Reiningskor ?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Shiney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 557
S

Shiney

Undrar bara vad det är för skillnad på vanliga skor och reining skor ? Gärna bild om ni kan ;)

Sv: Reiningskor ?

Dom är släta, bredare och längre för bättre glid.
Ibland väljer man också att smida upp tån på dom så glider det ännu lättare.
Man vill ju att så lite som möjligt bromsar upp!

/ J

Slideskor är precis som jeanette beskriver, men kom ihåg att dom bara sätts på i bak, fram är det vanliga skor som gäller! Och man sätter bara på sådana skor på en tränad reininghäst som ska lära sig att glida i stoppen, alltså, bara för att man vill börja rida lite reining på hemmaplan så sätter man inte på dessa skor!

Här är en sida till med massa olika skor, "Punched Sliding plates" är dom skorna som jag i första hand förknippar med slideskor.
http://www.phalenhorseshoeingsupply.com/horseshoes.html

Senast ändrad av en moderator:

När vi ändå är inne på plates så kan jag passa på att fråga, vad finns dom i för storlekar? Vad är den största storleken?
Varmskor man när man sätter på dom?

Man måste inte nödvändigtvis varmsko. När Liona hade plates spikades dom på "som vanligt". Vilka storlekar vet jag dock inte. :)

Ännu en fråga i ämnet. Vart kan man köpa dom? Nån större skoleverantör som har dom?

Man måste tänka på att inte sätta på plates bara för att...det krävs att hästen är korrekt tränad innan för att ens fundera på slideskor. Många skador kan bli om man sätter på plates och "stoppar" sin häst om varken ryttare eller häst har kunskap nog och är redo!
Man brukar även börja med "bebisplates"....men som sagt...man ska tänka sig för och granska sin och hästens kunskap kritiskt innan!

:)

...och om hästen ej är korrekt tränad och man överväger att lämna hästen till en tränare skall man vara mycket uppmärksam så man inte råkar ut för den tränaren som vi lämnade våra hästar till:crazy:

Våra hästar är fortfarande skadade efter att ha varit där:cry:

/Carina

När är hästen enligt dig redo att få plates på? Och när är ryttaren redo för det? Borde inte ens tränare veta när det är dags?

Jo, visst borde ens tränare veta när det är dags med slideskor!
Om hästen har befäst grundträning och sätter väl under sig och dessutom har styrkan att bära sig då är det nog dags att sätta på plates...men man ska ju också vara uppmärksam på underlaget man tränar stopp på...också en del i att undvika olyckor/skador/förslitningar...

:)

Tack för det svaret. Hur vet jag vilket underlag som är bra för det då? Vet att dom inte får gräva ner sig för djupt men hur ska jag veta om underlaget hos mig är bra? Vad ska jag titta efter och hur ska jag avgöra?

Tacksam för svar!:laugh:

Ja du, det känns lite komplicerat att skriva ner...man vill ha en stabil grund, med ett topplager glidyta.. Det får inte vara ett strävt underlag som tex stenmjöl...men det får inte heller vara för halt så det uppstår halkrisk. Vanligast är att materialet är för strävt och därmed möjliggör skador vid eventuella stopp. Underlaget får inte heller vara för djupt utan glidytan ska röra sig om kanske 5-10 cm...därunder ska materialet vara fast..
Vet inte om jag kan hjälpa mer än så i skrift....:o

Är det någon som har slideskor på och vet hur det fungerar om man även vill rida i skog och mark i bland.. funkar det?

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska gifta mig om mindre än 2 veckor, men jag vet i tusan vad jag ska ha för skor, och det börjar verkligen brinna lite i knutarna... 2
Svar
29
· Visningar
2 327
Senast: hastflicka
·
Kläder & Bli fin Sådär, nu får vi se om jag får böter när jag kastar dessa skor bland mina vanliga sopor...
Svar
9
· Visningar
434
Senast: Lingon
·
Fritid Jag är i stort behov av ett par nya skor då mina (som synes) är sönder. Jag har tyvärr en tendens att mina skor går sönder ganska fort...
Svar
10
· Visningar
648
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI