Regga hästen!!

F

Fellow04

Vet inte om detta hamnar rätt men jag chansar!!

Jag köpte ett quarterkorsnings stoföl i December - 06, hon är jättefin och allt funkar bra. Ägaren verkade väl inte så jätteseriös, men jag fastnade för hästen så jag köpte henne. Har precis för mig att ägaren sa att hon var reggad, men så tänkte jag att det är bäst att höra mig för igen. Så idag fick jag svaret att min lilla tjej inte är det, så nu ska jag göra det. Har aldrig reggat en häst innan och hon är ju korsning så jag vill ha lite hjälp om vart jag ska vända mig för att få henne registrerad! Eller kan man ta det samtidigt som chipmärkaren/id-kontrollanten kommer ut och att denna då kan hjälpa mig med att få henne registrerad??

hjälp...

Sv: Regga hästen!!

Länkar till några bilder så får ni se min lilla söting :love:

7516520.jpg

7516521.jpg

7516519.jpg

Hoppas ni tycker hon är fin!!

Har du namnen på mamman och pappan? I så fall kan man DNA-typa och regga henne med stam. Är inte så insatt i quarteravel, men dom kankse har ngt partbreed register? Vad är mamman för ras? Det är ganska dyrt att regga en korsning tyvärr....
Kolla upp föräldrarna och vänd dig sedan till quarterförenignne för att kolla om hon går att regga där i första hand, sedan SH i andra hand, det är mitt tips...

Häls Embla

PS Hon är söt...Har egentligen inte med saken att göra, men varför i hela fridens namn har du täcke på en ettåring????DS

hennes mamma är avlivad tyvärr...så jag kan inte ta något dna från henne. hennes pappa däremot kan jag ta dna från...jo jag har täcke på henne pga av att hon hade regnskållor (stavas det så?) när jag tog hem henne och det var ganska mycket på ryggen. och nu med tanke på vädret så vill jag inte att det ska bli värre. hon brukar gå utan täcke när det är uppehåll, men om det börjar regna så brukar jag ta på henne det...har ju varit så himla mycket regn/snö det senaste...de går dessutom på lösdrift så det är liksom inte så att jag tar in dem om natten utan de går ute om dom vill...så jag vill inte att det ska bli värre!

Vad det gäller registrering av hästen så finner du information här:
http://www.svehast.se/sh/doc/1019.asp

Att ha täcke på hästen är onödigt.
Vi har våra hästar på lösdrift och de har aldrig varit i behov av täcken.
Så här kan våra hästar se ut när vädret är som sämst.
2008-01-20%2020-05-17_0092%20copy.jpg

De har tillgång till lösdrift men väljer oftast att vara ute fast det är väldigt dåligt väder.
Enda anledningen att ha täcke på hästen är att förhindra att hästen får en tjockare päls.

OK då förstår jag... Givetvis skall hon ha täcke om hon har såna problem... Annars brukar man ju inte had e på så unga hästar...

Häls Embla

nej jag hade inte tänkt att ha det på henne, klart att hon ska få ha varm och go päls. Förra ägaren hade haft henne ute i regnet och pälsen hade inte torkat. Sen tappade hon skållorna och fick två stora kala fläckar på ryggen, kände att då kanske jag bör ta täcke på så att det inte bli värre. Och det blir faktiskt bättre och bättre...:smirk:

jo min andra ponny har inte täcke på sig. Men läste du vad jag hade skrivit innan om VARFÖR jag har täcke på henne? som jag har skrivit redan så hade pälsen inte torkat på henne när jag fick hem henne och det blev två stora kala fläckar på ryggen. Man vill ju inte att det ska bli värre...men hon går utan täcke när det är uppehåll, som jag skrev tidigare.

...jo jag har täcke på henne pga av att hon hade regnskållor
Får be om ursäkt, jag läste lite för snabbt och såg inte att du skrev detta.
Det är nog mest jag som irriterar mig på att nästan alla hästar jag ser ute i hagar har täcken på sig......

Men får jag fråga hur något sådan kan kan hända om inte pälsen torkar?
Är detta vanligt??
Oftast brukar ju inte pälsen var genomblöt, bara blöt på ytan.

Får be om ursäkt, jag läste lite för snabbt och såg inte att du skrev detta.
Det är nog mest jag som irriterar mig på att nästan alla hästar jag ser ute i hagar har täcken på sig......

Men får jag fråga hur något sådan kan kan hända om inte pälsen torkar?
Är detta vanligt??
Oftast brukar ju inte pälsen var genomblöt, bara blöt på ytan.

jag vet faktiskt inte hur vanligt det är. har aldrig sett nån häst med regnskållor innan! Men jag vet att Maica gick på lösdrift innan jag köpte henne (gör hon nu med) och dessutom så har hon inte så jättetjock päls. Och uppfödaren sa att det hade regnat så mycket hos dem att hela pälsen blev blöt och inte torkade...men en sak jag inte förstår är att uppfödaren har stall, och blir hästen så blöt så borde hon ju kunnat stå inne nån natt så att hon hade torkat...Min 3 åring blir ju aldrig blöt hela pälsen, det är ju som du skrev det blir ju bara blött på ytan! Jag vet ärligt talat inte om hon hade något vindskydd ens att gå in i hos uppfödaren. Det har ju hon hos oss och hon är alltid där på nätterna och jag tror att om hon hade ligghall eller nåt så skulle hon nog ha gått in där så hon inte hade blivit riktigt så dålig i pälsen...men som sagt..jag vet inte riktigt hur det ligger till!:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka