Repgrimmor

Heulwen

Trådstartare
Vilka här använder sig av repgrimmor och varför?
Rider ni på dem också?
Vad är det för skillnad på en "be nice" grimma och en repgrimma förutom att den första kostar mkt mer?
Hur fungerar grimman i både hantering och ridning, några nackdelar?
Tacksam för svar! :bow:

/Heulwen

Sv: Repgrimmor

Jag använder repgrimma när jag gör parelli horsemanship men även när jag rider om man har en stark häst så blir det ett bra tryck över nosen och hästen stannar lätt. Men man ska aldrig änvända en repgrimma när man binder upp hästen eller i hagen eftersom det är av rep så går den inte sönder så lätt.

Vilka här använder sig av repgrimmor och varför?
Rider ni på dem också?
Vad är det för skillnad på en "be nice" grimma och en repgrimma förutom att den första kostar mkt mer?
Hur fungerar grimman i både hantering och ridning, några nackdelar?
Tacksam för svar! :bow:

/Heulwen

Jag använder bara repgrimma i uppfostringssyfte. Den är lätt och bekväm för hästen att bära, men mycket skarp om hästen stretar emot. En häst har inte stor chans att slita sig från en människan med en repgrimma på. Skulle dock aldrig använda den på en häst som inte vet hur man går i grimma och skall lära sig. Då kan det vara farligt om hästen får panik. Tänker då främst på fölungar, som jag helst även har rep runt rumpan när de skall ledas första gången, för att skona nackens nerver. Men en häst som skall fostras lite passar repgrimman utmärkt till.

För övrigt använder jag inte repgrimma. När hästen väl lärt sig att vara följsam från marken behövs inte repgrimman längre. Det går lika bra att leka The seven games (Parelli) i vanlig grimma och i en vanlig grimma kan man dessutom binda upp hästen. Därmed slipper man hålla på och byta mellan grimmor. Man skall nämligen aldrig binda upp en häst i en repgrimma. För den är skarp. Man skall heller inte ha något annat än en människa i andra änden av en lina som är fäst i en repgrimma. Alltid vara försiktig med hästen nacke om den stretar emot.

Be nice grimma har jag ingen aning om vad det är.

Hälsning Maja

Be Nice-grimman är MYCKET skarpare än en repgrimma! Den fungerar på ett helt annat sätt med. En repgrimma är knuten under hakan och dras aldrig åt även om hästen drar emot. En Be Nicegrimma löer, och om hästen drar emot så 'snörps' den åt under hakan på hästen och ger kraftigt tryck under hakan, över nosen och över nacken. På insidan av nackremmarna sitter det små runda metallpluppar som ytterligare ökar trycket på BN-grimman.

Den ger dock en väldigt tydlig eftergift när den är korrekt använd, men när den är i funktion så är det en OTROLIGT skarp grimma.

Okej då låter inte repgrimman som något jag ska köpa annat än om jag kanske kan rida med den bara den inte är för skarp.
Be nice grimman var iaf verkligen ingenting för min häst eller mig då den låter lite läskig fast den kan ju vara bra att ha på vissa hästar.
Tack för svaren och jag läser gärna fler!

Repgrimman är, precis som bett m m, aldrig skarpare än den som håller i andra änden.

Min repgrimma kostade 29 kr så kostnaden var mycket låg. Sen har jag knutit ett par själv också.
Jag tycker det är bra att ha repgrimma när jag jobbar hästen från marken. Mina signaler blir väldigt tydliga till hästen. Inte alls samma sak med en vanlig lädergrimma.
Använder den också när jag är ute och går promenad med hästen. Om hästen skulle bli rädd eller kasta sig av någon anledning så tappar jag den inte. Repgrimman är av så tunt rep att det känns när man tar tag i den. Min förra unghäst hade en ovana att ställa sig på bakbenen i bland. När han gjort det ett par gånger med repgrimman gjorde han inte om det.
Jag använder den också alltid när jag lastar häst. Mina signaler blir tydliga och samtidigt slipper hästen ha bett i munnen som kan göra skada om den kastar sig bakåt eller liknande.
Repgrimman är ett väldigt bra och användbart redskap för mig.

Ni som rider med repgrimmor; använder ni ett vanligt grimskaft som tyglar eller följer det med ett grimskaft av rep?
Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av att rida med den?

Hawulen - BN-grimman blir ju inte heller den skarpare än handen som håller i den, men jag anser inte att den ska ha en oerfaren människa i andra änden ;) Sen är den inte nödvändigt för de flesta hästar. Den är dock rätt bra till de där som lärt sig att ignorera vanliga grimmor, då den soms agt ger en otroligt tydlig eftergift när den är ur funktion, och den gradvis blir skarpare och skarpare för en häst som är en bulldozer exempelvis.

Jag har en, inköpt till fbldonnan. Inte använt den på någon annan häst, och so far aldrig haft behov av att använda den på en annan häst heller. Jag skulle utan problem kunna ha den på valacken, och han skulle aldrig uppfatta den som skarp, helt enkelt för att han aldrig skulle 'testa den'.

Men etts tycke bulldozerfbl som lärt sig igga vanliga grimmor helt, och även ignorera kedja över/under nosen (Hon var rutinmässigt hanterad i stigbett) och som efter eget tycke och smak släpade min mamma in och ut från hagen, hon lyssnade med BN-grimman på sig snällt på min lilla mor vid intag/uttag, och efter några månader (med träning givetvis) så var hon fullt hanterbar i vanlig grimma med, och nu hänger mest BNgrimman.

(Om det bara hade varit jag som skulle hantera henne hade jag inte köpt BNgrimman, utan löst det med envis träning i vanlig grimma med kedja över näsan och ffa TEKNIK. Men det var lite väl mycket begärt av mamma att hon skulle fixa det =))

det spelar stor roll var knutarna sitter och att repet inte är mjukt om repgrimman ska vara effektfull.

Jag använder repgrimma o tillhörande rep vid lastning av min ena och när hon behöver annan typ av uppfostring, tex stå stilla i stallgången. :smirk: Den är bra därför att det är väldigt tydlig och man kan säga till hästen på ett lagom sätt, genom 9inte allt för stora åthävor blir signalerna till hästen mycket tydliga. I det syftet slår den en vanlig grimma med hästlängder...

Använder i NH + rider med repgrimma. Hade en mjuk billig under lång tid som jag tyckte var bra tills jag fick låna och testa en fastare och bättre repgrimma. Det var verkligen milsvidd skillnad och har själv beställt en nu men den kostar dock strax under 300kr med frakt men är värd varenda krona.

Jag gjorde ett eget ledrep av hampa. Det är 3,5 m långt och väldigt användbart. (longering/volter, markövningar, promenader, lastning)
Håller med om att repgrimmor som är väldigt mjuka inte låter signalerna gå fram lika tydligt. Mina är i fastare rep och jag upplever att de blir mer exakta. Jag köpte alltså en väldigt billig fast repgrimma. Den westernryttare som visade mig på användandet av repgrimma tyckte min var lika bra som hennes trots att hennes kostat nästan 10 ggr så mycket så dyrare behöver inte vara bättre.

Senast ändrad:

Jag använder repgrimma vid arbete för handen.. det är mycket jobb gällande just handarbetet på min häst så repgrimman är ett perfekt vektyg då det faktiskt känns om hon stegrar sig och håller på. Men vi är nya på den här fronten så jag skulle vilja få lite kommentarer gällande tillpassning av denna grimma.

någon som kann säga om den här sitter bra:confused:,, eller kanske rättare sagt säga vad som ska ändras:angel:

DSC03355.jpg

DSC03364.jpg

Den sitter alldeles för löst över nacken. Den ska sitta så att käkremmen stannar kvar bakom ganascherna. När du får den högre upp går det att se bättre detaljerna med hur den sitter på resten av huvudet, det är ganska omöjligt nu.

Sedan så behöver du lära dig rätt knut för nackstycket. Stick nackstycket genom öglan inifrån och ut, lägg änden bakåt-nedåt, trä änden bakom öglan så änden ligger framåt-nedåt, stick änden rakt bakåt genom den ögla som nu bildats.

Inser själv att det låter halvt obegripligt, så jag rotar fram en bild jag gjort.

Nackknut.gif

Den här knuten har fördelen att även om den dras till hårt så går det att "bryta" den bakåt och få upp den.

/Ida

Var köper ni era repgrimmor?

Var finns "Be nice-grimmor"?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka