Bukefalos 28 år!

Rese- och boendetips norrut

BuenoBull

Trådstartare
Hej!

Då min och sambons planer för en långhelg i sommar inte verkar bli av så funderar vi på alternativ. Vi tänkte ta en weekend utan barn och bo på hotell (eller dylikt), äta god mat, dricka gott, flanera runt och ta dagen lite som den kommer.
Vi vill gärna att det ska finnas något att göra om man vill, exempelvis kvällsnöje med mat/dryck/underhållning, så det bör inte vara någonstans där man behöver bil eller förlita sig på kommunaltrafik för att kunna ta sig någonstans.
Resmålet tänker jag mig norrut då jag saknar miljön och sambon aldrig sett berg och dalar. Kan ni vänligen tipsa om resmål och boende? Prisklass vet jag inte riktigt men det ska inte vara lyx och flärd, inte heller för enkelt och avskalat utan något mittemellan, sådär exakt och precist ;) Vi vill gärna ha bubbelbad/jacuzzi på rummet men inget krav, det får gärna finnas mat och bar på boendet och ett plus är om bilparkering inte kostar hälften av vistelsens pris.

Tack på förhand! :bow:
 
@BuenoBull: Det finns många fina ställen kring Siljan och kuperat är det ju :D

Frågan är ju hur långt norrut ni vill komma? Östersund med omnejd och Åre är fantastiskt vackra (jag är partisk, jag jobbar ibland i Oviken med utsikt mot Oviksfjällen från kontorsfönstret ;)).

Annars finns ju Borgafjällen i Västerbotten men jag vet inte hur mycket aktivitet det är där på sommaren. Vilhelmina är rätt mysigt också om man vill bo där det är mer bebyggelse men det är ändå nära fjällen.
 
@BuenoBull: Det finns många fina ställen kring Siljan och kuperat är det ju :D

Frågan är ju hur långt norrut ni vill komma? Östersund med omnejd och Åre är fantastiskt vackra (jag är partisk, jag jobbar ibland i Oviken med utsikt mot Oviksfjällen från kontorsfönstret ;)).

Annars finns ju Borgafjällen i Västerbotten men jag vet inte hur mycket aktivitet det är där på sommaren. Vilhelmina är rätt mysigt också om man vill bo där det är mer bebyggelse men det är ändå nära fjällen.

Ja, alltså, inte för långt ut givetvis. Det ska vara behändigt att bila fram och tillbaka på 2-3 dagar så vi är nog inte så sugna på att köra typ 100 mil enkel resa. Dalarna har jag haft i åtanke men känns som det är på gränsen till för lite storslaget :p Jag vill gärna att sambon ska häpna lite över hur fint vi faktiskt har det här i Sverige med fjällen och luften däruppe.

Åre och Östersundstrakten är jättefint, verkligen något jag kan tänka mig! Är det hutlöst dyrt att bo där sommartid? Finns det något att göra?
 
Och vilken tur du har med utsikten på ditt jobb!

Ja, det har jag :) Jag har jobbat där till och från sedan 2008:




De är tagna på gräsmattan utanför fältkontoret.

Priser har jag tyvärr ingen aning om men det borde vara bättre på sommaren. Kolla upp Persåsen om de har något på sommaren. Östersund är en mysig stad med många restauranger och mycket nattliv. Åre har jag dålig koll på, jag har aldrig varit dit utan bara jobbat på andra sidan Åreskutan.
 
Jag säger också Åre, men jag kanske är partisk för jag bor här. Finns boende i varierande prisklasser, kvällsnöjen finns det ju inte jättegott om på sommaren men visst finns restauranger.
 
Jag är ju också partisk till Jämtland och Östersund eftersom jag är uppvuxen där :D Östersund har som @athena_arabians ett rätt så bra utbud med restauranger och nattklubbar. Något som är sevärt (tycker jag) är bla Verkön, dit går det att ta sig med båttaxi, eventuellt från Östersunds hamn men definitivt från Norderön. Där finns restaurang och ett absolut måste är att gå upp i utkikstornet, där ser ni större delen av Storsjön och självklart fjällen! Annars bör ni också besöka Frösön med Stocke titt och Peterson Bergers hus, det är himla vackert där :)

Åre finns det gott om både boende och aktiviteter, och inte allt för långt ifrån Fäviken Magasinet som tydligen ska ha fantastisk mat. Jag har aldrig ätit där själv men ska försöka ta mig dit i sommar när vi är uppe.
 
Har för mig att Copperhill i Åre brukar ha rätt bra erbjudanden på vår/sommar. Åre tycker jag är otroligt mysigt året om och ett bra resmål om det är fjäll man vill se :up:

Annars finns det en hel del hotell i Östersund, i olika prisklasser och jag tycker det finns lite mer att se och göra där än i Åre (kan dock vara lite partisk då det är min hemstad :D). @Flixon hade riktigt bra tips på saker man bör passa på att besöka :up:
Jag gillar Yranveckan (http://storsjoyran.se/yranveckan/) och krogstråket men Ösd är härligt resten av sommaren också :love:
 
Har för mig att Copperhill i Åre brukar ha rätt bra erbjudanden på vår/sommar. Åre tycker jag är otroligt mysigt året om och ett bra resmål om det är fjäll man vill se :up:

Annars finns det en hel del hotell i Östersund, i olika prisklasser och jag tycker det finns lite mer att se och göra där än i Åre (kan dock vara lite partisk då det är min hemstad :D). @Flixon hade riktigt bra tips på saker man bör passa på att besöka :up:
Jag gillar Yranveckan (http://storsjoyran.se/yranveckan/) och krogstråket men Ösd är härligt resten av sommaren också :love:
Ja, yranveckan med krogstråket förstås! (fast jag tycker mest att stråket är värt besöket, själva Yran pallar jag inte riktigt med längre :p)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp