Regler för halsband bruks/lydnad

Linda_A

Trådstartare
Var på en träningstävling igår (brukslydnad) och enligt tävlingsledaren och en annan deltagare (båda erfarna) får man inte ha kedja kopplad i strypande läge under vare sig brukslydnaden eller lydnadslydnaden. Jag vet att det gäller för lydnaden i IGP/BSL, men har aldrig hört detta förut i bruks eller lydnad. Sökte igenom regeldokumenten och hittade inget där heller. Och det är aldrig nån som påpekat det på någon tidigare tävling heller. I appellen har till och med tävlingsledare påpekat "koppla om" innan framförgåendet.

Så, nån som vet mer? :)
 
Var på en träningstävling igår (brukslydnad) och enligt tävlingsledaren och en annan deltagare (båda erfarna) får man inte ha kedja kopplad i strypande läge under vare sig brukslydnaden eller lydnadslydnaden. Jag vet att det gäller för lydnaden i IGP/BSL, men har aldrig hört detta förut i bruks eller lydnad. Sökte igenom regeldokumenten och hittade inget där heller. Och det är aldrig nån sompåpekat det på någon tidigare tävling heller. I appellen har till och med tävlingsledare påpekat "koppla om" innan framförgåendet.

Så, nån som vet mer? :)
Jag har alltid tävlat både lydnad och bruks i stryp (rephalsband) och enbart kopplat om i framförgåendet. Inte heller läst eller hört att man inte får ha stryp.
 
Har inte hört det tidigare? Bara att det måste kopplas om till icke stryp vid framförgåendet.

Inte ens det är ett måste tror jag utan en rekommendation. Om inte hunden ligger på gör det ju ingen skillnad. :)

Jag har alltid tävlat både lydnad och bruks i stryp (rephalsband) och enbart kopplat om i framförgåendet. Inte heller läst eller hört att man inte får ha stryp.

Jag tror de måste ha blandat ihop det med IGP/BSL. Det som är intressant är väl att det så vitt jag kan se inte står angivet någonstans. Det enda jag hittar är att i specialdelarna för Patrullhundar står det att de ska kopplas om till icke-strypande. Vilket ju indirekt säger att strypande är standardläget.
 
Inte ens det är ett måste tror jag utan en rekommendation. Om inte hunden ligger på gör det ju ingen skillnad. :)
Det stämmer nog, kan inte minnas att jag läst i reglerna att det måste kopplas om.

Jag tror de måste ha blandat ihop det med IGP/BSL. Det som är intressant är väl att det så vitt jag kan se inte står angivet någonstans. Det enda jag hittar är att i specialdelarna för Patrullhundar står det att de ska kopplas om till icke-strypande. Vilket ju indirekt säger att strypande är standardläget.
Ja det måste de ha blandat ihop! Men ställ frågan i någon av bruksgrupperna på fb så kan säkert UG bruks ge ett korrekt svar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp