Rapport från Villvattnet

a_c72

Trådstartare
Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator )

Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till Villvattnet:)
Det råder harmoni i stallet. Pelle njuter av livet som HÄST med hästkompis som beter sig som en sådan..

Jag HADE tänkt att inte tvätta Pelle innan vi åkte iväg då han var relativt nytvättad och REN.. men de kom lite regn och då kunde inte Pelle låta bli att rulla sig grundligt..Han hade lera I ÖRONEN till och med..
Det var en alldeles nytvättad Pelle som fått sova med heltäckande fleecetäcke på natten för att jag skulle slippa borsta som en tok som på sitt obligatoriska 3e försök klampade in i transporten..( Han bara dummar sig och STANNAR..) Inne i transporten stod då redan Mogul shettis vallack sen i maj 4 år ung.. ett litet goddag goddag innan luckan stängdes och sen bar det iväg.. Mogul 94 cm över havet Pelle 165 cm över havet..

STOR skillnad på mina nerver i år.. jag var LUGN när vi kom fram och möttes av Rolf och Ylva..
Hästarna lastades ur och Pelle fick gå till hagen.. Åh är vi häär tycktes han tänka.. tittade sig runt lite i hagen och på omgivande hästar sen började han ÄTA gräs..

Sen öppnade himlen sig.. Efter att ha ställt om Moguls rockard lite så vinkade jag iväg sambon och bad en stilla bön att Daily som var kvar ensam hemma inte skulle vara FÖR jobbig med honom..

Många bekanta ansikten var det i Villvattnet och lika god stämning som jag mindes från i fjol.. Den absolut största skillnaden var väl att jag KUNDE ta in alla intryck lite lugnare..
Jag faktiskt tog med mig min rullator och använde den i allafall minst ett par gånger om dagen när jag var ute och gick...en klar lättnad för mina mindre snälla ben..och kanske resulterade det i ett par blåmärken mindre pga färre vurpor i gräset??

Första passet körde vi för Rolf:D Pelle var Pigg och glad och jag med borta var alla tråkigheter och deppiga tankar.. NU skulle vi köra häst och ha roligt..

Rolf var Posetivt överraskad av Pelles hull... och att jag satt avslappnad i vagnen.. Va MYCKET spänd när jag körde för honom här hemma med nyvagnen i maj

Förra året travade jag upp på dansbanan och skrittade ner.. Halvt livrädd och om stackars Pelle då ökade tempot så blev det värre..

I år fick vi ganska omgående trava upp och NER på dansbanan.. å de Rolf säger att jag ska göra DE gör jag efteråt hinner jag med å reflektera över vad jag gjort.. Givetvis skickar inte Rolf oss på något som han inte tror att vi klarar av..han känner ju både mig och Pelle ganska väl numera..

Så vi både travade upp och ner och svängde både hit och dit.. sen så gick vi runt uppe på dansbanan ett par varv.. Sen blev det kanske 10 travsteg och resten skritt runt.. jag trodde ALDRIG någonsin att det skulle gå att få långa stora Pelle att trava ens ett steg där uppe utan att vi skulle krocka välta och ja.. men som sagt.. de Rolf säger.. de gör jag..

Vi körde runt i lite andra hinder också för att jag skulle få lära mig lite HUR vagnen fungerar.. och kombinationen Pelle på hugget uppmärksam i vagnen krävde INTE mycket för att svänga:o Dessutom galopperade vi bitvis UR hindren med mig mer eller mindre skrattandes och Pelle med öronen framåt..

Som avslutning på passet såg jag att Rolf klurade lite.. å efter att ha frågat om funktionen på mina ben..( OM jag våga lite på att jag kunde bromsa med det friska och hålla emot med de skruttiga eller tvärs om) De slutade med att Rolf tog över tömmarna, jag blev förpassad bak i vagnen med stränga order om att INTE vad jag än gjorde släppa taget.. så stryde han emot träbron!!!!

Tur att de va Rolf som rattade.. Pelle va inte riktigt säker på att man kunde gå upp på träbron..Han tvekade lite.. så vägen fram till bron va vinglig.. men jodå väl uppe med ett steg så va de inget.. å ner på andra sidan.. GISSA om jag höll i mig.. vände och sen upp utan minsta tvekan från Pelles sida från det hållet.. 3 gånger va vi upp på träbron .. Gissa om jag va STOLT över Pelle när vi gick tillbaka till stallet

:banana::banana: jag har världens snällaste häst som ställer upp på ALLT...På kvällen hade jag dock ruggit ont i armarna..

För att JAG skulle orka med lägret i år körde vi ett pass torsdag två fredag och sen ett både lördag och söndag..

Första passet på dressyrbanan för Eva var också en upplevelse.. Hon har inte sett Pelle sen den 16 juli förra året. DE är inte samma häst nää.. visserligen har hon säkerligen fått rapporter från Rolf men att SE skillnaden.. sista passet förra året så var Pelles tunga mer utanför munnen än i munnen och han tog stapplande steg i volterna..speciellt åt höger..

Nu med Gunillas fiina bett. så har jag inte sett hans tunga en ända gång!!!! Pelle tuggar fint på bettet och skummar ständigt .. dessutom har han efter ett år av Rolf träningar rygg och skinkmuskler som syns.. och då JAG som andades i vagnen..

Vi fick köra runt lite och sen så körde vi igenom dressyrprogrammet.. Efter att ha kortat tömmarna 3 dm och gjort nya försök så gick det MYCKET mycket bättre.. Pelle fick MYCKET berömm av Eva och jag bara satt och flinade..


Eftersom jag redan bestämmt mig för att det va dressyr och precision vi skulle starta i så körde jag inte några fler maratonhinder ( förutom när jag använde de som uppvärmning för att ställa och böja Pelle då) utan koncentrerade oss på precison..

:bump::bump:Pelle bara ÄLSKAR de... får glimten i ögat och växer flera dm..
japp de bidde lite mera galopp här också.. å vinkelrätt emot hinder:confused::confused: va sjutton är de?? konstigt och nästintill omöjligt.. trots detta rev vi inte många koner..

Vad Villvattnet och den miljön i kombination med Rolf, Evas och Ylvas enorma kunnande både i fråga om hästar och körning men också den psykologiska delen för "skräckslagna kuskar" med självförtroende på minusgrader.. jag har svårt att riktigt finna orden..

Kanske är de kombinationen av allt som gör det?? jag bara vet att nästa sommar ska jag tillbaka dit med Pelle.. Är redan inbokat OAVSETT när det blir..

Körningen är KUL igen.. Pelle har en mer harmonisk kusk.. Han blir inte störd av att jag får "panik" om han snubblar till eller råkar öka något som jag inte beställt..
Visst jag ska inte ljuga.. de finns spöken kvar.. men för varje körtur när jag kan ha roligt med Pelle och han med mig så växer självförtroendet.. Jag skulle kunna radda upp HUR mycket som helst som jag aldrig någonsin trodde att jag skulle våga igen.. MEN som vi nu har gjort..

Du som vill växa som människa och kusk tillsammans med din häst ÅK till Villvattnet...

Tävlade gjorde vi också.. Fredag den 13:e juli..
Debuterade i min och Pelles första dressyrtävling någonsin.. Startnummer 1 givetvis.. Blev insläppt på banan av Rolf
Jo då programmet kunde jag .. Dressyrdommaren satt i en MYCKET suspekt hästtransport med sabeltandade tigrar som vaktade.. så de höll Pelle ett vakande öga på när vi närmade oss..
Formen var ostadig och mer över än i rätt form.. vi vinglade lite och var felställd.. framför allt uppe vid dommaren.. å mellantrav???? la la la.. va är LÄNGNING?? Rygga 3 meter blev 1,5 steg..

MEN.. vi gjorde det Trodde att vi skulle bli 70 poäng.. alltså lite under hälften.. men den snälla dommaren gav oss 79 så jag är nöjd
Å mitt hjärnkontor gick inte i strejk..

Vi åkte hem igen efter detta och var hemma och vilade oss på lördagen TROTS att jag hade velat se maraton.. På söndag morgon va vi tillbaka igen.. Precision.. phuu överlevde veterinärbesiktningen.. ner och kolla in banan.. fick då till min förtvivlan se att de va 18 hinder... Kände direkt att nää de kommer inte att gå...

Gick banan 3 varv.. eller hmm gick två varv och stapplade runt de 3e med strejkande ben (rullatorn va hemma) Så startnummer 1 på en lååång bana som jag inte kunde...
Nåja.. vi gör ett försök.. Pelle va på hugget.. KUL med precison säger han.. våran debut gick till hinder nr 14.. några petade bollar.. vågar int räkna hur många.. men sen fick jag totalt hjärnsläpp och utgick pga att jag inte visste vart jag skulle..

Vi deltog i allafall och gjorde vårt bästa! Å de är det som varit vårat mål hela året!!


Anna-Carin
 
Sv: Rapport från Villvattnet

Hejja Anna-Carin!

Jag tyckte iaf att ni var hur duktiga som helst!:bump:
Vi syns nån helg framöver....
 
Sv: Rapport från Villvattnet

Grattis till eran första tävling! Jag visste att du skulle våga :bump:

Det kunde gått betydligt sämre! ;)
 
Sv: Rapport från Villvattnet

:D:D:D
Jaa vi gjorde det!!!
Å att deltaga i sig var en STOR vinst för oss.. Dessutom Nu MÅSTE vi ju vara med nästa år och KLÅ Oss själva... OM jag får någon med mig på lägret nästa år som kan tänka sig vara groom och guida mig och Pelle genom maratonbanan så ska vi vara med i de nästa år också.. Vi tar ett steg i taget...

Appropå de.. HUR gör Ni om det är kort om tid LÅÅÅNG bana att lära sig osv?? Alla tips mottages tacksamt.. Min hjärna fungerar taskigt under press.. gäller under ALLA situtationer ej bara vid tävling..

Anna-Carin
 
Sv: Rapport från Villvattnet

Aha Anna-Karin.. Nu förstår jag varför jag inte såg till dig på lördagen. Jag kom ju sent till Villvattnet på fredag så då hade du nog åkt hem redan. Men du TÄVLADE och det är det som räknas när man börjar på att komma igen. Grattis!!!/ Gunilla
 
Sv: Rapport från Villvattnet

Grattis!!! :bump:

Låter som ni haft ett fantastisk läger!:)
Vet precis hur det är att känna sig osäker och lite olustig inför körningen-men när man lyckas med något man aldrig trott man skulle klara så åker man rätt upp och svävar fram på moln resten av dagen! Härlig känsla!!!:D

Än en gång GRATTIS till tävlingsdebuten! :bump::banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp