Bukefalos 28 år!

Rektalprolaps

P

Penda

Mitt sto blev betäckt 070501,naturlig betäckning,o enligt hingstägaren gick allt som de skulle. Exakt en månad senare den 1 juni hittade jag min häst stående i hagen med blodet rinnande på bakbenen. Fick en riktig chock när jag såg en bit av ändtarmen utanför. Ilfart till Djursjukhuset där de med svårigheter fick in tarmen igen. Den åkte dock ut dagen efter men de lyckades igen få den på plats. Enligt veterinären sker sånt här endast genom nån form av retning/penetring men att de inte kunde varit hos hingsten då de va en hel månad efter betäckning (o hon gick själv hela tiden efter de). De trodde inte heller att hon skulle behålla fölet men om hon mot förmodan fölade va risken stor att de skulle hända igen. Hon fick sitt föl helt utan problem och inget har hänt sen dess heller. En del veterinärer säger att risken att de händer igen inte är större än på ett oskadat sto.. Någon som vet? Eller har varit med om de? Vågar jag betäcka henne igen? :confused:
 
Sv: Rektalprolaps

Naturligtvis har jag frågat veterinärer. De är därför jag frågar här, har pratat med många olika veterinärer,och även några seminstationer om de varit med om de, och många olika svar. Allt ifrån att inget kommer hända, till att jag ska hålla emot när hon fölar o trycka tillbaka om tarmen om den kommer ut, till att om de händer igen kan man inte rädda stoet.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 078
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp