• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Palema
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 858
P

Palema

Har ett rakt bett stångeffekt? Jag har hört att de är det mildaste bettet, men vissa säger att det är hävstång på det. Hästen jag rider är jätte känslig i munnen och fungerade jättebra på ett rakt bett, var det för att det är milt eller för att det är ett stångbett?

Sv: Rakt bett

Jag förmodar att du har förvirrats av att vissa kallar rakt tränsbett för stångbett. Ett rakt bett med runda tränsringar har inte hävstångseffekt, vilket du säkert förstår om du tänker efter. vart skulle hävstångseffekten komma ifrån? Ett bett kan bara ha hävstångseffekt om det har stänger på sidorna, som tex ett pelhambett. Om bettet har hävstångseffekt eller ej beror inte på mundelen.

Vissa hästar uppfattar raka tränsbett som milda medan vissa hästar uppfattar ledade bett som mildare, det är individuellt från häst till häst.

Sv: Rakt bett

Palema skrev:
Har ett rakt bett stångeffekt? Jag har hört att de är det mildaste bettet, men vissa säger att det är hävstång på det. Hästen jag rider är jätte känslig i munnen och fungerade jättebra på ett rakt bett, var det för att det är milt eller för att det är ett stångbett?

ett rakt (oledat) bett är ett tränsbett, inte ett stångbett.
ju färre brytpunkter, desto mildare brukar tränsbettet uppfattas. men hur de föredrar eller funkar på det beror på individen och hur de är skapta i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
495
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 212
Senast: sweep
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 807
Senast: villhöver
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka