Bukefalos 28 år!

Reseförsäkring för ett år

Otherside

Trådstartare
Jag fortsätter mina hönsmamma-frågor kring dotterns resa till Australien. Vi kommer att betala hennes reseförsäkring och vill ha den bästa. För ett års vistelse på ett work-and-travel-visum erbjuder företaget hon reser med (GoXplore) en försäkring som gårpå knappt 10 000:- Vårt eget försäkringsbolag, Länsförsäkringar, erbjuder samma försäkring (samma täckning) för 4056:- Hur kan detta vara möjligt??
 
Jag fortsätter mina hönsmamma-frågor kring dotterns resa till Australien. Vi kommer att betala hennes reseförsäkring och vill ha den bästa. För ett års vistelse på ett work-and-travel-visum erbjuder företaget hon reser med (GoXplore) en försäkring som gårpå knappt 10 000:- Vårt eget försäkringsbolag, Länsförsäkringar, erbjuder samma försäkring (samma täckning) för 4056:- Hur kan detta vara möjligt??
Antingen skiljer sig något i innehållet eller så vet reseföretaget att det är lätt att sälja en sådan bonusprodukt till kunder som inte kollar alternativ...?
 
Jag fortsätter mina hönsmamma-frågor kring dotterns resa till Australien. Vi kommer att betala hennes reseförsäkring och vill ha den bästa. För ett års vistelse på ett work-and-travel-visum erbjuder företaget hon reser med (GoXplore) en försäkring som gårpå knappt 10 000:- Vårt eget försäkringsbolag, Länsförsäkringar, erbjuder samma försäkring (samma täckning) för 4056:- Hur kan detta vara möjligt??

Jag är inte alls förvånad över prisskillnaden då GoXplore väl inriktar sig på just den typen av reseförsäkringar och är första träffen när många googlar typ "Working holiday Insurance Australia", och de kan dels ta högre priser för att många inte kan ta annan försäkring (min vanliga brittiska försäkring erbjuder t.ex. inte alls försäkring för working holiday) och för att de är välkända. Länsförsäkringar har nog dels mindre data om den sortens risker (vilket påverkar prissättningen) och har er som kkunder för övriga risker, vilket nog är värt mer för dem.
Förutom ovan, att se till att sjuktransport täcks, kolla vad som står angående täckning vid jobb, om din dotter kommer att jobba något under sin resa? Många reseförsäkringar invalideras om skadan på något sätt relaterar till arbetet (typ om du blir bestulen då du bor i bostad som arbetsgivaren gett dig).
 
Jag är inte alls förvånad över prisskillnaden då GoXplore väl inriktar sig på just den typen av reseförsäkringar och är första träffen när många googlar typ "Working holiday Insurance Australia", och de kan dels ta högre priser för att många inte kan ta annan försäkring (min vanliga brittiska försäkring erbjuder t.ex. inte alls försäkring för working holiday) och för att de är välkända. Länsförsäkringar har nog dels mindre data om den sortens risker (vilket påverkar prissättningen) och har er som kkunder för övriga risker, vilket nog är värt mer för dem.
Förutom ovan, att se till att sjuktransport täcks, kolla vad som står angående täckning vid jobb, om din dotter kommer att jobba något under sin resa? Många reseförsäkringar invalideras om skadan på något sätt relaterar till arbetet (typ om du blir bestulen då du bor i bostad som arbetsgivaren gett dig).
Jo, de tar väl ut en egen vinst på försäkringen också, skulle jag tro.

Jag berättade för Länsförsäkringar vad resan gäller, att det är en work and travel-resa och det var ok.
 
Jag fortsätter mina hönsmamma-frågor kring dotterns resa till Australien. Vi kommer att betala hennes reseförsäkring och vill ha den bästa. För ett års vistelse på ett work-and-travel-visum erbjuder företaget hon reser med (GoXplore) en försäkring som gårpå knappt 10 000:- Vårt eget försäkringsbolag, Länsförsäkringar, erbjuder samma försäkring (samma täckning) för 4056:- Hur kan detta vara möjligt??


Lusläsa de fullständiga villkoren i båda försäkringarna och jämför dessa. Det kan ju t.ex. vara högre ersättning vid t.ex.medicinsk invaliditet eller andra såna ersättningar i den som kostar mer. Nu får man ju verkligen hoppas att allt går bra och att din dotter får ett fantastiskt år men om något händer är det skönt att ha full koll på de fullständiga villkoren innan. Extra viktigt är väl vilka kostnader som ersätts om hon skulle skada sig och behöva ligga på sjukhus, bli av med något som kostar pengar att ersätta o.s.v och som du redan fått tips om hemtransport via SOS international om något allvarligare händer.
 
Tips: Kolla att försäkringen täcker hemtransport med ambulansflyg, ifall att hon skulle behöva det. En sån transport kan gå på runt miljonen.

Detta är det viktigaste samt läs allt det finstilta.

Ta hemförsäkringen istället. Bättre. Om de inte täcker flyg så kan man ibland lägga till det för en extra summa.
Ev kolla att de täcker ambulans här i Aus med. I queensland är ambulanstransport gratis men i de flesta andra stater kan det kosta flera hundra dollar eller över tusen om man även behöver helikopter.

Hon bör även skaffa ett medicare card när hon kommer hit.
Akutvård är gratis för Svenskar i Australien men det administrativa underlättas enormt om du har ditt medicard. :)

Tandvård ingår inte i medicare. Kan va lönt att kolla med sin reseförsäkring med. Om man råkar slå ut en tand eller så...
 
Viktigt att kolla om hemförsäkringen gäller överhuvudtaget... Det är ju vad jag förstår ingen semesterresa utan man ska jobba på plats.... Då brukar inte Hemförsäkringen vara tillräcklig.....
 
Viktigt att kolla om hemförsäkringen gäller överhuvudtaget... Det är ju vad jag förstår ingen semesterresa utan man ska jobba på plats.... Då brukar inte Hemförsäkringen vara tillräcklig.....
Jag har ringt Länsförsäkringar och berättat om resan, och att det är en work and travel-resa, så de känner till det. Hemförsäkringen räcker dessutom bara i 45 dagar så detta blir ett tillägg.
 
NU har vi kollat upp allt och det ni nämnde ovan (flygtransport etc) ingår i försäkringen! Så vi köpte den. Det känns också tryggt med ett känt försäkringsbolag som tidigare ställt upp utan att ifrågasätta och faktiskt gjort mer än vad avtalet krävde i ett fall.

Nu utgår jag bara ifrån att den aldrig kommer att behövas...! :heart
 

Liknande trådar

Samhälle Lite kryptisk rubrik men jag försökte hålla den kort. Vår dotter ska alltså resa till Australien på ett work and travel-visum som...
Svar
13
· Visningar
1 421
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp