Regntäcke!

caballus

Trådstartare
Det slutar inte regna...

Vill ha tag på ett bra och funktionellt regntäcke, som har bogfrihet och sitter bra även på klena små saker utan att se ut som ett tält :crazy:

Köpte ett igår, men det är på tok för trångt i bogen trots bogveck och halvhals så häststackarn knappt kan föra fram benen :o

Funderade på Olympic Light Protector - bra eller inte?
Tycker det verkar smart eftersom man kan spänna in det i halsen, men hur sitter de egentligen?
Vart finns att köpa i Stockholmstrakten?

Andra bra tips?

Jag har ett Shires Typhoon Summer Turnout på min ena häst nu, och det är jättebra!! :bow: Bogveck, specialfästen av gjordarna så hästen inte blir blöt på magen, och helt tunnt, bara bomullsfoder inuti. Han kan ha det även om det är soligt utan att bli svettig och varm. Mitt är dessutom tjusigt ljusblått. :D Har väldigt växlande väder nu.. :crazy: ..så det är perfekt. Billigt var det också, kosta ca 550kr omjag minns rätt!

Har Horseware Rhino Wug Lite på min andra häst, det är också jättebra, men kostar mer än det dubbla och kan bli lite för varmt om solen kommer fram (ingen problem med min dock, han är gammal och frusen) kanske beror på att det är nästan svart..

Shires har bra funktionella täcken till hyfsade priser, men vet någon vart man får tag på ett sådant i Stockholmstrakten? :confused:

Jag tycker att Olympic Light protector är ett bra regntäcke. Prisvärt och slitstarkt. Det finns i lite olika butiker samt på Granngården. ;)

Är det inte fleecefoder i Olypic Lighttäckena? Personligen tycker jag fleecefoder är värdelöst.

Börjes Mac Protäcken är bra och prisvärda liksom Shires. Horseware är bra men rätt överskattade tycker jag.

Eko brukar ha Shires täcken, men jag har ingen aning om de har några hemma nu eller om det är slutsålt pga vädret.

Det är fleecefoder i Olympics täcke, det är klart att det bllir en del hår i det men jag tycker att det är bra i alla fall. ;)

Har ett Treadstone täcke som är superbra, har bra utformning med bogveck etc. Kan också rekommendera Eventtäcken, har ett superfint brunt som är bara toppen! :love: :)

Skulle inte köpa med fleecefoder inuti, det fastnar hår i dom och det är väldigt svårt att göra rent och ta bort ... :crazy: :)

Mvh Huntress

Säger bara RAMBO! :) Jag har Rambo som jag köte 97 och det funkar lika bra fortfarande! Det används hela året som skaltäcke och min häst har tom gått på bete med det! Jag har ju inte behövt köpa ngt täcke sen dess, men om jag skall köpa ett nytt så blir det ett Rambo! Det var helt klart värt de 1.800:- som det kostade! :)

Det har jag :idea:
Det funkar suveränt o min häst är skavkänslig som få. Jag köpte mitt från butiken i stallet men dem har väl bommat igen nu...

Oj! :o Tack för alla goda tips! :bow:

Fick nog av det usla vädret så jag sprang ut och köpte tre (3!) stycken regntäcken, något måste ju passa!

Kimberly 125 cm med bogveck och halvhals var helt värdelöst på min häst. För det första var det för litet, och för det andra sitter bogvecket för långt bak och slutar för lågt så hästen knappt kunde föra benen framåt, samt att det hängde ända ner till knäna :mad:

Olympic Protector Light med snabbspännen 125 cm satt väl hyfsat men var för litet! Halsen verkade hänga för mycket, men det kunde man nog fixa till med de smarta inspänningsmöjligheterna. :(

Bucas Smartex Rain 125 cm satt som gjutet! Trots att det inte hade bogveck överhuvudtaget så inskränkte det inte alls på hästens rörelsefrihet och satt åt ordentligt runt halsen även på en klen häst som min. :love:

Tack för alla supertips, men vi har hittat ett täcke som passar oss - Bucas :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejsan, skulle vilja skaffa ett nytt, kanske lätt stoppat regntäcke för lilla WM ponnyn. Hon är liten men kort och bastant hals och bog...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Harbor
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 831
Utrustning hästen har för första gången blivit klippt, vilket gör att jag nojar lite över att hon ska frysa och bli stel när november blåsten...
Svar
6
· Visningar
806
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka