Är alla försäkrade i försäkringskassan?

Otherside

Trådstartare
Lite kryptisk rubrik men jag försökte hålla den kort.

Vår dotter ska alltså resa till Australien på ett work and travel-visum som räcker ett år. För att få köpa reseförsäkring måste hon vara försäkrad i Nordisk allmän försäkringskassa. Visst är det något man automatiskt blir när man föds i Sverige som svensk medborgare? Och dessutom har haft diverse jobb, bl.a. åt kommunen?

(Säkert dum fråga men jag vill vara säker...)
 
Lite kryptisk rubrik men jag försökte hålla den kort.

Vår dotter ska alltså resa till Australien på ett work and travel-visum som räcker ett år. För att få köpa reseförsäkring måste hon vara försäkrad i Nordisk allmän försäkringskassa. Visst är det något man automatiskt blir när man föds i Sverige som svensk medborgare? Och dessutom har haft diverse jobb, bl.a. åt kommunen?

(Säkert dum fråga men jag vill vara säker...)
Jag svarar på min egen fråga: Har vi fått barnbidrag som innebär väl detta att hon ingår i försäkringskassan...?

Känner mig något obildad just nu...
 
Lite kryptisk rubrik men jag försökte hålla den kort.

Vår dotter ska alltså resa till Australien på ett work and travel-visum som räcker ett år. För att få köpa reseförsäkring måste hon vara försäkrad i Nordisk allmän försäkringskassa. Visst är det något man automatiskt blir när man föds i Sverige som svensk medborgare? Och dessutom har haft diverse jobb, bl.a. åt kommunen?

(Säkert dum fråga men jag vill vara säker...)
Alla som bor eller arbetar i Sverige är med i det svenska socialförsäkringssystemet.

Nordisk har jag ingen koll på? Känns konstigt?
 
Alla som bor eller arbetar i Sverige är med i det svenska socialförsäkringssystemet.

Nordisk har jag ingen koll på? Känns konstigt?
Det står så i försäkringskraven. Jag tänker att det kanske avses allmän försäkringskassa varsomhelst i Norden...?
 
Vissa av FKs förmåner är boendebaserade, vissa är arbetsbaserade. Man är fortsatt försäkrad för de boendebaserade vid tillfällig utlandsvistelse. Men rätten att få ersättning kan vara begränsad jämfört med om man är hemma. (ex. beroende på vilken ersättning och hur länge man är borta)
För att veta exakt behöver man nog läsa definitionerna av när man anses ha kvar sin bosättning osv. eller fråga någon som kan. Min gissning är att ett år med visum som inte tillåter att man stannar skulle gå som tillfälligt...
Tror kapitel 3.4 (bosättningsbaserade förmåner) och 15.2.2 (bilaterala avtal med Australien) i FKs vägledning kan ge lite info.
 
Det står så i försäkringskraven. Jag tänker att det kanske avses allmän försäkringskassa varsomhelst i Norden...?
Jag gissar att det står så för att det inte är så ovanligt att man bor i Sverige och är anställd i Norge eller Danmark. Min sambo som alltid har bott i Sverige är inte längre med i svenska försäkringskassan då han är anställd av ett norskt företag. Han är istället med i norska försäkringskassan och vad jag har förstått finns det ett visst samarbete mellan de nordiska ländernas försäkringskassor.
 
Jag blev utskriven efter ett halvår när jag var utlandsbaserad. Trots att jag hade kvar svensk firma och tog svenskt csn lån och inget mer jobb än det. Det var sedan ett smärre hesicke att bli utförsäkrad igen även om jag bara varit borta i tio månader. Så kolla noga vad som gäller, det borde inte vara problem men vet att de blivit hårdare med kraven..
 
Bäst svar får du nog om du ringer till försäkringskassan och frågar. Har själv aldrig hör talas om "Nordisk allmän försäkringskassa" De gånger jag rest utanför Europa så är det viktigt att man har en reseförsäkring t.ex via sitt försäkringsbolag. Den svenska försäkringskassan täcker enbart sjukdomsfall inom EU
 
Lite kryptisk rubrik men jag försökte hålla den kort.

Vår dotter ska alltså resa till Australien på ett work and travel-visum som räcker ett år. För att få köpa reseförsäkring måste hon vara försäkrad i Nordisk allmän försäkringskassa. Visst är det något man automatiskt blir när man föds i Sverige som svensk medborgare? Och dessutom har haft diverse jobb, bl.a. åt kommunen?

(Säkert dum fråga men jag vill vara säker...)
Tänk på att när man är utomlands längre tid än 40 dagar (kan vara lite olika i olika bolag) kan man behöva komplettera sin hemförsäkring gällande reseskydd.
 
Jag blev utskriven efter ett halvår när jag var utlandsbaserad.
Och jag var utomlands i 9 år och det hände ingenting. Fick aldrig något brev, fick aldrig något samtal, ingenting. Efter ca 5 år utomlands fick jag en tand avsparkad av en häst under klippning, dagen innan jag skulle åka till Sverige! Jag ringde till Folktandvården i Karlstad (mina päron bodde där då och jag hade tillhört det innan), förklarade situationen och fick en akuttid dagen efter ankomst i Sverige. Betalade 800:-.

Detta är åren 1998-2006.
 
Och jag var utomlands i 9 år och det hände ingenting. Fick aldrig något brev, fick aldrig något samtal, ingenting. Efter ca 5 år utomlands fick jag en tand avsparkad av en häst under klippning, dagen innan jag skulle åka till Sverige! Jag ringde till Folktandvården i Karlstad (mina päron bodde där då och jag hade tillhört det innan), förklarade situationen och fick en akuttid dagen efter ankomst i Sverige. Betalade 800:-.

Detta är åren 1998-2006.
Tja. Är man skriven utomlands är reglerna väldigt tydliga. Nu är väl ditt preskriberat men jag hade ju annars inte skrutit om att ha kommit undan. Det är ju egentligen fusk. Före 2012 fick man dock vara utomlands ett år, efter är det sex månader som gäller. Sen avgör från fall till fall av andra omstämdigheter. Jag betalade dock fortfarande skatt i sverige och blev utskriven ändå. https://www.forsakringskassan.se/pr...dera_eller_fa_vard_utomlands/flytta_utomlands
 
Tja. Är man skriven utomlands är reglerna väldigt tydliga. Nu är väl ditt preskriberat men jag hade ju annars inte skrutit om att ha kommit undan. Det är ju egentligen fusk. Före 2012 fick man dock vara utomlands ett år, efter är det sex månader som gäller. Sen avgör från fall till fall av andra omstämdigheter. Jag betalade dock fortfarande skatt i sverige och blev utskriven ändå. https://www.forsakringskassan.se/pr...dera_eller_fa_vard_utomlands/flytta_utomlands
Det är ju knappast jag som gjort fel. Jag gjorde allting enligt konstens alla regler. Meddelande allt som skulle meddelas etc.
 
Det är ju knappast jag som gjort fel. Jag gjorde allting enligt konstens alla regler. Meddelande allt som skulle meddelas etc.
Tja, gratulerar till turen i så fall då ;-) ... Jag blev återbetalningsskylig för barnbidraget från den dagen de ansåg oss flyttat ut... Det var 2013. De har som sagt blivit ännu striktare idag så vad som gällde för 7-15 år sedan är nog inget att gå efter.
Jag uppmanar dock ingen att fuska så jag tycker ts ska ta reda på vad som gäller och utgå från vad som sägs eftersom alla anledningar är olika. Workingholyday antar jag att man inte behöver skriva sig i landet på och då är det säkert ok. Att däremot flytta till Irland idag i åtta år skulle inte vara det. Då ska Irlands försäkringskassa gå in, oavsett hur den fungerar. Ett problem eftersom försäkringskassorna är så olika idag och svenska försäkringskassan dessutom har åtta-tolv månaders handläggningstid för medlemskap igen (det vet jag av egen erfarenhet, det är ingen skillnad där från en hemvändande svensk och en inflyttad flykting), vilket gör att man får tänka innan man ev blir utskriven.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag fortsätter mina hönsmamma-frågor kring dotterns resa till Australien. Vi kommer att betala hennes reseförsäkring och vill ha den...
Svar
10
· Visningar
807
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp