Raps till hästar?

Fiorano

Trådstartare
Fick höra av en lokal bonde att raps (i den form man ger köttdjur) skulle vara såå bra att ge hästar. Nu undrar jag varför det nu inte finns nåt rapsfoder till häst och varför jag aldrig tidigare hört att man kan ge det till häst.

Nån som har koll på läget?
 
har jag aldrig hört.. men det kommer ju nytt hela tiden! kan hända att det är ett ganska nytt fodermedel som fodermarknaden inte "provat" klart än..??
det vettigaste att göra är väl kanske att gå å fråga på lantmännen eller granngården eller nåt liknande ställe som är återförsäljare av foder! där bör de veta! eller varför inte leta reda på någon foderrådgivare och fråga??
http://www.krafft.nu
där kan du hitta foderrådgivare som du kan mejla till!
/Malin
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej läser lite trådar här på erat forum för att få lite underlag till mitt exjobb på SLU som kommer handla om vidarförädling av raps. Restprodukten då man pressar raps olja blir rapsfrökaka. Detta används sedan länge som foder till kor, med följande innhåll:
Omsättbar energi 15 MJ
Vatten 7%
Smältbart råprotein 265g
Råfett 181g
Växttråd 80g
Calcium 7,4g
Fosfor 10,2g
Proteinkvalité.
AAT 83g
PBV 167g
Fodret är som synes proteinrikt och energirikt då 20% av oljan som fanns i fröet (ca 45% per kg) finns kvar i presskakan efter pressning.
 
Sv: Raps till hästar?

Hej! Är rapspellets detsamma som rapsfrökaka? Och hur lämpligt är det till att fodra hästar med? Selen? Vet du ngn som vet mer om detta? undrar Lotta
 
Sv: Raps till hästar?

Jag tror att vi inte fodrar så mycket med raps pga av ett gammalt dåligt rykte, då raps tidigare innehöll eurykasyra, eller hur det stavas.

Men med dagens behandling av raps, så förkommer syran knappt alls, dessutom är den miljövänligare än tex soya som proteintillskott.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 120
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 989
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp