Recept för fiskälskare

vallhund

Trådstartare
Plattfiskfiléer, t ex rödspätta, ta stjälkarna från dill o persilja o rulla in dom i filéerna, knyt ihop. Koka. Servera med kokt färskpotatis eller potatispuré samt finhackad persilja o potatis samt smör.
 
Lägg ca 500g torskfilé eller den vita fisk du gillar i botten på en form, salta och svartpeppra. Hacka stjälkselleri (med blad om det finns) fördela över fisken. Blanda ca 1dl ajvar med 2,5dl matlagningsgrädde (funkar även med mjölkfri variant typ oatly) häll över fisken och in i ugnen på 200° ca 40min och servera med ris eller pasta. (Testade med potatismos idag men tycker det passar bättre med ris och pasta)
Så gott!!
 
Hel färsk sill som fileas, vändes i grovmalet rågmjöl och sedan steks försiktigt med skinnsidan uppåt på ganska svag värme i en klick smör. En variant är att steka två filéer ihop med skinnsidan ut och hackad persilja mellan, vilket bli väldigt gott men då steker man bort mycket av fiskens fett som sitter precis under skinnet och det är lite synd. Kokt potatis och gräddfil till.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp