Räv äta katt?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Imation
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 13 790
I

Imation

Är detta vanligt?

Nu dem senaste åren har vi haft 4 stycken hankatter. Vi har kastrerat alla. Och alla är försvunna :(

Jag har tänkt på allt som kunnat hänt dom, men nästan ingenting verkar rimligt. Här hemma får dom alltid mycket mat, lagom mycket "kelande" från oss och lugn och ro.

Mina teorier har varit:
*stuckit till någon annan
*skjutna av grannen
* inlåsta
*räven

Men att dom stuckit till någon annan är inte troligt. För dom har det verkligen som himmelriket här hemma.

Sen har jag frågat grannen om han brukar skjuta katter, men han sa att det gjorde han inte.

Inlåsta tror jag inte heller. Inta alla 4 liksom :confused:

Men räven! Är det ofta dom äter upp katter? Isåfall måste vi ha en väldigt hungrig räv i vår skog :cry:

Men var brukar katter ta vägen egentligen? Är det vanligt att kastrerade hankattar försvinner? Dom kan ju inte bara gå upp i rök!

Sen våra honkatter går aldrig en km från gården. Dom har stannat i alla år..

Vad tror ni?

Sv: Räv äta katt?

Som jag skrev i en annan tråd:

Min sambos f.d hemlösa katter som bodde i hans familjs carport blev alla uppätna av en stor, skabbig räv. :(
Det var skygga katter men de blev tagna och försvann en efter en.

Det var ca 6-7 st katter. :(

Det brukar vara ovanligt att räven lyckas ta en frisk, vuxen katt, men det händer ju så klart. Har själv en kisse som blev överkörd förra veckan:cry:, och hon var så kaxig trots sin ringa storlek att hon anföll rävarna och de drog som en avlöning. Fick dra ut henne från ett uthus en gång dit hon jagat in den i ett hörn, blev lite rädd att den skulle vända när den blev trängd. Min morfar har 4 honkattor o de gör likadant, anfaller direkt... Kan tillägga att vissa rävar får "smak" för katt och då blir det nog värre. Men här skjuts räven oftast i den vevan då den kommer upp i byarna.

Här i trakterna försvinner tamkatterna när lon kommer. Räv med smak på vuxna katter är här inte speciellt vanligt iallfall.

Skulle tro att det inte hör till vanligheterna att en räv lyckas ta en vuxen, frisk katt. Kattungar är en annan sak, de tar räven lätt. Likaså med en gammal katt eller en sjuk/skadad katt.

Det beror väl kanske lite på kattens storlek också. En katt på 3 kg löper större risk att gå åt än en katt på 6-7 kg.

Usch kanske det är lodjur som har tagit mina... :eek:

Inte för at jag sett nåt (men jag har inte sett räv heller...), men när vi flyttade hit sades det att man sett lodjur häromkring.... :(

Ja för alla dessa 4 katter är stora och väger nog närmare 8 kg, det känns liksom så konstigt ändå att en räv skulle kunna sluka allihop :crazy:

Nej, jag tror inte det är räven utan hellre då ett lodjur, katt står tydligen på deras meny :mad:

Kan nog hända, men det känns inte som att det är något vanligt. Katter borde ju kunna klättra upp någonstans innan räven får tag i dem. Dock finns ju risken alltid där. Låter konstigt att 4 kastrerade katter försvunnit :S Hade de inte varit kastrerade hade jag inte varit förvånad

Grävlingen kanske??? Grannens katt som var kastrerad och ganska så korkad (om man får uttrycka sej så?) blev tagen av en grävling, han hade nog inte vett på att va rädd..

våran katt Skrollan blev nästan attackerad av en räv idag! när jag klev ur bilen stog räven bara tre meter ifrån henne! men jag sprang och skrämde bort den. det konstiga var att hon gjorde sig liten istället för att göra sig större och fräsa.(vilket hon brukar vara pigg på att göra mot våran andra katt Joppe)

Det är högst osannorlikt att en frisk katt skulle bli tagen av en räv!

Rävar och katter kan ibland "mäta sej" med varandra, men oftast backar räven eller så flyr katten upp i närmsta träd!

Har själv normalstora katter och genom åren har vi sett när dessa har mött räv, både hemma på tomten och på ett gärde som ligger så vi ser det från huset. Katter är både viga och försedda med klor så rävar aktar sej oftast.

Ungar, gamla och skadade katter ligger dock lite risigare till!

Grävlingar både ser dåligt och livnär sej främst på "kusar och kryp" och har inget aktivt jaktbeteende som skulle kunna rikta in sej på en vuxen friska katt!

Lo däremot har både förmågan och "lusten" att ta katter.

Vanligaste viset en katt "försvinner" är nog trots allt att den vandrar iväg och skadas i trafiken eller hittar ett nytt hem någon annan stans.

/Swat

Betryggande att höra för mig som hade räv på tomten förra sommaren, då kanske man kan slappna av lite mer nästa sommar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 083
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 153
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 583
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 064
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår