J

johann-a

Om nått år eller två borde det vara tid för mig med en till vove och jag vill redan nu börja kika lite på vilken ras det blir, så jag har tid på mig att sätta in mig i stamtavlor och rasen ända in i benmärgen!

Jag söker efter en liten vallhund som fortfarande har mycket vallning kvar. Lätt lärd och aktiv. Absolut MAX 18 kg och lättskött päls.

Jag har funderat lite på olika raser men jag vill gärna ha tips på fler och hjälp att resonera kring de jag tänkt på och de eventuella tips som dyker upp. De raser jag har tittat närmre på är:

Shetland sheepdog - Men det finns för lite vallning inom rasen och mycket rädslor. lite mycket päls

Berger des pyrénées a face rase - verkar finnas få nackdelar men det som är verkar vara att det finns väldigt få i Sverige.

Pumi - Trimras och utseendet gillar jag inte

Lancashire heeler - lite väl mycket "terrier"?

Isländsk fårhund - vet väldigt lite men är det någon "gas" i dem?

Är lite nyfiken på corgi hundarna också hur är dem?

Jag kan tillägga att jag för tillfället har en Australien shepherd och en karelskbjörnhunds korsning och jag trivs mycket bra med aussins temprament men vill att lilla syster ska vara mindre.

Tacksam för svar och hjälp i mitt spånande :)
 
Sv: Ras val!

Working kelpie?
Vet dock bara det jag läst, inget annat så det kanske inte är till så stor hjälp mer än ytterligare ett rasnamn att fundera på.
 
Sv: Ras val!

Absolut en Berger des pyrénées à face rase, eller poil long, som är lite mindre, är väl de enda utom Pumi på din lista som har vall kvar i sig.
Lancashire Heeler är väl inte en Terrier, märkte inget på den jag haft iaf, både den o Corgin är ju Heelers, dvs fösande hundar, som förflyttar djur genom att nafsa dom i hälarna.
Bergers finns det några uppfödare utav i Sverige, mycket trevlig men ojämn ras.
Har du tittat på PON?
 
Sv: Ras val!

Svara till alla:

Working kelpien är lite för stor för min smak och dessutom känns det som att all den tid som jag skulle vilja ge den kelpien i fårhagen är lite för långt bort.

Schipperke verkar inte ha den vallning jag söker.

Poil longen har jag såklart också tittat på och absolut inte uteslutit men jag gillar mer face rases extriör och päls bättre och därför valde jag att bara skriva den.

PON är mycket intressant nu när jag kollade upp den. en bekant till mig har dessutom en sådan hund. men jag trodde inte de hade vallningen?
 
Sv: Ras val!

Heelern är absolut inte terrier, de är stor skillnad på dem!

Västgötaspets? Iofs nötvallare, men det är väl heelern med.
 
Sv: Ras val!

Som vallhund fint påpekade är det faktiskt inte nötvallare jag vill ha utan fårvallare då min mamma har får. Egentligen vore nog en BC det bästa så jag skulle kunna få det bästa förutsättningarna för att få en fin vallhund men storleken är lite av problemet. Dessutom vill jag inte riktigt ha sååå mycket vallhund precis som med working kelpien.

Är det någon som har erfarenhet av vallning med annan ras än BC aussie och kelpie?
 
Sv: Ras val!

Fast storleken på BCs varierar, jag har haft allt från tikar som vägt ca 13 kg som vuxna o hanar som vägt 28 kg.
Min nuvarande Berger FR är en bjässe, vägde honom idag hos vet, 24,5 kg o revbenen känns ff.
Hans far sköter två större fårbesättningar i Österrike, dessutom är han certifierad lavinhund.

mvh
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
1 739
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 296
Senast: Åsa A
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp