Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Evergreen

Trådstartare
jag har tillbringat senaste timmen med att läsa igenom gamla renoveringstrådar men hittar inte svar på mina frågor.

jag har ett gammalt kylinge economy-släp som jag har fixat till invändigt. målat väggar & tak samt monterat fönster och sparkskydd(som inte fanns innan)

nu är det tänkt att jag även ska fixa till släpet utvändigt, och funderar då på vad som är bäst: slipa och måla, eller bara olja eller lacka? släpet är i plyfa. för några somrar sedan slipade jag ned hela ytskiktet med slipmaskin och oljade in transporten. tyvärr använde jag mig av en dålig olja och den har nu gått bort på de flesta ställen & släpet ser mycket skabbigt ut.

vilken slags färg ska man använda sig av om man vill ha en bra hållbarhet och en lite glattare yta som går att skölja av?
vad jag har förstått bör man först lägga en häftgund och sedan måla uppepå den?
jag vet att en del använder sig av vanlig utomhusfärg, men jag stället mig lite tvivlande till dess hållbarhet.

Ventiler måste jag sätta in också, hade tänkt att kanske skaffa en såndär solcellsdriven att ha på taket men även ett par rosettventiler att sätta fram i skötardören. hur gör man med monteringen av sådana små grejer? fönstergluggarna var lätta att såga ut med en vanlig sticksåg men det borde bli knepigt när det gäller mindre hål. hur har ni som monterat ventiler på egen hand gjort och använt er av för verktyg?

bifogar en för och efter bild på min kärra också ;)


29juli2.jpg



fnster003.jpg
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Var har du fått tag på bommarna och fönstren?

Har ett 1500 och tänkte sätta in fönster och så vill jag ha andra bommar, speciellt sen när fölis kommer.

Jag tror att sticksåg fungerar till rosettventiler, de är inte pyttesmå (min första inköpta för 50kr ligger i bilen och väntar).

Oljar man så kan man behöva göra det ett par gånger per säsong för att det ska se snyggt ut.
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

den långa bommen fram hängde med då vi köpte kärran för några år sedan, har tyvärr ingen lång bom bak, kör utan något alls för tillfället men ska försöka fixa en gummiomslagen kedja då det verkar vara väldigt svårt att få tag på långa bommar här :crazy:

fönstren måttade & sågade vi ut själva och sedan monterade vår lokala glasmästare dem ;) mycket smidigt eftersom man kan välja storlek helt själv.

vilken storlek har du på din ventil? de jag har sett ser smååå ut :crazy:
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Tror den är 125mm rakt över, alltså inte så stor.

Ska sätta in fler tänkte jag, då kan man ju verkligen välja hur mkt luft man vill ha in.

Har redan en takfläkt som var monterad vid köp.

Du köpte alltså själva "glaset" själv?

Kanske kan vara något. Pappa försörjde sig som glasmästare en period och den han delade firman med har glasmästeriet kvar. Dessutom har han känningar i plastbranschen *funderar*.

Ett fönster hos VV kostar 1000kr monterat och klart men jag vill ha två och deras är i fel "form" för att passa in på luckan över fronturlastningen.
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

hejsan gu vilken skillnad, snacka om fint, sj håller man med på å renoverar tar lite i taget, känns som man aldrig blir klar.

måste bara fråga, va har du andvänt för färg i taket å inne i transporten? har du slipat innan du målat på färgen??

va e de fär fräck sparkplåt du satt in???
gillar färgen om den nu e så där härligt grön som jag ser den på bilden?

snyggt blev den, jag ska måla om min ute å sen silikona om alla skarvar, även svetsat på extra balkar under.

målad den utvändigt med vanlig färg men nu ska jag gå till en riktig affär å köpa dyr färg så den häller många år till..
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

jag såg att jag uttryckte mig lite luddigt angående fönsterna ;)
det vi gjorde var att klippa till en mall på kartong som vi sedan målade av på transporttaket, och därefter sågade efter linjerna. glaset och allt sådant fixade glaskillen! man fick ta precis vilka mått & form man ville, våra två fönster gick på runt 1400.

om din pappa har varit glasmästare borde han kunna fixa fönster, det verkade inte vara så komplicerat.

ventilationsfrågan ger mig huvudbry! svårt att veta vilken typ av ventiler man ska satsa på och vart man ska sätta dem.
för tillfället går det knappt att åka utan att ha lilla luckan öppen bak, det blir som en bastu med den stängd :(

Fia:

tack! jag är nöjd ;) men har som sagt hälften kvar. när man väl har börjat blir det bara mer och mer...
jag använde samma färg överallt inne, det var någon slags vattenbaserad täckfärg som jag blev rekommenderad i en färgbutik. taket slipade jag inte, tvättade bara. väggarna tvättades med målartvätt och slipades lite lätt. enligt målarkillen jag pratade med behövde man inte slipa så länge färgen man målade över inte hade börjat flagna.

sparkplåtarna är blåa :D de var tegelröda på andra sidan, men jag tyckte ljusblått var finare ;) takplåtar från början.
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Hej! Jag använde mig av båtfärg både till väggarna och till taket utvändigt (till taket var det två komponents färg)Hållbart, men lite dyrare!
mvh. Matten
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

jag ska kolla upp båtfärg lite noggrannare.
är det lätt att få tag på(finns det t.ex i en vanlig färghandel?)

har du någon bild på ditt släp? :)
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Vad fint det blev! :) Jag tänker också måla mitt vitt inuti, kanske till helgen kanske ;) Är så fult för det är brunt nu :p
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

ventil.jpg


Min ventil. Dock inte fastsatt på riktigt utan bara med tejp. SÅ himla liten ser den ju inte ut att vara och har man en till så borde man börja närma sig iaf...

Har begärt offert från ett glasmästeri också. Pappa lagar hellre bilen :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

nä, den såg ju inte jättepyttig ut ;) har du den största modellen? såg att det fanns två storlekar.
är dom "vridbara" så man kan reglera lufttillförseln lite, eller är det som ett "spjäll"? (åh gud, jag är så bra på att beskriva saker...)

vad tror du om att sätta 2 sådana ventiler på varje sida av släpet, i taket?
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Vridbar så man kan ändra. Min är köpt från "annat ställe", de andra jag har kollat på är från Watski, de verkar ha bäst priser.

Har försökt klura ut via studien från SLU var någonstans det är bäst att sätta ventiler men har inte bestämt mig ännu. Vill ju inte att det drar rakt i ögonen på hästen men vill också att luften på något sätt passerar hästen, annars känns det dumt, dvs om det går in via taket och sen ut via taket.
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

har det "andra stället" någon internetadress?

ventilplaceringen tål att kluras på.
kanske bäst att sätta lite ventiler överallt där man kommer åt, så lär väl någon hamna rätt... :cool:
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Tradera :)

Jag har funderat på golvhöjd men det känns inte helt klockrent heller OM hästen kissar pga ammoniakångorna. Men å andra sidan borde ju de stiga ändå och snabbare genomflöde måste ju vara bättre.

Tror inte på mitt fram i ögonhöjd iaf, det måste vara sämsta stället.
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Va fint det blev - stor skillnad!! Ang ventilation så har jag just beställt hem två st. ventiler ville eg. ha rosettventiler, men det blev avlånga i stället (även de stängningsbara) för de var hälften så dyra som "rosetterna". Gick runt och spanade på transporterna som stod där på firman och det var många av vagnarna som hade de avlånga längst fram på långsidorna relativt högt upp, om du förstår vad jag menar. Jag vet inte vad som är bästa stället, men jag kommer nog att sätta där.
Skulle själv behöva måla lite utvändigt då nått jä-la pucko har klottrat på den :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

Vart köpte du de avlånga ventilerna? Jag ska också sätta in lite fler för att få bättre ventilation, har bara hitta de runda men jag tycker de avlånga är snyggare....
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

KL.

I dag har jag målat första gången inuti, det blev vit fönsterfärg :D Den verkar vara sådär seg och bra som inte torkar ihop och lostar.
Jag har också köpt Hammarlack som jag fusk-målat lite med :angel: Lite såntdär "rost-rinn" från ett par rostiga muttrar samt veven på stödhjulet och gångjärnen till fronturlastningen.
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

jag har också använt mig av hammarlack på metalldelarna, men det var ett par år sedan. tyvärr har färgen börjat flagna :crazy:
jag tror det kanske beror på vägsaltet.

sara77:
jag är också nyfiken på vart du har köpt dina ventiler :)
 
Sv: Renovering av hästsläp! Målning/ventilation.

På Uppsala Trailercenter...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp