Sv: Repgrimmor
Hawulen - BN-grimman blir ju inte heller den skarpare än handen som håller i den, men jag anser inte att den ska ha en oerfaren människa i andra änden

Sen är den inte nödvändigt för de flesta hästar. Den är dock rätt bra till de där som lärt sig att ignorera vanliga grimmor, då den soms agt ger en otroligt tydlig eftergift när den är ur funktion, och den gradvis blir skarpare och skarpare för en häst som är en bulldozer exempelvis.
Jag har en, inköpt till fbldonnan. Inte använt den på någon annan häst, och so far aldrig haft behov av att använda den på en annan häst heller. Jag skulle utan problem kunna ha den på valacken, och han skulle aldrig uppfatta den som skarp, helt enkelt för att han aldrig skulle 'testa den'.
Men etts tycke bulldozerfbl som lärt sig igga vanliga grimmor helt, och även ignorera kedja över/under nosen (Hon var rutinmässigt hanterad i stigbett) och som efter eget tycke och smak släpade min mamma in och ut från hagen, hon lyssnade med BN-grimman på sig snällt på min lilla mor vid intag/uttag, och efter några månader (med träning givetvis) så var hon fullt hanterbar i vanlig grimma med, och nu hänger mest BNgrimman.
(Om det bara hade varit jag som skulle hantera henne hade jag inte köpt BNgrimman, utan löst det med envis träning i vanlig grimma med kedja över näsan och ffa TEKNIK. Men det var lite väl mycket begärt av mamma att hon skulle fixa det =))