Rasvalstråd igen....

makarontanten

Trådstartare
Japp, jag ska ha en hund igen, så långt har jag kommit i mina planer nu:).

För mig, av oika skäl (bla tid, semester mm), passar det mig bäst att ta hem en ny hund till hösten, och jag har egentligen löst allt runtomkring mig nu med nattmatte, hundvakt och ledighet från jobbet.

Jag har tre raser jag väljer mellan just nu ( är dock inte låst vid valen). Jag kommer inte skriva ut de jag väljer emellan för att någon ska bli påverkad av det jag skriver.

Kan säga så mycket som att alla de raser jag tittat vidare på är av mellanstorlek och mer åt sällskapshållet (men inte inom gruppen sällskapshundar). Jag skulle dock gärna vilja ha tips, råd och ideer på vad som kan passa mig rasmässigt, då jag inte är 100% säker på vad jag vill riktigt egentligen.

Jag har haft en blandras( schäfer/labbe) innan, och nu är jag mer nogrann i valet av hund, då jag hade en del otur med allergier och liknande med henne...

Mitt liv ser ut såhär:

Jag är singel, har ett fast nattjobb där jag jobbar 14 pass på 5 veckor (ca 10-11 pass i månaden). Tycker om att vara ute och gå, och ägnar gärna 2-3 timmar dagligen till promenader eller annan aktivitet.

Då jag bor i en stad (Jönköping), brukar jag ägna minst 1-2 dagar i veckan till att ta bilen till skogen på "landet", där vi är lösa, fria och springer av oss.

Har tänkt att gå valpkurs, och även fler kurser (tex något av spår, lydnad och agility. Inte alla, men någon av dem efter vad som passar hunden och mig, inte så noga).

Jag är ingen jätteaktiv person, så jag har kollat på sällskapsraserna (klass 9) men finner ingen jag fastnar för riktigt där.

Jag tror att jag är lite mer aktiv än just rent sällskaphundarna, men vill ha en hund som kan vara lugn och trygg även om jag är trött efter nattjobb, är sjuk eller inte orkar att vara energisk någon dag då och då. En hund som föredrar sällskap (då jag alltid är hemma) men inte behöver aktiveras massor för att må bra.

Mina drömmars hund ser ut såhär:

En frisk ras, utan hud och andningsproblem (kortnosiga raser).

Mellanstorlek, ingen "dammråtta", men heller inte för stor. Min förra (labbe/schäfer var gränsfall för att ha med sig till bekanta utan att störas av storleken). Ca 10- 20 kilo skulle vara lagom.

Pälslag spelar ingen roll, men helst inte för långhårig.

Gärna en ras som har mindre/ inget intresse för jakt. Det är alltid trevligt att ha hunden lös i skogen, utan att den jagar vilt, eller är svår att få att sluta med det.

Den får vara reserverad mot främlingar/andra hundar, men inte vara aggresiv och skällig (då jag bor i lägenhet).

Men då jag bor själv, utan barn och sambo, så behöver den vara uppmärksam mot barn, andra djur eller andra människor utan att vara aggresiv.

Jag har en brorsson på 1 år, som kommer vara närvarande hela hundens liv, Jag vill inte ha en aggresiv hund som inte går att lita på om man inte har 100% uppsikt varje sekund (Ja, barn och hundar ska aldrig lämnas ensamma, men 1 minut utan katastrof, tänker jag)....

Vad passar mig, har ni några alternativ? Tacksam för svar!
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Kromfohrländer kanske?

918-kromfohrlander.jpg


Har träffat flera trevliga sådana, även om jag inte har någon djupare personlig erfarenhet av dem. Vet inte riktigt hur mycket jaktintresse rasen har generellt, men de jag träffat har haft väldigt lite jakt i sig.


Historik

Rasen skapades i området Krom Fohr i Siegenområdet, Westfahlen i Tyskland efter 2:a världskriget. Den uppkom genom en slumpartad parning mellan en foxterrier och en fransk jakthund av griffontyp. Rasen användes främst som sällskapshund och vakthund. Då den hade ett trevligt temperament fortsattes aveln. Med tiden blev hundarna mer och mer homogena och 1955 erkändes den som ras. I Sverige registrerades de första hundarna 1985.

Användningsområde

I dag används rasen främst som sällskapshund. Den är även utmärkt till agility.

Hälsa

Rasen har inga kända specifika hälsoproblem.

Egenskaper / Mentalitet

Den är en öppen, följsam, livlig hund som passar som sällskapshund även för den aktive. Rasen är mycket trofast och familjekär men kan vara något reserverad mot främlingar.

Storlek och utseende

Mankhöjd ska vara 38–46 cm och vikt för hanar 11–16 kg och tikar 9–14 kg. Rasen förekommer både som slät- och strävhårig. Den är förhållandevis stram. Färgen är vit med ljust rödbruna, till mycket mörkt rödbruna partier, som förekommer som olika stora fläckar eller som sadel. Vit bläs är obligatorisk. Öronen bärs hängande.

Pälsvård

Ingen omfattande pälsvård behövs utan regelbunden genomkamning av de strävhåriga och avtorkning av de släthåriga är vad som krävs. Badas vid behov. Trimning förekommer men det är inte en trimras.

Övrigt

Rasen är fortfarande ovanlig, men har ökat i antal under senare år.
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Kromfohrländer kanske?

918-kromfohrlander.jpg


Har träffat flera trevliga sådana, även om jag inte har någon djupare personlig erfarenhet av dem. Vet inte riktigt hur mycket jaktintresse rasen har generellt, men de jag träffat har haft väldigt lite jakt i sig.


Historik

Rasen skapades i området Krom Fohr i Siegenområdet, Westfahlen i Tyskland efter 2:a världskriget. Den uppkom genom en slumpartad parning mellan en foxterrier och en fransk jakthund av griffontyp. Rasen användes främst som sällskapshund och vakthund. Då den hade ett trevligt temperament fortsattes aveln. Med tiden blev hundarna mer och mer homogena och 1955 erkändes den som ras. I Sverige registrerades de första hundarna 1985.

Användningsområde

I dag används rasen främst som sällskapshund. Den är även utmärkt till agility.

Hälsa

Rasen har inga kända specifika hälsoproblem.

Egenskaper / Mentalitet

Den är en öppen, följsam, livlig hund som passar som sällskapshund även för den aktive. Rasen är mycket trofast och familjekär men kan vara något reserverad mot främlingar.

Storlek och utseende

Mankhöjd ska vara 38–46 cm och vikt för hanar 11–16 kg och tikar 9–14 kg. Rasen förekommer både som slät- och strävhårig. Den är förhållandevis stram. Färgen är vit med ljust rödbruna, till mycket mörkt rödbruna partier, som förekommer som olika stora fläckar eller som sadel. Vit bläs är obligatorisk. Öronen bärs hängande.

Pälsvård

Ingen omfattande pälsvård behövs utan regelbunden genomkamning av de strävhåriga och avtorkning av de släthåriga är vad som krävs. Badas vid behov. Trimning förekommer men det är inte en trimras.

Övrigt

Rasen är fortfarande ovanlig, men har ökat i antal under senare år.

Kan inte annat än småle lite. Detta är en av tre jag funderat på;)
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Jag tänker på nån av spanielhundarna. Typ eng. cocker eller engelsk springer spaniel.
 
Sv: Rasvalstråd igen....

En mellanpudel? Om du inte tycker dom är för studsbolliga, så är det behändiga och sportiga krabater :)
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Dansksvenskgårdshund :) visserligen kan det vara lite jakt i en del, men min som har en "fruktansvärd" näsa kan jag ha lös i skogen, ja han är lös jämt och har man bara o pli så är det ingen fara alls, skällig är han inte heller...kan boffa om nån kommer o går förbi men ger sig direkt.
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Tänkte också föreslå DSG :D Även min går nästan alltid lös, hon har knappt nå jakt alls i sig.
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Och här puffar jag för Kromisen igen!

Min kille är nu 9 månader, och fortfarande lika go :love:

Med tanke på deras ev. reservation för människor kan jag nu säga att han gillar människor, men de får inte komma för fort "på". Vill gärna hälsa på alla men man får ta det lite lugnt kan man väl säga?

Han är väldigt mattig, och om det är rasen eller mitt fel vågar jag inte svara på! Vem som helst kan passa honom utan problem, men om jag syns/hörs så vill han väldigt gärna gå till mig och inte vara med den som håller i honom.

Vi har testat viltspår och det va ganska läskigt med blod första gången (och jätteintressant på samma gång ^^)

Än har vi inte övat på några större dressyrövningar mer än "stå" för utställningarnas skull. Sitt kan han ju, det lärde jag honom alldeles för fort!

Han är väldigt intresserad av fåglar för tillfället, och har testat att kubba efter dem nån gång. Han springer inte långt och "ger upp" fort. Katterna i stallet är han snäll emot.

Han är väldigt stutsboll! Jag låter honom stutsa så mycket han vill, bara han inte tar "avtramp" på mig ;)

Nu blev ju detta mest en uppdatering på min hund, men hoppas det gav dig något! Om du åker mot göteborgstrakten eller ska på utställning i närheten och kolla är du varmt välkommen att hälsa på honom!
 
Sv: Rasvalstråd igen....

En mellanpudel? Om du inte tycker dom är för studsbolliga, så är det behändiga och sportiga krabater :)

Och du prickade in ras nummer två;).. Det jag tvekar på med mellanpudeln, är att det är vanligt med ögonsjukdommar. Samt att jag avskyr pudelklippningarna:angel:

Alltså en ras som kräver klippning ganska ofta för mig för att inte se ut som en pudel:D
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Svarar lite allmänt på er andras svar.
Engelsk springer spaniel tycker jag är en helt okej hundras, men har fått för mig iallafall, att de kräver lite mer än de andra jag väljer mellan?

Att de har ganska mycket jakt i sig?

DSG är det många som säger är en mycket trevlig hund, men tyvärr är det något med dess utseende som inte riktigt tilltalar mig:angel:

Lapphundar tycker jag är fina att titta på, men som aktiv vallare, och dessutom som du skrev, skälliga, känns det inte så klockrent för mig.

Att ni prickat in de andra två raserna som jag ju själv funderat på är ju härligt. Det visar ju att min beskrivning av mig själv och en hundras som kan passa är någorlunda genomtänkt:laugh:

Skriver nu ut, att nummer tre jag funderar på är Schnauzern. Kan den passa in bland de andra två ni "valt" åt mig också tror ni?
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Lapphundar tycker jag är fina att titta på, men som aktiv vallare, och dessutom som du skrev, skälliga, känns det inte så klockrent för mig.

Aktiv vallare vet jag inte om just den finska lapphunden är. Används som sällskapshund av många. Men detta är bara lite input ang den rasen. Du vet själv bäst vad du gillar såklart!
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Hej,

Jag tycker du skall kolla in Welsh springer spaniel.

Jag är inne på min tredje och alla har varit underbara hundar på olika sätt.
Men vad de alla har haft gemensamt är att det är full fart utomhus men inomhus är de lugna och kan med lätthet koppla av i soffan.

Som stötande apporterande är de mer bundna till dig än andra jakthundar. Jag har aldrig jagat med mina men Tindra jag har nu älskar att spåra. Vi gick en kurs i personspår som hon tyckte var jättekul.

min första körde jag lydnad och agility med. Men inget på seriöst nivå utan mer för att ha något att göra ihop.
Alla har fungerat med andra hundar och lagom intresserade i folk. Jag har mött vissa Welshar som är lite spralliga som unga men de lugnar ner sig.

Fördelen med welshar från den engelska är att den är mindre, inte lika långa öron och inget hängit ansikte.
Läs lite om den och se vad du tycker.
 
Sv: Rasvalstråd igen....

Hej,


Men vad de alla har haft gemensamt är att det är full fart utomhus men inomhus är de lugna och kan med lätthet koppla av i soffan.

Gemensamt med en massa andra raser, mina 6 BCs har varit sådana, likaså, en pappis, en liten heeler, två stövare, en schä/terv o nuvarande bergern.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 731
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 353
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 675
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 391
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp