Regga kaniner?

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare B1an
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 805
B

B1an

Hej! Var kan man regga sina kaniner? Alltså registrera dom... På utställningar eller? Hur gör man då?

just nu får man inte regga kaniner överhuvudtaget pga förbud om örontatuering.
det har varit en del trådar på kanin-net.nu om detta och i nästa nummer av kaninuppfödaren får vi rapport.

det är förbjudet att utföra kirurgiska ingrepp på djur utan utbildning. att tatuera en kanin räknas som ett kirurgiskt ingrepp och därför måste en veterinär göra det.
lagen är sedan 1992 men en miss från jordbrukssverket har gjort att det inte finns några undantagsregler för kaniner.
KAF blev aldrig tillfrågat om de hade synpunkter på lagen, som t.ex. svenska kennelklubben blev.
grisuppfödarna får däremot kastrera sina grisar själva så defenitionen på "kirurgiskt ingrepp" verkar rätt skev.

man ansöker nu om att få tatuera kaniner under 10 veckors ålder och att få utbilda speciella tatuerare som ska kunna registrera kaniner på utställningar. eller så får man köra metoden att man märker i både höger och vänster öra innan 10 veckor.

okej... men då ska jag kolla upp deet där i nästa numer... Läsa om det!!

men isåfall får man väl inte märka kaninen i vare sig vänster eller höger öra?

Men är det någon om vet om man isåfall får märka kaninen i vänster öra?

ok. Läste i kaninuppfödaren idag men det är lite för svår svenska för mina 13-åriga hjärnceller... :D Förstod någonting om att man var tvungen att gå nån kurs om hur man märkte kaniner om man skulle märka och någonting om mikrochips och nått om försöksdjur... Annars förstod jag faktiskt inte så mycket... :confused: :crazy:

Liknande trådar

Däggdjur Hej. Två renrasiga ej besläktade Hermeliner fick en kull i dagarna med 3 dödfödda och missbildade ungar. Det var hennes första kull och...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Lyan
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 284
Senast: Bison
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
1 202
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Stör mig på jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur. Går de igenom kommer det innebära slutet för småskalig djurhållning. 11 12 13
Svar
248
· Visningar
10 999
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka