Rengöra ryktgrejor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare macbeth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 12 092
Sv: Rengöra ryktgrejor?

Jag har använt salt en gång. Det funka bra faktiskt, brukar göra rent borstarna vid behov, en gång på sommaren minst.

Rengöra borstarna?? Hmm när jag var mindre minns jag att jag rengjorde dem med vatten-och-salt-bad varje sommar, men helt ärligt kan jag inte minnas sist jag tvättade dem, börjar bli dgas i alla fall, är säkert 3-4 år sedan...

Jag rengör mina borstar när de inte gör någon nytta, dvs när det blir gråare när man borstar :angel:
Kan ibland rengöra dem även när jag byter häst, som nu t ex.

Tar en hink och kastar i alla borstar, fyller på med ljummet eller varmt vatten och sprutar i lite diskmedel. Sen skrubbar jag och sköljer noga. Klart! :)

Har också salt ibland och då har jag några matskedar till en hink med vatten!

Okej, jag får väl prova med vad jag har hemma ;) Jag ska på läger och ville ta med några egna borstar, och då vill man ju gärna tvätta innan ;P

*knapplån*

*host host* Vilken gammal tråd ni har dammat av...

Men jag brukar stoppa ner borstarna i varmt vatten med såpa eller hästschampoo en stund, skrubba dem mot ryktskrapan och sedan skölja ur dem ordentligt.

När jag var på travet körde vi borstarna i tvättmaskinen.

Jag gör bara rent borstarna en gång per år, efter hästarna blivit höstbadade. Det där med salt lät intressant, värt att prova:)

Salt har jag också testat, det funkade faktiskt över förväntan. Och det är luktfritt dessutom, till skillnad från tallsåpa (jag ogillar den lukten väldigt mycket) :p Så ja, salt är värt att testas.

Jag lägger dem i blöt i salt- eller såpvatten (båda funkar, ta det du har i stallet!) ett par timmar eller så, sedan gnuggar jag dem mot betonggolvet i duschrummet och sköljer. Slår ur så mycket vatten som går, sedan får de torka stående på borsten med ryggen uppåt. Viktigt, annars blir träet förstört!

haha, jag har inte tvättat borstarna på ett tag nu.. :angel: men ska göra den i veckan. då använder jag varmt vatten + grönsåpa.

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 310
Senast: Constance
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 713
Senast: Kryptonit
·
Utrustning Åh vad jag känner mig intelligent idag :D Var i akut behov av en saltstenshållare, hästen behöver salt för att öht vilja närma si...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025