan som hästen inte kan komma undan genom att "lägga om" bettet i munnen. Ett ledat eller ett bett med tungfrihet ger mer plats för tungan att röra sig, men kan ha andra nackdelar istället.

Ett oledat bett har dock alltid fördelen att det är svårt att skada hästen i munnen med det eftersom det inte kan slå i gommen eller vikas mot tänderna.

Men allt beror på hästens tycke och smak, man får fråga vilket som uppskattas mest. :)

har ett rakt bett på min med tungfrihet.
han funkar bättre på det än ett delat bett.
Men det är ju olika på olika hästar.
En del blir jättestarka och heta på rakt eftersom det kan vara lättare och bita fast i.
och i slutändan är det alltid handen som påverkar hur skarpt bettet är.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 606
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka