Ryssland har veto rätt i FN och FNs Säkerhetsråd, så FN kommer inget vart hur gärna de vill.Nja, Ukraina är fortfarande ett FN-land och bör få hjälp enligt FN-stadgans 51 och 52 artiklar om kollektiv säkerhet.
Detta till @Enya
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ryssland har veto rätt i FN och FNs Säkerhetsråd, så FN kommer inget vart hur gärna de vill.Nja, Ukraina är fortfarande ett FN-land och bör få hjälp enligt FN-stadgans 51 och 52 artiklar om kollektiv säkerhet.
Detta till @Enya
Jag tror ärligt talat inte att det är så många som är villiga att offra sitt liv i Ukraina som din familj. Oavsett om jag tycker att de borde vara det eller inte, så tror jag inte att tillräckligt många är det för att din plan ska fungera. I de Nordiska länderna, Tyskland och några till, ja. Ukraina, nej. Då håller de flesta sig helst utanför striderna tills att det är uppenbart att även vi står på tur att angripas.
Jag tycker inte att det är något "mammakort", det råkar ju bara vara så att du är just mamma. Men det kan lika gärna vara partner, syskon, föräldrar, vänner. Poängen är att någons XXX måste åka till fronten om vi ska gå in i andra länders krig. Vi deltar i en del FN-insatser, men det är ju inte alls samma sak som att skicka vårt flygvapen till Kiev imorgon.
Du har säkert rätt och det förvånar mig inte om det är så.Jag tror ärligt talat inte att det är så många som är villiga att offra sitt liv i Ukraina som din familj. Oavsett om jag tycker att de borde vara det eller inte, så tror jag inte att tillräckligt många är det för att din plan ska fungera. I de Nordiska länderna, Tyskland och några till, ja. Ukraina, nej. Då håller de flesta sig helst utanför striderna tills att det är uppenbart att även vi står på tur att angripas.
Jag tycker inte att det är något "mammakort", det råkar ju bara vara så att du är just mamma. Men det kan lika gärna vara partner, syskon, föräldrar, vänner. Poängen är att någons XXX måste åka till fronten om vi ska gå in i andra länders krig. Vi deltar i en del FN-insatser, men det är ju inte alls samma sak som att skicka vårt flygvapen till Kiev imorgon.
Men det behövs som sagt ingen enighet. Det räcker med att ett eller flera länder frivilligt ställer upp, i enlighet med artikel 51 och 52.Ryssland har veto rätt i FN och FNs Säkerhetsråd, så FN kommer inget vart hur gärna de vill.
Med tanke på vilken insats den svenska bataljonen gjorde under FN-insatsen forna Jugoslavien tror jag absolut att det finns tillräckligt många som är beredda att tjänstgöra även i Ukraina om det skulle behövas.
Det här är jobbig läsning, men jag rekommenderar den verkligen om man tror att inte Sverige kan ha en viktig funktion att fylla i militärinsatser i krigsdrabbade områden.
Stupni Do, oktober 1993
Fast Jugoslavien var en fredsbevarande åtgärd. Inte en fredsframtvingande åtgärd, vilket Kuwaitkriget var.Med tanke på vilken insats den svenska bataljonen gjorde under FN-insatsen forna Jugoslavien tror jag absolut att det finns tillräckligt många som är beredda att tjänstgöra även i Ukraina om det skulle behövas.
Det här är jobbig läsning, men jag rekommenderar den verkligen om man tror att inte Sverige kan ha en viktig funktion att fylla i militärinsatser i krigsdrabbade områden.
Stupni Do, oktober 1993
Vill du inte försöka förstå vad kriget egentligen handlar om får du väl fortsätta tro att det bara handlar om en maktgalen diktator som vill annektera sina grannländer då. Det är väl enklast så.
Fast Jugoslavien var en fredsbevarande åtgärd. Inte en fredsframtvingande åtgärd, vilket Kuwaitkriget var.
FN kan ägna sig åt båda, om det behövs.
Det kan anses vara hårklyverier, MEN min uppfattning är att det är svårare att få regeringar att ställa upp med trupper som faktiskt inleder ett regelrätt krigsuppdrag jämfört med att bevara fred.
Jag har väl inte uttryckt att en svensk styrka inte skulle kunna göra nytta? Om detta krig skulle bli långvarigt och man lyckas få till samarbete inom FN så skulle läget vara ett helt annat, och då skulle också Sverige säkert kunna skicka dit folk. Precis som vid andra insatser. Men som jag tolkade önskan från @Enya om en mer direkt hjälp med skarpa vapen så är det NU det behövs, och då tror jag det blir betydligt svårare att få folk till en svensk enskild insats i ett östeuropeisk land.
Jag tyckte att hon skrev att alla länder som fördömde Ryssland skulle samlas militärt, inte att det skulle handla om någon svensk enskild insats.
Jag tror vi pratar om varandra.Nu pratade jag inte om vad regeringar kan tänkas ställa upp med, diskussionen handlade om huruvida folk var beredda att riskera sina liv för att strida i ett annat land. Insatsen i Bosnien var fredsbevarande så till vida att FN-styrkorna inte skulle inleda väpnad strid med någon part, men kriget pågick för fullt.
På vilket sätt skulle det gå att ordna en militär insats som varken går genom Nato eller FN? Och som inte tolkas som att länderna själva förklarar krig mot Ryssland?Och min åsikt var att det inte kommer att fungera så snabbt, det kommer ta alldeles för lång tid innan alla länders regeringar har fått acceptans att skicka trupper till en gemensam insats som varken går genom NATO eller FN.
Och om vi inte får med oss alla andra länder så skulle Sverige kunna backa upp sina sympatier och fördömanden med militära medel med en egen insats, men det tror jag som sagt inte heller att man skulle få till i en handvändning.
Och då landar vi i att Sverige och andra länder kanske skulle hållit tyst istället och inte fördömt invasionen, eftersom vi inte skickat några trupper?
Jag tror vi pratar om varandra.
Min poäng var att FN även kan skicka in stridande styrkor för att få slut på en konflikt.
Men dessa styrkor ska ju tas någonstans ifrån också.
Och min uppfattning - kan ha fel, givetvis - är att det är lättare att få loss folk till fredsbevarande uppdrag jämfört med stridande uppdrag.
Med tanke på vilken insats den svenska bataljonen gjorde under FN-insatsen forna Jugoslavien tror jag absolut att det finns tillräckligt många som är beredda att tjänstgöra även i Ukraina om det skulle behövas.
Stupni Do, oktober 1993
Jag håller med om att det inte funnits risk att västländer skulle gå in och anfalla på sista tiden men en stormakt kan inte låta fienden etablera sig på alla dess svaga punkter. Det är självmord.
På vilket sätt skulle det gå att ordna en militär insats som varken går genom Nato eller FN? Och som inte tolkas som att länderna själva förklarar krig mot Ryssland?
Rent folkrättsligt TROR jag att det kan bli svårt.
Men det behövs som sagt ingen enighet. Det räcker med att ett eller flera länder frivilligt ställer upp, i enlighet med artikel 51 och 52.