Bukefalos 28 år!

Resa med barn under ett år

hvala

Trådstartare
Frågor till er som rest (utomlands) med barn under ett år:
  • Vart åkte ni?
  • När på året åkte ni/vad var det för säsong på resmålet?
  • Hur gammalt var barnet?
  • Hur tyckte ni att det gick?
 
●Irland
●Februari, samma väder som hemma men lite mildare och ingen snö
●Sonen var 2 månader
●Det gick jättebra. Vi bilade runt landet under en vecka.

●Brasilien
●April, runt 33 grader varmt
●Tösen var 5 månader
●Det gick jättebra. Hon fixade den långa flygningen kanon och värmen. Hon var mest klädd i blöja och en tunn klänning. Bärsele på flyget så man kunde slumra lite utan risk för att tappa bebis. Det gav även fria händer till när man själv skulle äta m.m.
 
  • Tyskland
  • Juli, så lite varmare än hemma
  • 8,5 månad
  • Det gick bra!

Nu är vi iväg igen. Lilleman har dock hunnit bli sexton månader, så inte spädbarn längre. Vi är på Teneriffa och bortsett från lite jobbig start (snorig bebis som inte uppskattade att gå upp klockan halv fyra på morgonen ...) så har det gått fint.

Vid båda resorna har vi haft med oss sele + vagn (första gången vanliga, den här gången en resesulky). Selen är, som alltid, verkligen guld.
 
Grekland/Aten , augusti, 6 mån, jättebra trots värmebölja i Aten. Värst var att bäbis var så tung för sin ålder att bärkont var för jobbigt.
 
Kanarieöarna båda gångerna, mars så lagom sommarvärme. Fungerade alldeles utmärkt! 5 och 6 månader. Andra gången hade jag bärsjal och det var betydligt bättre än bärstol som vi hade första gången... En bra vagn med någorlunda liggläge skulle jag även rekommendera. Om inte barnet vill åka så är det rätt skönt att kunna lägga skötväska och liknande... :D
 
Frågor till er som rest (utomlands) med barn under ett år:
  • Vart åkte ni?
  • När på året åkte ni/vad var det för säsong på resmålet?
  • Hur gammalt var barnet?
  • Hur tyckte ni att det gick?
Till Cypern.
Åkte i oktober månad, väder ungefär som svensk sommar.
11 månader.

Det gick utmärkt. Vi bodde i lägenhet och hade med burkmat (som barnet helst åt) så att det räckte för veckan vi var borta.

Flyget var det jag var mest nervös för; jag har själv ofta fått ont i öron vid start och landning. Nerflygningen gick utmärkt, hem blev han lite grinig vid landningen. Vi preppade med vällingflaska som han fick äta av vid start o landning och hoppades det skulle hjälpa till att jämna ut lufttrycket.
 
Frågor till er som rest (utomlands) med barn under ett år:
  • Vart åkte ni?
  • När på året åkte ni/vad var det för säsong på resmålet?
  • Hur gammalt var barnet?
  • Hur tyckte ni att det gick?

Vi åkte till Turkiet i augusti i fjol. Det var VÄLDIGT varmt (+47 grader i solen), det hade inte varit så varmt på 20 år i turkiet som den veckan vi var där.
Barnet var 10 mån o sonen var 4.

Det gick över förväntat. Vi låg i poolen mer eller mindre hela tiden. Dottern sov i vagnen i skuggan på fm medan vi låg i poolen med ständig övervakning.

Sen mitt på dagen efter lunch tog en av oss båda barnen för lite siesta i 1-2 tim då det var som varmast.

Många barn fick dock värmeslag men vi klarade oss bra. Hon fick välling både frukost, under siestan och kvällen för att få i sig vätska annars åt hon hotellets mat (hade.även barnmat med).
Jag tyckte nog det var barnen som klarade värmen bäst, inge gnäll alls, däremot gnällde vi vuxna desto mer (jag, sambon o min syster) haha, :p
 
Min dotter hade nyss passerat 1 och hon var mycket lättare att hålla i schack vid landning om man hade en klubba än dricka, hon hivade i sig drickan för snabbt första landningen och det tog för lång tid att få ny dricka och det resulterade i panik. Klubban gick alltid att få henne att komma tillbaka till trots lock för öronen någon sekund här och där. Annars säger jag minst två flaskor med något gott, kanske en välling och en juice eller liknande?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag fick frågan idag om man behöver föräldramedgivande när man som ensam förälder reser med barn. Jag har bara hört talas om det vid ett...
Svar
19
· Visningar
3 088
Senast: Smulu
·
Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
4 058
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 315
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
1 050
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp