Rasvalstråd

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Nennan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 193
N

Nennan

Behöver hjälp med lite idéer om en lämplig ras till min mor.

Min mammas hund börjar bli till åren och vi har börjat prata om en ny.
Mamma är pensioner och bor i ett torp med en stor trädgård i skogskanten, på torpet bor också katter och höns som strövar fritt i trädgården.
Mamma är inte jätte aktiv, däremot är hon hemma hela dagarna och ute i trädgården den mesta tiden, några kortare promenader blir det också. Hon har haft hund i nästan hela sitt liv så hundvana finns.

Det finns inga större krav, men några...
* Inte för stor
* Ingen större jaktlust, pga av hönsen
* Nöjer sig som sällskapshund och klarar vara lös på den oinhägnade tomten

Några tips??

Sv: Rasvalstråd

Behöver hjälp med lite idéer om en lämplig ras till min mor.

Min mammas hund börjar bli till åren och vi har börjat prata om en ny.
Mamma är pensioner och bor i ett torp med en stor trädgård i skogskanten, på torpet bor också katter och höns som strövar fritt i trädgården.
Mamma är inte jätte aktiv, däremot är hon hemma hela dagarna och ute i trädgården den mesta tiden, några kortare promenader blir det också. Hon har haft hund i nästan hela sitt liv så hundvana finns.

Det finns inga större krav, men några...
* Inte för stor
* Ingen större jaktlust, pga av hönsen
* Nöjer sig som sällskapshund och klarar vara lös på den oinhägnade tomten

Några tips??

Schapendoes:love:

Den bästa ras jag mött!!!!

* Jenny *

Jag tycker att det finns inget så självklart som en Cavalier i detta fallet. :D

Jag säger chihuahua. :) Dock har min egna chihuahua massor med jaktlust, men hon drar inte iväg. Hönorna hade hon dock garanterat jagat om man tillåtit det.

Annars säger jag malteser. Eller petit brabanchon. Det beror lite på vad din mamma har för smak.

Jag tror att det är en lite för aktiv ras, annars verkar dom ju jätte trevliga :laugh: Tror du att dom skulle nöja sig som enbart sällskaps hund på torpet?

Cavalieren är helt klart en kandidat :d, men hur är det med sjukdomar? Har hört att dom kan ha en del besvär med ögon och hjärta?
Annars är den ju helt perfekt, lagom stor, gladlynt, en trevlig kamrat helt enkelt!!

Hahaha frågade mamma om hon kunde tänka sig en liten chihuahua....Men hon tyckte den var lite för liten ;) Något större skulle den vara :D

Malteser känns inte helt optimalt heller, lite mer "bonnahund" vill hon ha

Jag tror att det är en lite för aktiv ras, annars verkar dom ju jätte trevliga :laugh: Tror du att dom skulle nöja sig som enbart sällskaps hund på torpet?

De skulle jag faktiskt tro. Bara en schappis får vara med på det mesta. Och slipper vara ensam så mycket.
Hinner inte skriva mer nu, men det är verkligen en toppen ras!!!

* Jenny *

Mamma själv funderar på en terrier (hade visst sett en Cairn terrier) ...Är dock lite tveksam, hur fungerar det med hönsen och att hon i princip bor ute i skogen. Dom flesta terriers gillar väl o jaga?? Ja jag vet, allt handlar om uppfostran, men man kan ju göra det mer eller mindre lätt för sig...

Vi har också pratat om en cocker, skulle det funka??

Fler förslag??

Ska ta en titt igen och höra med mammsen vad hon tycker!

cocker är väl en ganska aktiv ras? Fast den kanske är nöjd om den får vara ute mycket och röra sig iofs?

Westie kanske? Vi har haft två, vet inte om de är speciellt representativa för rasen dock. Glada, goa, ganska tuffa hundar, lättlärda. Våra var inte skälliga alls men det ska dom tydligen vara. Kanske någon annan som vet? Jagar ju men det har vi mest märkt genom att de luktar apa när de kommit hem för att de hittat nåt hål någonstans :D Alla diken och "gryt" måste ju undersökas ;)

Dom flesta terriers gillar väl o jaga??
Jag tycker att hundar skiljer väldigt bra på vad som är vår flock och vad som är bytesdjur. Faktiskt. Alla kommer inte att hålla med mig, men jag har den erfarenheten.

Så länge hunden är tillräckligt aktiverad och nöjd med livet så borde det inte vara några problem att ha en cairn terrier. Men, problemet för din mamma är att den ska vara tillräckligt aktiverad. Jag tror inte att din mamma ska titta på terriers ifall det egentligen är en sällskapshund hon vill ha.

Sen har ju hundarna olika personligheter. Min chihuahua hade gladeligen jagat alla höns på vår gård, medan min Jack Russell faktiskt inte hade gjort det på samma sätt.

Vad säger hon om en petit brabancon, eller en bruxellios?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 664
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 664
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 077
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈