Remmar och spännen för det estetiska

iNHALE

Trådstartare
Tänkte för skojjs skull höra lite hur mycket av den utrustning ni använder på hästen, nog främst är där för att det är snyggt.

Kan tänka mig att speciellt valet av nosgrimma i många fall nog görs baserat på vad man tycker är snyggt. Men skulle kunna tänka mig att saker som brösta, martingal och benskydd av olika slag också är utsatta för detta.

Så frågan är nu, med handen på hjärtat, hur mycket av den utrustning du använder är där främst för det estetiska utseendet?

(OBS! Detta är inget angrepp mot någon eller nån propaganda för "hästarnas frihet")

Sv: Remmar och spännen för det estetiska

I mitt fall beror det nog på i vilket situation det är. Det enda jag kommer att tänka på sådär på rak arm är att jag ibland vill ha benlindor när jag ska rida dressyr fast det hade gått lika bra med benskydd. Dessutom får det gärna vara vita lindor som matchas med ett vitt schabrak. Otroligt onödigt eftersom att det skitas ned på en gång men ska det vara fint så ska det! .. eller? :confused:
Inom hoppningen kan jag faktiskt inte komma på något. Jag använder mig av snygga grejer så det fyller de fyller det estetiska syftet såväl som det funktionella. :idea: två flugor i en smäll!

Jag har en nosgrimma med typ erm... vita pärlor kan man nog kalla det. Remont som jag alltid har men de andra är inte så pyntiga som den här. Sen har jag ett par rutiga stigbyglar i plast, Duca design, de har jag bara för att de är fina :) Men även mina andra stigbyglar är uttänkta. Ett par är svartlackerade och det tredje paret är i mässing. Sen har jag onödigt många schabrak bara för att det är fint och roligt. Men jag hänger inte på pållan massa extrapynt, typ luvor och sånt för det känns bara fånigt.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda onödig grej! Vad glad jag blir. :banana:

Jag använder träns, sadel och benskydd på min häst.

På tränset sitter förvisso ett pannband med strass, men pannband hade jag använt i vilket fall, så...
Jag har aachengrimma för att det är vad min häst trivs bäst på. Tidigare använde jag pullargrimma, delvis för att jag tyckte den var snygg *erkänner* och delvis för att det är det träns jag fick med hästen.

Till sadeln använder jag gärna schabrak i fina färger som passar mig och hästen, men schabrak hade jag ju använt ändå :p

Benskydden kan jag byta ut mot lindor om jag vill vara extra fin, självklart matchande med schabraken. :p Vill dock alltid ha något som skyddar mot strykningar på hästen, så vare sig det är lindor eller benskydd så har det ju en funktion.

Vid enstaka tillfällen använder jag luva på hästen, men det är oftast om det blåser ute. Kan dock erkänna att jag haft det på någon tävling också, nästan enbart för att den matchade schabraket :D

Använder dock inga hjälptyglar eller "extraremmar" bara för snyggts skull, jag vill inte ha en massa onödigt, det ska fylla en funktion.

Hmm jag är nog faktiskt väldigt oskyldig till att ha onödiga saker på hästen.

Hästen har ett träns med ett vanligt tränsbett, en komplett sadel that´s it.
När vi hoppar får hästen senskydd eller terrängskydd på benen och då är det ju inte direkt onödigt heller.

Men visst jag har lackat om ett par stigbyglar pga de börjat bli rostiga och fula och jag är för snål för att köpa nya så de blev svarta istället för rostiga/crom och det är väl lite fåfängt eftersom det inte ändrar funktionen utan bara är lite snyggare.

Nosgrimma använder jag oftast löst spänd enbart för att det är snyggt, dock behövs den vid vissa tillfällen!

Annars är jag väldigt emot för mycket "onödigt". Vill ha islandsträns med så smala remmar som möjligt, smala lädertyglar, inga schabrak, eller andra remmar och utsmycking osv.

Det enda jag kommer på som är direkt onödigt är nog förbygeln som jag har på hoppsadeln! Köpte den endast för att den är snygg och matchar perfekt till hopptränset. :o Knipsade dock bort martingal-delen och använder endast förbygeln, fast sadeln hålls nog på plats även utan.. :p

Hmm...sitter och funderar men jag kan inte direkt komma på något jag har 'bara för att det är snyggt'. Det skulle väl i så fall vara nosgrimma. Använder oftast en remont, men jag har ju andra sorter också.

Rider jag bara ut en lugn tur ensam så har jag oftast inte nosgrimma alls.
Sen använder jag ju inte schabrak/vojlock heller. Inte benskydd. (fast jag måste erkänna att jag har 2 uppsättningar. Som jag haft på för att det ska vara snyggt vid fotografering :o)

Jag har huvudlag, tyglar, nosgrimma, sadel med sadelgjord och stigbyglar och pad (bomlös sadel). När jag inte är lat och bara har huvudlag och tyglar. :)

Jag har ingenting "bara för det estetiska". Lustigt, när jag tänker på det för visst är det väl kul att ha lite bling egentligen ;)

Inget onödigt här heller. Vanligt träns utan bling samt vanlig sadel med schabrak under. Vid hoppning senskydd fram samt boots (rekomendation från hovis eftersom hästen slår i bommarna hela tiden ). Tycker dock att det ser snyggt ut med massa utrustning och skulle absolut ha både martingal och förbygel om det behövdes det allra minsta.

Estetiska? Inget. Jag använder utrustning som har den funktionen jag vill ha. En lös nosgrimma som fyller sin funktion om hästen goes bananas och annars inte stör. Benskydd ser jag som en självklar extra försäkring när man faktiskt sitter på och påverkar (inte alltid på bästa vis heller ;)) en skodd häst. Sadel, schabrak, gjord och ev padd till de sadlar som är utprovade med padd.

Oftast nu för tiden kan jag dock klassa både halsrem och handtag på sadeln som onödiga men jag har dem hellre där OM de skulle behövas som förr i tiden ;)

Dock kan jag rida utan alltihop i bara stallgrimman och ett grimskaft. Men det blir inte riktigt funktionell ridning om jag skulle ha endast den utrustningen 7 dagar i veckan.

Edit: Okej, blingpannband på tävling i stället för vanliga tillhör väl estetiska :D Men jag har ju alltid ett pannband liksom och det var väl det du menade?

Även jag har skydd som en extraförsäkring då han kan slå i ibland. Boots har jag för att han trampar på sig själv.
Rider alltid med hoppgjord men det är för att jag inte har någon vanlig som passar.
Juste, har martingal också. Egentligen skulle jag väl kunna rida utan den men eftersom han kan slå till med huvudet ibland och springer ganska högt med de så är det väl lika bra att ha det både för att få tygeltaget från rätt håll och för säkerheten. Annars har jag ett vanligt remont utan ens ett blingat pannband ;)

Det går väl alltid att hitta en anledning till varför man använder nånting..

Jag har nog väldigt enkel utrustning på mina hästar faktiskt.

Köpte en träns med silver och svart flätning till unghästen, men träns behöver han ju. Dock är väl pannbanden ganska onödigt. Nosgrimmorna är löst spända mest för att det är snyggt faktiskt, men de kan behövas och rider därför med :)

Rider helst utan schbrak/vojlock då hästarna blir för varma med, men köpte mig en bomlös sadel nu och behöver ha schabrak under. Bomsadlarna har bara en gelpad under.

Båda hästarna har gummiboots fram vid ridning/träning för att inte trampa sig.

Så nej, jag har nog inte så mycket "bara för att det är snyggt" :)

Jag har en förbygel när jag rider terräng, som nog kan klassas som onödig, eftersom det egentligen är martingalen jag behöver, och således hade kunnat nöja mig med en sådan. Men jag tycker förbygeln är finare. =)

ehm, när jag tävlade hoppning hade jag alltid brösta/förbygel (vad är skillnaden??), inte för att sadeln på något sätt satt dåligt, men snyggt var det! :D

sedan bryr sig väl hästen inte jättemycket om att pannbandet har stasshjärtan på :angel: men jag gör!

hade jag kunnat hade jag gärna haft remontgrimma :love: men det håller inte lilla damen med om :mad:

Jag har ingen utrustning på hästen som jag inte behöver...MEN...jag får väl erkänna att jag tycker det är roligare om utrustningen också är snygg.
Japp, jag är nog lite fåfäng. :D

Jag har ingen utrustning på hästen som jag inte behöver...MEN...jag får väl erkänna att jag tycker det är roligare om utrustningen också är snygg.
Japp, jag är nog lite fåfäng. :D

Varför ha ful utrustning om man kan välja att ha fin/snygg?

Det man behöver ha i utrustningsväg kan ju ändå vara snyggt liksom :)
Men känns lite onödigt att hänga på grejer "bara för att"

Själv har jag hållit mig till så lite som möjligt, fast det brukar variera. Brukar periodvis använda engelsk nosgrimma, främst vid reflexperioder för att få en extra reflex på näsan. Annars är jag för lat för den extra remmen :o

Nu just har jag glidskydd och schabrak (vilka det finns en hel uppsättning av) under sadeln, stigbyglar (som snart börjar rosta, tackar för tipset om att lacka!), ett nitat westernträns med rejäla chonkos vid pannremmen och ett par tyglar som periodvis varieras (mörkbruna) western och (svarta) vanliga. Sadeln är en helt osmyckad svart española.

Gillar remontgrimmor, men eftersom ponnyn inte behöver har jag ingen.

Jag är inte mycket för prylar men kan erkänna att min fina breda dressyrnosgrimma med pull-back alltid är så löst spänd att den inte fyller någon annan funktion än att se snygg ut... :)

I använder jag endast den utrustning som behövs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka