Remontgrimma

Sv: Remontgrimma

Den sitter så att den inte klämmer "kinderna" mot tänderna på hästen.
Speciellt när kindtänderna växer ut på den unga hästen kan de vara vassa och orsaka skav och sår inne i munnen, om man har en nosgrimma som klämmer ihop på fel ställe.
Rremont = unghäst, därav namnet :idea:

Remongrimman sitter utan att klämma på tänderna. Den ger en orolig mun viss stabilitet utan att man måste spänna hårt. Vissa hästar - t ex min, trivs bra på remont även som vuxen, det är hans favorot-nosgrimma. Den får sitta hur löst som helst men den ska vara där.

Det är den nosgrimman som är skonsammast för hästen eftersom den sitter åt där hästen inte har några tänder som kan skava. Se till att det är rätt längd på själva nosdelen (ringarna på sidorna ska inte skava mot bettet utan sitta ovanför) och att du inte spänner åt för hårt.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 949
Senast: Görel
·
Samhälle I allt högre grad känner jag att jag behöver komma bort från att läsa nyheter, särskilt när det gäller politik i alla dess former, då... 2
Svar
22
· Visningar
1 436
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Fordon Hallå! Jag har alltid sagt ”ingen ford på min gård”, men har spanat lite på Ford s-max nu. Årsmodell runt 2013, diesel eller bensin...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka