Red ut detta med sadlar en gång för alla!

Bonita4

Trådstartare
Kan någon lägga in en bild på en för smal sadel på en rygg?
Kan någon lägga in en bild på en för vid sadel på en rygg?
Kan någon lägga in en bild på en välpassande sadel på en rygg?

:)

Sv: Red ut detta med sadlar en gång för alla!

jag fortsätter :D

kan någon lägga in en bild på en sadel som ligger i balans utan ryttare.

sedan pratar vi ofta här ute om det perfekta avtrycket på ett shabrak efter sadeln så det vill jag oxå se bild på

// vickis som är nyfiken i kväll

Inte för jag tror du blir så mycket klokare..

Här har du en sadel i ganska lagom vidd, den följer också ryggen bra. Avtrycket blir jämt och fint.

Här har du en försmal sadel, här ser man tydligt att sadeln ligger i bakåtlut. Avtrycket får vissa tomma fläckar (dock så skulle jag inte ens provrida denna sadel).

Har inga bilder på för vida sadlar..

kl

en sak att poängtera kan väll vara att se skillnaden på en sadel hur den ser ut på en häst när den står stilla vs när hästen rör på sig, för det är ju två helt olika saker.. och antagligen kommer ni sitta i sadlarna när hästarna rör sig och inte när de står stilla. så glöm inte kolla att sadlarna passar i rörelse.

Det finns en liten, billig bok (häfte) om sadelinprovning som alla borde ha hemma, tar dock bara upp engelska sadlar men det är väl sådana de flesta använder sig av här inne. Den heter Sadeln och Hästen och är skriven av Kay Humphries. Tar upp enkla basic grejer om vad man ska tänka på när man köper sadel och när man provar den på hästen. Tar även kort upp om olika sadelunderlägg och sadelgjordar. Mycket bilder på vad som är rätt och fel.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 144
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka