Rengöra ryktgrejor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare macbeth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 12 092
M

macbeth

Hur ofta gör ni rent era ryktgrejor, och hur gör ni då?

Jag gör väl rent mina ca 2gg i halvåret, eller efter behov. Har alltid lagt alla borstarna i en hink med ljummet vatten och lite grönsåpa och sköljer sedan ur dem noga innan de får lufttorka.
Men läste någonstans att man skulle rengöra ryktborstar med ljummet vatten med ett par matskedar salt i! :confused: Är såpa inte bra? Och gör saltvatten verkligen rent borstarna? Någon som andänder sig av denna metod?
Hur gör ni?

Sv: Rengöra ryktgrejor?

Jag gör som du. Borstarna ner i en hink med ljummet vatten och såpa. Låter de sedan lufttorka. Har inte hört vad saltet gör för nytta. Skulle vara intressant att få veta det.

/Lizzie

Har provat både och, fungerar lika bra, allra bäst är Virkon. Tvättar borstarna ungefär 3 ggr/år, sen kanske jag tvättar en enstaka borste vid behov.

Jag gör som Love*Laika och lägger dem i en hink med vatten och Virkon S.

Jag slänger mina i badkaret med tvättmedel och sköljer jättenoga sen.
Salt kan man använda om man vill ha bort svett....

Rengöra borstar :angel: kan nog ärligt talat inte komma ihåg sist jag gjorde det, var ett bra tag sen faktiskt.
Men jag har bytt stall nu så det är nog dax igen tror jag nog...

rengör alla lådor med borstar ca 8 ggr/år

Lägger då ner dem i ljummetvatten med virkon S. Däreffter i ljummet vatten med såpa och sedan bara ljummet vatten, därefter får de lufttorka

täta Ryktborstar (gethår mm) är det ju bra om det finns lite fett i, så dem rengör jag endast med varmt vatten.

Tack för alla svar! :)
Skall nog prova med virkon nästa gång...

Har letat som en galnig efter en tråd som handlar om rengöring av borstar. Jag har nyss bytt häst men har kvar mina gamla borstar och vill att de ska vara ordentligt rena till nya pållen. Finns det fler bra tips på rengöring?

Ungefär 1-2 ggr i halvåret, lägger dem då i en hink med vatten och tillsätter salt. Där får de ligga ett par minuter innan jag fiskar upp dem och sköljer av dem. Sedan läggs de för att torka så länge det behövs. Svårare än så gör jag det inte ;)

Salt fungerar, tro det eller ej. Det löser liksom upp smutsen från borstarna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör rent mina kanske en gång i månaden, men på t.ex. sommaren är ju hästen på bete och det blir bara och visitera då så används ju inte borstarna så flitigt. Normalt sett använder jag varmt vatten med såpa till att göra rent dom, men kanske 2-3 ggr om året så åker de ner i virkon eller jodopax för att de ska bli riktigt rena och få en desificerande effekt.

Ser till att dom torkar ordentligt, brukar lägga dom på tidningspapper t.ex. Har även en ryktborste med typ gethår och läderrem, denna brukar jag bara skölja med varmvatten (samt desificera de gånger jag använder virkon eller jodopax) sedan torkar jag dessa som övriga borstar och dessutom smörjer jag läderremmen också.

Se till att använda jodopax eller virkon s. Först kan du liksom skölja av borstarna ett par gånger i varmvatten, därefter tar du en hink med riktigt varmt vatten med virkon eller jodopax i, så borstarna blir desificerade och Ordentligt rena! Sedan får man skölja flera gånger efteråt så medlet försvinner också.

:bow: :bow:

Japp och i mitt fall har det inte hänt på tre år:angel:
Är noga med att "tömma" dem efter varje användning istället
Fast jag tror att fodervärden gjorde en insats i somras....:devil:

Apo

Var tidigare mycket flitig med att rengöra borstar men nu har det blivit sämre med den saken. Hur som helst så när jag väl gör det, så har jag varmt vatten och salt - funkar kanon! Sen naturligtvis skölja ordentligt och torka..

Lägger mina i såpvatten. Sen sprayas de med desinfektionsmedel (Virkon), sköljs och får torka i solen. Händer alltså en/ två gånger per sommar. Blir nån borste superlerig sköljs den av vid det tillfället.

Tack för alla svar, det gick snabbt. Det får bli vatten och salt för det är vad jag har hemma nu.

Vad är Virkon som flera använder och var kan man köpa det?

Milou75 skrev:
Vad är Virkon som flera använder och var kan man köpa det?

Virkon är ett desinfiktionsmedel (stavas?) och det finns att köpa lite överallt, hööks, börjes, granngården t ex, men även andra affärer..

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 310
Senast: Constance
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 713
Senast: Kryptonit
·
Utrustning Åh vad jag känner mig intelligent idag :D Var i akut behov av en saltstenshållare, hästen behöver salt för att öht vilja närma si...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025