Regler i inackorderingstall? Hur har ni dey

Emine

Trådstartare
Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor

Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?

Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?


Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?

Vad är du nöjdast med där du står? Vad är du minst nöjd med/önskar?
 
Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?

Vi betalar för 'förmåner'. Och man får det man betalar för.

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?

Vi har inga krav på att hantera andra hästar än våra egna. Är man osäker på andras hästar/hästhantering behöver man aldrig hantera andras hästar.

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.

Så länge som hästen inte mår dålig spelar det väl ingen roll. Å andra sidan så är vår anläggning lite dyr för folk som inte vill träna och tävla.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?

Nej

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?

Ja, men det handlar om väldigt få pass i månaden som görs och det är frivilligt.

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?

Ja. Vi är ganska frikostiga med att låna och låna ut (vissa) saker av varandra. En tjej vill inte detta och har satt lås på sitt skåp.

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?

Finns inga sådana regler förutom att en häst inte kan bli lämnad ensam ute. Vilket gör att hästarna inte förväntar sig att bli tagna i en viss ordning och därför inte väsnas så mkt vid utsläpp/insläpp

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.

Är man rädd för en häst så tar man inga pass.

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?

Vi har ganska bra stämning i stallet. Vi hade en tjej som inte riktigt passade in men eftersom vi ändå motsvarar ägare och kringfolk till 16 boxar så går det att undvika folk man inte vill hänga med.

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?

Ja. 2-3ggr/år. Planerna för anläggningen. Våra planer (vilka vill ha sommarbete? Vilka vill ha grusad hage? osv) och annat vi vill prata om (tex beläggningen i manegen)

Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?

Över lag både mycket och lite. Beror på vad det handlar om. Vi får ha åsikter och lösningar men bara mot ägarna, inte mot varandra.

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?

Vi betalar 3000 kr i hyra och 800-1300kr i foderkostnader. Inga åtaganden om man inte vill. Det är främst utsläpp på helger som finns som åtagande och enstaka insläpp/lunch (typ 1 varannan månad) om ägarna behöver åka iväg båda två samtidigt.


Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.

Vi "äger" vår hage och får använda den som vi vill. Vi bestämmer själv över ihopsläpp eller gå ensamma. Den hage som blir "vår" bestäms av stallägarna vid inflytt. Byter man hage av någon anledning så blir det ens nya hage och man säger upp sitt ägande av den man lämnar.

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?

Se ovan.

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?

Se ovan

Vad är du nöjdast med där du står? Vad är du minst nöjd med/önskar?

Det är enkelt att ha häst här. Det är klara regler, alla är lika värda, stallägarnas ord är lag. Alla vill hästarna väl.
 
Låter som att du är missnöjd med ditt stall? Om det här är exempel på hur det funkar där du har din häst nu så är det nog bättre att leta efter ny stallplats än att försöka få till en förändring :)

Svarar utifrån nuvarande stall. Bytte stall för några veckor sedan och i förra stallet var vissa saker annorlunda. Nu har jag ju dock bara stått i nuvarande stall i några veckor så kanske inte hunnit märka hur precis allt funkar än.

Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?
Nej, inte vad jag märkt. Lika för alla. Däremot kan man köpa fler tjänster än det som ingår i stallhyran.

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?
Aldrig varit med om. Har svårt att se att det skulle vara ok. Däremot har vi krav på kedjegrimskaft på alla hästar vilket jag tycker är fullt rimligt i stora stall.

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.
Så länge hästen mår bra så är det inget någon annan lägger sig i. Men har heller inte varit med om det någongång.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?
Inte vad jag märkt.

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?
Vet inte om det finns några sådana regler.

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?
Vi har låsta skåp. Jag tänker dock att man kan göra det om man har en överenskommelse med varandra, inte annars.
Är det akutsituationer så tycker jag alltid att man kan låna saker som behövs av varandra. Tex sjukvårdsmaterial i en akutsituation eller liknande.

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?
Ordningsregler skulle jag väl inte kalla det, men man förväntas ta hästar i den ordning att det blir så lugnt som möjligt. Tex ta otåliga hästar först. För egen del har jag sagt att min häst ska tas in och ut först eftersom hon annars kan stressa upp sig och då bli svårhanterad, det förväntar jag mig respekteras.

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.
Aldrig varit med om, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ok. Vissa pass ingår att vi ska ha. Om man absolut inte kan/vågar så är det nog inte rätt stall att stå i. Eventuellt att man skulle kunna köpa sig fri från pass, vet inte.

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?
Vet inte hur det skulle hanteras, har inte varit aktuellt. Jag vet dock att stallägaren vill att vi ska prata direkt med varandra vid problem alternativt att vi ber stallägaren om hjälp om vi inte vill ta upp saker direkt med berörda personer.

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?
Inte regelbundet utan bara vid behov.

Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?
Det beror på vad det handlar om. Jag uppfattar att stallägaren är flexibel och mån om att det ska bli bra för alla, samtidigt så finns det fasta ramar för vad som gäller och där är det nog "take it or leave it". Vissa saker kan vi i stallet komma överens om själva sålänge alla är överens, vissa saker bestämmer enbart stallägaren oavsett vad andra tycker.

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?
3050 kr per månad. Ingår begränsad mängd foder och spån och viss service. Fin anläggning.
Vi har rullande schema på kvällsfodringar och på ut/insläpp på helger.

Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.
De flesta hästar hos oss går själva, vissa går i par. Man väljer helt själv om man vill ha hästen ensam eller inte så man kan ju alltid säga nej till nya hagkompisar om man tycker att det har blivit rörigt.

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?
Jag vet faktiskt inte hur en sån situation skulle hanteras. Det är stallägaren som bestämmer vilken hage man får använda och om man vill ha sällskap i hagen så är det även där stallägaren som bestämmer vilka hästar som ska paras ihop (baserat på hur hästarna är och vilka som troligen kommer funka bra tillsammans).

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?
Det går aldrig att komma ifrån att folk är olika. Står man i stora stall med jourer får man acceptera att hästarna inte alltid kommer hanteras på exakt samma sätt. Det ska finnnas kedjegrimskaft till alla hästar men annars tror jag inte att man skulle styra över sånt sålänge det håller som inom rimliga gränser.

Vad är du nöjdast med där du står? Vad är du minst nöjd med/önskar?
Nu har jag ju bara stått i några veckor så vi får väl se vad jag kommer gilla och ogilla efter en tid. Just nu är jag dock väldigt nöjd med att det är ordning och reda och ett bra säkerhetstänk. Sen är det är fin anläggning också.
Finns alltid nackdelar med alla stall, här är väl den största nackdelen att vi inte får fodra i hagarna och att hästarna går ute korta dagar året om. Hade önskat längre utetid på sommarhalvåret, på vintern tycker jag nuvarande rutin funkar bra.
 
Vi har det jättesimpelt. Stora ston i en hage, små ston i en hage, stora valacker i två hagar pga många, små valacker i en hage. Ett par som behöver gå själva/sjukhage/speciallösning. Kommer en ny häst landar den i hage utefter kategori.

Vi har inga stallmöten utan ansvarig informerar via anslag/facebookgrupp när det behövs. Enskilda individen har inte jättemycket att säga till om men kan diskutera saker med ridskolechefen som då tar i beaktande om det är möjligt eller ej att genomföra, med "stora bilden" i åtanke. Tycker det är jätteskönt, då tidigare stall haft mycket stallmöten och gett inackorderingarna bilden av att de kan styra och ställa som de vill. Vi har minimalt med tjafs, klart man blir trött på enstaka som notoriskt skiter i vissa regler/överskattar sin förmåga men det är ALLTID chefen/personalen som har ansvar att säga till dem, man behöver inte ta något groll själv om man inte väldigt gärna vill.

Minst en per häst måste kunna våga hantera hästarna eftersom vi delar på helgerna, vi är dock alltid två per dag och schemaläggaren försöker para ihop oss så det alltid finns någon som är bekväm med att hantera alla hästar. Vi har bara två som är lite speciella vid in/ut men finns rutiner för att göra det så säkert som möjligt.

Lånar grejer gör vi men frågar först. Har man fått ok att låna en gång frågar vi inte mer (om det är något simpelt typ longerlina/gjord/hink etc) men grejerna kommer alltid tillbaka.
 
Det är väldigt olika hur dessa saker hanteras i olika stall.
För min del blev det för rörigt i kollektivstall med inga/svävande regler så jag valde ett privat stall där ägaren bestämde. Det var en trygghet för mig med tydliga riktlinjer.

Ta upp frågorna du har och var tydlig med vad du inte accepterar. Att ta saker från varandra borde vara en självklarhet att man inte gör utan att fråga först tycker jag :)


-Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?
Nej men vi har haft hästar som kanske fått täckesbyten istället för endast av/på då de haft ryggbesvär och eventuellt behövt ha backontrack på kvällen.. t.ex
Men då har detta tagits upp på möte då alla gått med på att just kunna hjälpa ägaren/hästen med detta.

-En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?
Är det en person som varit rädd har den fått hjälp, man har varit två t.ex men att använda bett/kedja på en häst utan ägarens godkännande är INTE ok. Om det dock funnits en häst flera inte vågat/kunnat hantera får man hitta en bättre lösning för att hantera den.

-Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.
Den ska iaf skötas om, visiteras, borstas mm

-Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?
Nej

-Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?
Ja i vissa stall är det så

-Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?
Nej, inte utan tillåtelse

-Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?
Nån häst som inte fick lämnas ensam kvar då den kunde spränga staketet har det varit. Eller någon som ska ut först då han stod och slog i boxdörren så fort nån kom på morgonen.

-Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.
Man försöker väl hjälpa till isåfall

-Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?
Är reglerna oklara och det är mycket folk kan de såklart snackas. Bäst är väl att man tar upp sina frågor istället för att snacka skit.

-Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?
Man får ha egna punkter men annars är det väl avmaskning, pass, sommarbeten mm

-Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?
Det gäller ju att ta reda på så mycket som möjligt INNAN man flyttar till ett stall. "jaha här går de inte på bete" t.ex så man inte behöver tjaffsa om det senare. Klart man har inflytande men det finns ju grundregler och saker man inte bara kan göra för en enskild individ. Man delar ju så det ska ju bli bra för alla.
Sen kan man ju inte trolla heller, man har de hagarna man har mm.
Ett stall jag stod i blev leran för djup när det kom mycket nederbörd. Det var en lösdrift och knappt vindskyddet var torrt. Det togs upp flera gånger men fanns inte pengar att göra nått åt, inga andra hagar att tillgå eller nån typ av akutlösning så jag bytte då stall.
 
Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?
Nej

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?

En rädd person får inte hantera andra än sina egna hästar. Vi har några inackorderingar som hjälper till men de är noga utvalda

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.

Okej och okej, det är väl ungefär så mina helinackorderade ston lever.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?

Nej

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?

Nej inte utan stallägarens medgivande

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?

Nej

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?

jag förstår inte riktigt frågan. Personalen tar ut de hästar som ska ut och in. Vill man ta in sin tidigare så gör man det - men man lämnar ingen ensam kvar långt från andra hästar - då tar man den också

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.

Ja en som är rädd ska inte behöva hantera andras hästar. Är det ett kollektiv är det inte en form som passar den ägaren

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?

Det är tackochlov inte dålig stämning. Skulle det skava nånstans så tas det upp

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?

Nej det har vi inte. Väldigt skönt att slippa. Vill man nåt tar man det med stallägaren som funderar och gör ev åtgärd

Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?

Vi kan ha förslag som stallägaren beaktar

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?

Vi mockar box och hage, gör iordning kraftfoder och gör höpåsar.
De som vill och är betrodda får ta pass. Uttag/lunch/intag/kväll. Olika ersättning för olika pass.


Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.

Ihopsläpp är alltid noggrant planerade.

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?

Det har varit lite olika. jag har både haft dom ihop och ihop med andra kompisar. Det har berott på vad som hästarna har trivts med.

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?

Inte aktuellt i vårt stall. De som hanterar gör det på samma sätt som stallägaren

Vad är du nöjdast med där du står? Vad är du minst nöjd med/önskar?
Hade önskat längre utevistelse och större hagar fler gräshagar. Allt annat är jättebra
 
Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?
I de fall en häst får avvikande service är det avtalat med stallägaren och normalt sett inget som någon annan hyresgäst har med att göra.

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?
Nej.

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.
Det är upp till hästägaren så länge hästen inte faktiskt missköts.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?
Nej.

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?
Ja, med stallägarens godkännande.

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?
Att bara titta i någons förvaringsutrymme skulle knappast ses som en stor sak, men man lånar inget utan att fråga.

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?
Någon häst kan ha svårare än andra att stå ensam inne eller ute några minuter, då respekterar man förstås det. Glömma kan alla göra men skulle någon missköta sådant frekvent så skulle det bli konsekvenser.

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.
I grunden är det inte ok, alla behöver kunna hantera alla hästar. Vi har inte haft problem med specifik hyresgäst som varit rädd, men med häst som många på goda grunder velat undvika. Då har hästägaren fått ta hand om den hästen själv.

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?
Stallägaren är tydlig och bra på att korrigera om/när det behövs.

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?
Vid behov, inte reguljärt.

Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?
Stallet är ju ingen demokrati utan stallägaren bestämmer rutiner mm. Den som har ett förslag pratar med stallägaren om det, så bestämmer h*n.

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?
För 2500/mån ingår box, hage, paddock, ridhus, in-/utsläpp och fodringar på vardagar, allt hösilage. Strö betalas separat.
In-/utsläpp och fodringar på helger sköts av hyresgästerna på rullande schema, i praktiken oftast en syssla per helg.

Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.
Vi försöker minimera sådana situationer på ett lösningsorienterat vis, enkelt uttryckt. Tre flyttar ur samma hage på ett halvår har aldrig förekommit i mitt stall.

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?
Den situationen har nog inte uppkommit under min tid i det här stallet. Även här skulle den hanterats lösningsorienterat, det är ju inte säkert att en hästägares nyköpta häst är den som passar bäst att gå tillsammans med den första.

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?
Stallägaren ser till att alla hanterar andras hästar på acceptabelt sätt. Godis systematiskt vid hantering av andras hästar är inte ok.

Vad är du nöjdast med där du står?
Bra stallägare. Lagom stort stall, ligger bra geografiskt för mig, bra med ridhus, bra mix av hästar och hästägare.

Vad är du minst nöjd med/önskar?
Trista ridvägar, platt och öppet landskap.
 
Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?
Nej, alla hästar hanteras lika. Men självklart ställer vi upp för varandra om någon häst behöver "specialhantering" tillfälligt pga skada eller sjukdom.

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?
Hästarna står på lösdrift, så vi leder aldrig varandras hästar ut och in, de är ute hela tiden. Men jag skulle aldrig acceptera att någon använde stigbett på någon av mina hästar någonsin (och ja, det gäller även hingsten, som dock står på en annan anläggning).

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.
Det har aldrig hänt på de över 20 år jag haft häst på samma ställe, men eftersom de går på lösdrift så tycker jag ändå det vore okej om hästen inte verkar må dåligt på något vis.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?
Inte vad gäller "bestämmanderätt", det är alltid stallägarna som bestämmer. Däremot är vi ju några som haft häst väldigt länge och är kunniga inom olika områden (foderstatsberäkning, smittskydd osv), så det händer ju ibland att vi brukar bli frågade till råds av stallägarna.

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?
Alla som är över 15 år får utföra våra stallsysslor, men det är som sagt inte så mycket hästhantering av enskilda hästar eftersom de går på lösdrift.

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?
Nej, självklart inte. Vill man låna något så frågar man. Undantag vid nödsituationer, t.ex. om man måste få tag på förbandsmaterial snabbt (men vi har akutväska så ska inte behöva gå i varandras skåp för det).

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?
Alla går på lösdrift så tas inte in o ut annat än av ägaren själv och eventuell medryttare.

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.
Ej applicerbart pga lösdrift.

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?
Vi är vuxna människor, det får vi liksom bara lösa. Men det har aldrig hänt på 20+ år.

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?
Ja, vi hade regelbundna stallmöten före Covid. Typ varannan månad. Det som tas upp är schema över olika sysslor, när och hur hästarna släpps i sommarhagarna respektive flyttas till vinterhagarna, info om vad som händer på anläggningen, hästar som flyttar in/ut osv.

Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?
Svårt att säga, men alla får göra sin röst hörd och säga vad de tycker, så beror det väl på vad det är om det någon föreslår får genomslag eller inte. Är det bra förslag brukar stallägarna vara positiva!

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?
2000:-/mån för islandshäst på lösdrift. Då ingår analyserat grovfoder (uppvägd mängd, så inte fri tillgång, men det är alltid okej att ta in och fodra sin häst extra om den behöver det), upplysta ridbanor, grushagar vintertid och beteshagar sommartid, halmade ligghallar (halmen ingår), uppvärmda vattenkar, tillgång till box vid behov (dock inte alla samtidigt), uppbindningsplatser inomhus, rinnande varmt o kallt vatten, sadelkammare, uppvärmd fikastuga, toalett, kylskåp, micro.

Det som ingår i form av åtaganden är att varje häst har en fodring per vecka (ungefär). Det innebär att man fodrar frukost, lunch eller kväll i hagen i foderbord för alla hästar (ca 20 st) samt kollar vatten. På sommaren är det bara vattenpåfyllnad o koll av alla hästarna morgon och kväll (samt eventuellt flytt av hästarna mellan gräs och grus om vi begränsar betet). Vintertid ingår även 1-2 mockningspass per häst och vecka. Man mockar då ligghallen och tillhörande grushage, och fyller på halm.

Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.
Ej applicerbart pga lösdrift. Ihopsläpp blir det ju, men det är inte jätteofta som hästar flyttar in och ut.

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?
Inte riktigt applicerbart. Vi har stoflock och valackflock, så har man en häst av varje kön (som jag hade i flera år) har man en häst i varje hage/flock. Jag tyckte inte det var några problem.

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?
Vi hanterar inte varandras hästar på det viset, så inte applicerbart.

Vad är du nöjdast med där du står? Vad är du minst nöjd med/önskar?
Bra stallägare, välskött anläggning. Skulle önska större/roligare hagar vintertid och gärna ridvägar som börjar direkt vid gården (har i dagsläget "transportsträcka" på asfalt).
 
Jag står i ett kollektivstall nära storstad.

Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?
Nej.

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?
Om en person är så rädd så är den inte lämplig att hantera andras hästar och kan köpa bort den tjänsten. Enstaka häst som man behöver hjälp med är en grej, men nej kan man inte hantera majoriteten av hästarna får man betala bort sina pass.

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.
Så länge hästen inte far illa är det inte upp till andra att ha åsikter.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?
De kanske tror det :angel: Nej men det diskuteras mycket, men i slutänden är samtliga installade (för det allra mesta) överens om att det är stallägarens beslut som gäller. Sedan har vi olika styrkor och det är något som är en fördel för olika människor kan bidra på olika sätt till stallet.

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?
Om personen är lämplig, ja. Hästägaren är dock ansvarig för vad medryttaren gör i stallet.

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?
Beror givetvis på vilken relation man har till varandra. Det är inte okej att röra varandras saker om man inte har frågat.

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?
Ingen häst ensam kvar ute. Just nu är det en hage där en häst ska tas ut sist och in först för att minimera stress i den specifika hagen, men det är för att de precis har bytt hagsammansättning och det blir lugnare så. Annars är det inga konstigheter.

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.
Inte helt och hållet, såvida ägaren inte köper bort sin utköpstjänst. Men givetvis kan man föra en diskussion gällande en specifik häst. Jag som har en reaktiv konvalescenthäst har till exempel sagt att om någon är obekväm med att hantera henne (hon gör oftast inget men kan skutta till) så ska de säga till mig, för då löser jag det. Ett tag hade stallägaren en häst som många tyckte var väldigt svår att hantera - då hanterade hon den mestadels själv (bortsett från några av oss som hon hade clearat med att vi tyckte det var okej).

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?
Det går i perioder. Själv försöker jag köra stenhårt på att gå till (och pusha andra till) att gå till stallägaren om det är problem, just för att jag är rätt less på tjafs.

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?
Ja. 2-3 gånger om året. Pratar om planer för säsongen och hur vi ska lösa diverse problem som uppstått.

Hur mycket inflytande har den enskilde hästägaren?
Ganska mycket.

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?
Jag står i utebox och betalar lite mindre än de som står i inneboxar, betalar 2400 per häst inkl fri tillgång till hösilage. Stallägaren sköter utsläpp vardagar. Vi har totalt 9 pass per vecka som delas på 13 hästar (plus att stallägaren brukar ta något extra utöver sina morgnar, hon har tre egna hästar utöver nämnda 13). För mig som har tre hästar innebär det 1-2 pass varje vecka.

Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.
Hästägarna får diskutera situationen.

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?
Hästägarna får diskutera situationen och komma fram till en lämplig lösning. Men du kan inte bli tvingad att ha din häst med andra, och du kan inte heller kräva att få ha din häst med andra utan det är en diskussion.

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?
Till viss del är det väl okej att "köra sin egen grej". Vi har dock inte några extremer åt något håll.

Vad är du nöjdast med där du står?
Möjligheten till inflytande. Sedan har mina hästar det bra rent praktiskt - de står ute mycket och har boxar som de trivs i, vilket är huvudsaklig prio för mig. Ganska bra sammansättning av hästägare/hästar (många ägare har flera hästar) och en bra blandning av äldre/yngre. Inget konstigt att hänga i stallet från morgon till kväll när man kan, och lika lite konstigt att ibland ha ledigt helt.

Vad är du minst nöjd med/önskar?
Önskar att alla hade kunnat acceptera att det faktiskt är stallägaren som har sista ordet, även när hon inte håller med dem. Och så har vi en Facebookgrupp som ibland skulle behöva sig en uppryckning. Hade varit fantastiskt om vi kunnat ha ridvägarna lite närmre (men ärligt, vi har bra ridvägar - man behöver bara gå en liten bit för att komma till dem). Större hagar hade också varit najs men efter förutsättningarna som finns är jag ändå hyfsat nöjd.
 
Kanske borde svara på mina egna inlägg också, är inne på att byta stallplats då väldigt mycket inte går ihop i min värld. Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor

Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?

Japp, speciellt en där ägaren påstår att den är värd otroligt mycket pengar. De andra hästarna känns inte så noga med om de tex kommer lös eller dyl.

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?

Hos oss är det okej, jag gillar inte riktigt det. Speciellt inte som jag har en ganska känslig och snäll häst. Och det finns personer som inte alls vet hur man hanterar ett stigbett eller skall ta på och uppfostra andras hästar med det.

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.

Också okej hos oss, i detta fallet har hästen frisk stått i sjukhage 4 månader. Hanteras aldrig mer än vid in/utsläpp, nån som stått i åratal där täcket väl aldrig vart lyft på hela vinterhalvåret.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?
Ja, stallchefens favoriter eller den hon är bästis med för dagen skall ha det lite förmånligare än andra. Vissa får ha vissa bättre hagar, medan andra får sköta hästen på egen hand om de skall gå där.

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?
I vissa fall

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?
Ja tydligen, gillar det inte alls. Visst blir en häst akut skadad är det självklart ok att ta det som behövs av mig. Men inte bara för att det är kul eller för att hålla koll.

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?
Finns en turordning som vissa brutit friskt emot, t.o.m. en ung häst som aldrig gått ut först som sprang så den skadade sig. Detta ljögs det om, stallägare tyckte ingenting

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.
Inte okej hos oss då det bygger på att alla hjälps åt. Är där alla stigbett och kedjor kommer in.

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?
Man skall spela glad in i det längsta, till sist brukar stallägaren explodera när stämningen blivit infekterad. Då får alla en skopa oavsett delaktighet och vi skall veta hur tacksam man skall vara då denne gör kreti och pleti.

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?
Aldrig längre

Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?
I teorin mycket, i praktiken inte mycket

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?
1800 minus strö och kraftfoder



Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.
Japp, utom stallägarens hästar Den hage det flyttas mest i får också den nya hästen till sig oavsett hur det funkar eller vad det är för häst

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?
Ja, det bestämmer stallchefen som ägare får man bara köpa hur det blir

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?
Ja, alla får göra som de vill och använda det de känner sig trygga med. Vill man ge godis hela vägen vid in utsläpp är det okej, vill man ”uppfostra” andras hästar genom att slänga på ett stigbett eller kedja är det okej med, oavsett hur mycket du än sliter i det och gapar åt hästen

Vad är du nöjdast med där du står? Vad är du minst nöjd med/önskar?nöjd: Träningsmöjligheterna, ridvägarna, vissa stallkompisar, boxen, välskött ridbana/gård
Missnöjd: Hästhanteringen där vissa är onödigt hårda eller skall på och uppfostra/är rädda sliter och skriker. Att man inte kan ta konflikter innan de blir stora samt stallägarens humörsvängningar där man aldrig vet vad som är okej.
Skrev denna tråden för jag ville veta om detta var normalt/ vanligt eller om det var jag som var knäpp.
 
Senast ändrad:
Kanske borde svara på mina egna inlägg också, är inne på att byta stallplats då väldigt mycket inte går ihop i min värld. Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor

Är vissa hästar värda mer än andra, tex pga vad de är värda i pengar, att de har en viss ägare eller dyl? Dvs att hästen skall hanteras bättre, ha mer förmåner än andra?

Japp, speciellt en där ägaren påstår att den är värd otroligt mycket pengar. De andra hästarna känns inte så noga med om de tex kommer lös eller dyl.

En person är rädd även för de snällare hästarna och kräver att få använda stigbett på alla, är det ok?

Hos oss är det okej, jag gillar inte riktigt det. Speciellt inte som jag har en ganska känslig och snäll häst. Och det finns personer som inte alls vet hur man hanterar ett stigbett eller skall ta på och uppfostra andras hästar med det.

Om en ägare mockar och fodrar men i övrigt aldrig petar på sin häst, är det okej? Den borstas eller motioneras aldrig.

Också okej hos oss, i detta fallet har hästen frisk stått i sjukhage 4 månader. Hanteras aldrig mer än vid in/utsläpp, nån som stått i åratal där täcket väl aldrig vart lyft på hela vinterhalvåret.

Har vissa mer att säga till om än andra? (Bortsett från stallägaren)?
Ja, stallchefens favoriter eller den hon är bästis med för dagen skall ha det lite förmånligare än andra. Vissa får ha vissa bättre hagar, medan andra får sköta hästen på egen hand om de skall gå där.

Får medryttare hantera andras hästar tex ta utsläpp och dyl åt medryttarhästens ägare?
I vissa fall

Är det okej att gå in i varandras skåp och låna saker? Eller bara kolla in för att se vad som finns?
Ja tydligen, gillar det inte alls. Visst blir en häst akut skadad är det självklart ok att ta det som behövs av mig. Men inte bara för att det är kul eller för att hålla koll.

Finns det ordningsregler för vilka hästar som skall tas in/ut? Får man bryta mot dem?
Finns en turordning som vissa brutit friskt emot, t.o.m. en ung häst som aldrig gått ut först som sprang så den skadade sig. Detta ljögs det om, stallägare tyckte ingenting

Om en ägare är rädd för en viss häst, är det okej att denne slipper in/utsläpp? Behöver inte vara hästen som är något konstigt med.
Inte okej hos oss då det bygger på att alla hjälps åt. Är där alla stigbett och kedjor kommer in.

Vad händer om det blir dålig stämning? Tas problem tag i innan det blir skitsnack? Eller skall alla spela glada, alt det blir en jättegrej?
Man skall spela glad in i det längsta, till sist brukar stallägaren explodera när stämningen blivit infekterad. Då får alla en skopa oavsett delaktighet och vi skall veta hur tacksam man skall vara då denne gör kreti och pleti.

Har ni stallmöten? Och vad tas upp? Och hur ofta?
Aldrig längre

Hur mycket i flytande har den enskilde hästägaren?
I teorin mycket, i praktiken inte mycket

Vad betalar ni och vad ingår? Hur mycket åtaganden?
1800 minus strö och kraftfoder



Om hästarna går i par och hästägare flyttar ofta i en av hagarna, behöver den som står kvar riskera 3 olika ihopsläpp på ett halvår? Eller delar ni? Ihopsläpp är ju alltid en risk.
Japp, utom stallägarens hästar Den hage det flyttas mest i får också den nya hästen till sig oavsett hur det funkar eller vad det är för häst

Om en ägare köper en häst till, har denne förtur att be fd hagkompisen flytta sig för att få ha sina ihop? Eller blir den personen flyttad vare sig hen vill eller inte för att hästarna skall gå ihop? Eller får den som köper ny häst finna sig i att ha dem i olika hagar?
Ja, det bestämmer stallchefen som ägare får man bara köpa hur det blir

Någon har en avikande hästhantering, nån är väldigt mjuk, andra vill alltid ha kedejgrimskaft och gapar och rycker i hästarna, någon vill ge godis... är det okej att alla får köra ”sin grej” vid in/utsläpp?
Ja, alla får göra som de vill och använda det de känner sig trygga med. Vill man ge godis hela vägen vid in utsläpp är det okej, vill man ”uppfostra” andras hästar genom att slänga på ett stigbett eller kedja är det okej med, oavsett hur mycket du än sliter i det och gapar åt hästen

Vad är du nöjdast med där du står? Vad är du minst nöjd med/önskar?nöjd: Träningsmöjligheterna, ridvägarna, vissa stallkompisar, boxen, välskött ridbana/gård
Missnöjd: Hästhanteringen där vissa är onödigt hårda eller skall på och uppfostra/är rädda sliter och skriker. Att man inte kan ta konflikter innan de blir stora samt stallägarens humörsvängningar där man aldrig vet vad som är okej.
Skrev denna tråden för jag ville veta om detta var normalt/ vanligt eller om det var jag som var knäpp.
Varför byter du inte stall?
 
Bara att bita ihop tills du hittar något annat!
Ja fast kul är det inte... speciellt inte som det varit en massa annat jag inte tagit med i tråden med enskilda händelser. Räknade lite snabbt på det och av 10 jag vet stått där är det enbart 3 som fortfarande är kompis med stallägaren eller där där det inte slutat med utskällningar och smutskastningar.
 
Ja fast kul är det inte... speciellt inte som det varit en massa annat jag inte tagit med i tråden med enskilda händelser. Räknade lite snabbt på det och av 10 jag vet stått där är det enbart 3 som fortfarande är kompis med stallägaren eller där där det inte slutat med utskällningar och smutskastningar.
Jag förstår det, men finns ju inte så mycket mer att göra?
Stallägaren får ju sköta sitt stall som den vill. Bättre att lägga sin energi på att leta nytt stall😊
 
Jag förstår det, men finns ju inte så mycket mer att göra?
Stallägaren får ju sköta sitt stall som den vill. Bättre att lägga sin energi på att leta nytt stall😊
Inte så lätt i praktiken när det inte finns några. Denna stallägare är känd i hästkretsar så har svårt att förstå varför man inte är mer rädd om sitt rykte
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 258
Senast: Jadzia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp