Bukefalos 28 år!

Relativ bakgrund på webbsida?

Butros

Trådstartare
Finns det något sätt att åstadkomma en bakgrund med fält som storleksmässigt anpassar sig till skärmen utan att man använder ramar? Vad jag skulle vilja åstadkomma är detta:

Butros layout

De tre färgade fälten ska vara lika stora. Det vita fältet längst ned ska vara förutbestämt och endast innehålla kontaktinformation.

Överst i det blå fältet ska sidans titel finnas. Den kan eventuellt finnas som en bildfil.

Det stora textfältet ska ligga över de tre färgade. Det är i detta textfält som rullningslisten ska finnas. Sidan i helhet ska rymmas på skärmen.

Nu är frågan hur jag utformarbakgrunden så att de tre färgade fälten alltid blir lika stora och anpassar sig till fönstret? Jag antar att det är uteslutet med ramar, eftersom texten ligger över alla tre? Är det alls möjligt att åstadkomma detta?
 
Sv: Relativ bakgrund på webbsida?

Det borde gå att bygga med div:ar och javascript, tycker jag. Ta med javascript reda på hur mycket plats det finns i vertikal led i browserfönstret och sätt sedan storleken på fyra div:ar - en för varje bakgrund. Textrutan lägger du ovanpå.

Problem: Om browserfönstret hos användaren är så litet att textrutan inte får plats kommer det bli kaotiskt - textrutan kommer sträcka sig över det vita kontaktinfofältet och vid scrollning kommer inte bakgrunden hänga med. Detta går nog komma runt med att sätta storleken på textrutan med javascript och göra den scrollningsbar.

Att tänka på 1: Se till att sidan laddas om varje gång användaren ändrar storlek på browserfönstret.

Att tänka på 2: Alla har inte javascript påslaget eller över huvud taget.
 
Sv: Relativ bakgrund på webbsida?

Tack för svaret! Kanske befinner jag mig inte på den nivån där jag ska be om kvalificerad hjälp. Nu tar vi det alltså från början.

Vad är div:ar?
 
Sv: Relativ bakgrund på webbsida?

Tack! Jag har börjat experimentera, men jag börjar så smått också fundera på en annan layout.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 104
Senast: oz_joj
·
IT & mobiler Jag har gjort en liten hemsida som jag har grundat till stora delar på css istället för att använda mig av tex tabeller för att göra...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: elbereth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp